Gå til innhold

Kjølevannsproblem

Ranger emnet

jjjj

Anbefalte innlegg

Originally posted by jjjj

bilen blir aldri varm når det er normal temp ute, når det er veldig kald blir den jævligt varm

Snodige greier.

Termostaten sitter under vasspumpen helt i nederst i front av motoren. Ta av slangen som kommer fra radiatoren og skru ut to 6 mm skruer (hodet er 10 mm) i underkant. Det er lettest å komme til fra under bilen egentlig. Kjøleveska renner foresten ut når du løsner på dette rasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jjjj

Hei

Har litt problemer med kjølevannet, antar at set er termostaten som kødder seg, noen som vet hvor denn ligger på golf2???

Samma problmet på min.. nåla går rett til tops når man starter bilen :rolleyes:

Sikkert ikke big deal å fikse, men det er så f#.%! kaldt ute nå..

- 90 mod Jetta (under ombygging)

dvs. ingen bil for øyeblikket!!!!

x 85 Mazda 626 GT

x 85 Golf mk2 gti

x 83 Golf mk1 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfing

Snodige greier.

Termostaten sitter under vasspumpen helt i nederst i front av motoren. Ta av slangen som kommer fra radiatoren og skru ut to 6 mm skruer (hodet er 10 mm) i underkant. Det er lettest å komme til fra under bilen egentlig. Kjøleveska renner foresten ut når du løsner på dette rasket.

De mutterne skal du være forsiktige med.. strammer du til litt for mye så knekker skrua inni der:) Har gjort dette selv og en kamerat av meg klarte også gjøre det:).. dumme skruer:)..

Så behandle de med kjærlighet.. er en dritt jobb å borre seg gjennom de skruene.. eller bruke andre div. verktøy..

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfing

Snodige greier.

Ok takk skal du ha!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal skifte vannpumpa så kjøp nå for all del med hele huset nytt .... De skruene som du må løse hvis ikke knekker vel i 90 % av tilfellene.

Har aldri hatt problemer med de to skruene til termostaten.. Men det har vel noe å gjøre med at jeg har skiftet den driten hvert år ... hver høst er den jo gåen ...

Golf 4 gti 99 mod

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G.T.I

Høres ut som du har en gåen tempgiver. Denne tempgiveren reagerer på varme på den måten at en motstand i temgiveren endrer resistans (ohm) avhengig av temperaturen. Når resistansen i motstanden øker eller minsker beveger termostatnåla seg. Men hvis denne er ute av drift trodde jeg nåla skulle ligge på null.. Men,men, kan jo hende den har "hengt" seg opp. men det er vel ikke temgiveren som styrer varmen, det er jo termostaten. Så hvis motoren ikke blir varm og nåla viser maks motorvarme er det nok en feil begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G.T.I

Det er kan en gåen tempgiver ja.. hadde samme problem på stort sett alle temperaturer..!!

Det kan ver for lite kjøleveske

Det kan vere frost i systemet om morraen.. men dette varmes opp og da detter måleren ned igjen!

mål frysepunkt på væsken og etterfyll! bytt tempgiver(den er veldig billig)

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AXi0N

De mutterne skal du være forsiktige med.. strammer du til litt for mye så knekker skrua inni der:) Har gjort dette selv og en kamerat av meg klarte også gjøre det:).. dumme skruer:)..

Så behandle de med kjærlighet.. er en dritt jobb å borre seg gjennom de skruene.. eller bruke andre div. verktøy..

dette har jeg åsså gjort:D :D

neste gang jeg gjorde det så dynket jeg skruene med frysespray, slo litt i huset med en hammer og skrudde de forsiktig ut

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

temp giveren den som ligger på toppen av blokka??noen som vet hva denne måleren gir ut??mV? ohm?? Frostveske er det ikke så lenge si eg bytta!problemet er at varme apperatet står på bånn gass og eg får ikke noe som helst varme ut, selv om måleren går helt til topps!(kun når det er kaldt ute når det er + grader ute får eg ikke noe varme i heile tatt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en vanlig 1.6l ligger temgiveren på høyre side av blokka. Den ser ut slik: En rund pinne stikker ut fra temgiveren og på den er det festet en kabelso. Kabelskoa er festa 90 grader på pinnen som kommer fra temgiveren. Pinnen har en plat rund topp som denne kabelsoa skyves inn på. Vanskelig å forklare, har kanskje et bilde av den på pc'en ett sted men et styr å finne det fram..

Den måler nok Ohm, resistans. Går vifta i varmeapparatet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by panelovn

dette har jeg åsså gjort:D :D

neste gang jeg gjorde det så dynket jeg skruene med frysespray, slo litt i huset med en hammer og skrudde de forsiktig ut

Oki:)..

Det som er risky er hvis du knekker skrua som ikke går GJENNOM.. det er 2 hull.. den ene går rett inn i støpegodset.. mens den andre har en gjennomgående skrue:)..

Jeg knakk heldigvis i den gjennomgående skrua.. så jeg tok en drill med ett lite borr og borret meg inn i skrua til den fikk feste å skrudde meg gjennom:)..

sweet..

EDIT: er som regel når du strammer til de knekker:) hehe

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider