Gå til innhold

Hvordan måler man kompresjon?

Ranger emnet


TiNy

Anbefalte innlegg

Teste kompresjonen... med kompresjons tester som forklart.

 

Måle kompresjonen; ta fra hverandre motoren, sette et stempel i Nedre-død-punkt, sette en måleplate sak over sylinderen og fylle med en veske opp til platen/toppen og ser hvor mye man har helt på.

Gjør så samme på Øvre-død-punkt og så beregner kompresjonen med diferansen mellom målingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rallykongen

Du skrur ut tennpluggen på den aktuelle sylinder, holder en kompresjonsmåler i tennplugghullet og får din beste kompis til å dra motorn rundt på startern. NB! Husk å dra tennpluggledningene av på de andre pluggene....

Koble ut tenningssystemet ved f.eks å ta av kontakten på coilen! Har du en bil som er nyere enn midten av 80 tallet har den sannsynligvis elektronisk tenning, og ved å bare ta av plugghettene kan det gå så mye spenning i systemet ,pga det store "gnistgapet" som oppstår, at styreenheten e.l brenner opp! Dessuten er det ikke behagelig å få 60k volt gjenno, kroppen!

 

Og forresten: Ta ut alle pluggene og hold full gass! Og dra på starteren til pila på måleren ikke går lenger

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på siden til Burton Power ]Burton Power[/url]

 

Compression Ratio

Information required:

1) Capacity of ONE cylinder

2) Compressed volume

Cylinder capacity is the total engine displacement divided by the number of cylinders.

E.g. 4 cylinder 1600cc engine = 400cc per cylinder.

Compressed volume is the area above the piston crown when the piston is at its highest point or top dead centre (TDC).

This area comprises:

1) The combustion chamber (usually in the cylinder head as shown, but can also be in the piston crown),

2) The head gasket thickness,

3) The area between the cylinder block face and the piston crown, commonly referred to as the 'deck height'.

Procedure:

Measure the volume of the cylinder and/or piston chambers using a suitable burette filled with paraffin. Calculate the volume of the gasket and deck height areas and add these to the chamber volume to arrive at the total compressed volume. Some engines with irregular piston crown shapes, especially raised areas, may be difficult to quantify with any degree of accuracy. In such cases it is best to measure the compressed area with the cylinder head fitted. Make sure the piston is at TDC and seal the gap between the cylinder wall and the piston with grease (this will prevent seepage past the rings giving a false reading). Refit gasket and cylinder head and measure the volume through the spark plug hole. NOTE: The spark plug hole must be at the highest point when carrying out this procedure.

Calculation: (Cylinder volume + compressed volume) ÷ compressed volume.

Example: 2000cc 4 cylinder engine with a compressed volume of 54cc's

Solution: One cylinder = 2000cc ÷ 4 = 500cc

(500cc + 54cc) ÷ 54cc = 554cc ÷ 54 = 10.26 or 10.26:1 compression

ratio

 

Gadd ikke oversette akkurat nå:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Teste kompresjonen... med kompresjons tester som forklart.

 

Måle kompresjonen; ta fra hverandre motoren, sette et stempel i Nedre-død-punkt, sette en måleplate sak over sylinderen og fylle med en veske opp til platen/toppen og ser hvor mye man har helt på.

Gjør så samme på Øvre-død-punkt og så beregner kompresjonen med diferansen mellom målingene.

 

du beskriver jo bare punkt 3 i "L&D's" beskrivning.

må jo ha med cc'n i toppen og.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår