Gå til innhold

Cooper eller A3?

Ranger emnet

Screamingeagle

Anbefalte innlegg

Fruen skal bytte bil og budsjettet er låst til maks 160 000,-

I utgangspunktet står valget mellom Audi A3 Sportback 1,6 Fsi og Mini Cooper. Begge bilene bør ikke være eldre enn 2003, helst nyere. Vi er klar over at disse bilene har veldig forskjellig karakter. A3´n har mer komfort og storbilfølelse mens Mini´n er snerten og sporty. Hva valget til slutt faller på vet vi ikke, men vi skulle gjerne hatt noen innspill på, og sammenligning av driftsikkerhet og driftskostnader på disse 2 bilene.

Kanskje er det noen som har forslag til alternativer? Fruen har ikke behov for mye plass, hun vil ikke ha en "kjedelig bil" (Yaris etc), men hun vil heller ikke ha en bil som blir så spennende at man ikke vet om den starter(147). Bilen må være god på vinterføre og ellers føles stabil og solid. Bilen kan godt være litt sporty, både ifht kjøreegenskaper og utseende, men den trenger ikke veldig stor motor.

Endret av Screamingeagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde i utgangspunktet at Mini var mer driftsikre enn Audi, mye fordi de er forholdsvis "strippa". Etter å ha tatt en tur på Mini-forumet ser jeg at det ikke bare er dressing på den burger´n heller. Sånn vil det vel være uansett. Men ja, jeg er enig i at Mini er fete biler, men er det noen som har noen kontruktive innspill som ikke bare går på "kul"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker meg veldig godt i minier, de er små, men ikke SÅÅ små, god fartsfølelse og sitter bra på vegen. Nå aner jeg faktisk ikke hvilke motoralternativer de kommer i, eller hva den er den jeg har hatt ræva mi i (2003 modell med per dags dato 30-40 000 km på telleren mener jeg å tro :S), men de virker spreke nok, uten å kaste kronene ut vinduet på bensin til stor motor.

Mini er, og vil alltid være litt stilig, eller "søt" for den del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært fruen, så hadde jeg prøvekjørt begge biler. For det er alltid `pros and cons´ avhengig av hvem man spør, hvem som svarer og hva man til slutt ender opp med å velge...

Ut i fra biltester er ikke Mini en bil jeg personlig ville valgt, annet enn om jeg gikk for ungdommelig gimmick.

Edit: Og om gode vinteregenskaper er viktig, så er det noen fine kommentarer om `lack thereof´ i enkelte tester av Mini. :D

Endret av henne
tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en driftsikker bil nå om dagen så er jo den "kjedelige" bilen du foreslo prima.

Både A3 og Mini har sine mangler og de ender opp ganske gjevnt på feil så lang jeg har fått med meg.

Personlig så har jeg hatt en A3 tidligere og det er en komfertabel bil som tar seg godt frem på vinteren.

Du kan lett kjøre Oslo - Trondheim uten å være det grann sliten.

Godt isolert for støy, god plassutnyttelse inni. Fikk faktisk med meg hele mitt første flyttelass inni den.

Bilen er ikke stor, men det er en robust bil du føler deg sikker inni. Selv på Autobahn i godt driv.

A3 har også god oversikt i alle rettninger generelt en komfertabel bil å befinne seg i.

Min A3 hadde de "kjente" Audi feilene, men stoppet aldri og var veldig driftsikker.

Servicen på møller på en A3 var heller ikke skremmende, selv med vannpumpe og regreim bytte betalte jeg mye mindre en da jeg hadde BMW inne på en enkel service.

På meg 23 år gutt Akershus 50% bonus er også A3'n ca 2100,- billigere i året å forsikre.

Har prøvekjørt Mini en gang og syntes bilen var slitsom å kjøre, veldig bråkete og var rettogslett ikke noe jeg kunne tenkt meg å bruke som pendlerbil / på ferieturer etc.

Utifra det jeg så av prøveturen så virket plassutnyttelsen ikke fullt så bra som i en A3, men vanskelig å bedømme med første øyekast.

Oppsumert:

Personlig ville jeg gått for en A3 pga plass, komfort og at bilen føles stabil og robust.

Utifra deg jeg har kjennskap til ved minieiere så virker det som om begge bilene er omtrent likt på treet da det gjelder økonomi og feil.

Audi har alltid vært en lettsolgt bil, spesielt A3 med liten motor, det er jo absolutt noe å tenke på da en kjøper bil.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene er gøyale å kjøre, men i denne sammenhengen har de for høy kilometerstand og delvis alder. Disse bilene er også ofte kjørt hardt. Bra motorer, men fruen trenger ikke så mye gamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller nok litt mot A3 nå om dagen, men vi har enda ikke prøvekjørt Mini. Jeg vil vel tippe at de er ganske mye mer engasjerende å kjøre, men det er jo også begrenset hvor engasjerende en Mini med 116hk og en sånn vekt kan være. Audi´n ligger fint på veien og går forover når man tråkker, men den er ikke veldig sterk. Bilen er uansett sprekere enn Polo´n med 75hk som kjøres nå om dagen. Vi har sett på 2,0 Fsi også, men denne sklir litt ut av vårt budsjett. Spørsmålet er om komfort og kvalitetsfølelse vinner over frekkhet og underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider