Gå til innhold

Toppaknings bytte? omega b 2.0 16v....

Ranger emnet


zr900turbo

Anbefalte innlegg

Ikke noe vanskelig egentlig, men du må ha gradeskive du kan montere på latmannsarm (fås løst så du bare dytter på som en pipe, bare den har gradeskive også). Også bør du ha nytt oljefilter og olje. Tålmodighet er også greit, for det kan være litt knotet av og til. Men sålenge du kan skru litt er det ikke noe problem, greit og legge ting i system også slik at du vet hvilke bolter som skal hvor og sånne ting.

 

Momentene husker jeg dessverre ikke i hodet, men disse kan du nok finne på nettet. Eller så får du dem nok hvis du tar kontakt med ett hvilket som helst verksted, det lokale Opel verkstedet bør vertfall vite det hehe :)

 

P.S kan være greit og skifte vannpumpe og regreim når du først holder på med denne jobben. Termostaten husker jeg ikke helt hvor sto henn, men hvis den sitter knotet til så kan det være greit å få den skifta også.

 

Nå husker jeg ikke til punkt og prikke hva du må demontere, men det første blir jo vertfall minus polen på batteri! :)

Men hver gang jeg skal ta topppakning på hvilken som helst bil så pleier jeg å demontere eksosen rett etter manifoil (manifoilen står i toppen enda). Med mindre alle skruer til manifoil er lett tilgjengelig, da skrur jeg den av og dytter til siden. Løsne ledningsnett til alt som går til toppen og eventuelt andre, slik at du kan legge ledningsnett litt til sides. Så toppdekselet, bensinslanger o.l til innsugsmanifoil. Slik at denne blir "fri". Så ville jeg løsnet registerreima, da er det bare å skru ut toppboltene og løfte hele greia ut og skru av resten.

 

Du bør få toppen planslipt, råder også å skifte alle pinbolter og muttrer til manifoiler. Mange som ikke gjør dette i frykt for at dem knekker i toppen, men bedre å gjøre det når du har den utav enn at du må av med en av manifoilene ved senere tid så knekker dem da... Eller at dem knekker pga rust / varme og du får lekkasje. Innsugssiden er som regel ikke utsatt for dette da, så bør vertfall skiftes på eksossiden.

Og er ganske greit og gå fort over for å pusse vekk dritt/gamle pakningsrester når du har alle pinboltene ute også.

 

Uansett ta av gamle topppakningen og puss reint på toppen, få vekk alt av den gamle pakningen. Så du får en ganske ren og blank flate, tørk over / "vask" med bremserens for å få vekk litt ekstra dritt. Smør inn sylinder vegger med tynt lag med olje for å forhindre rust, for den blir jo stående litt mens du venter på toppen tilbake fra planslipinga, med mindre du har utstyr for sånt selv hehe ;)

 

LITT greit å sjekke når du først har alt ute er at på gassspjeldet, litt langt nedi (når manifoilen står på) så har du en slange som står på en nippel, nippelen der har en tendens til å tette seg og kan skape krøll med tomgang o.l. Så er veldig greit å rense utav den mens du er igang med storjobb, da den er knotet å komme til ellers... Når du får toppen tilbake så stiller du veiven inn slik at stempelet på sylinder 1 og 4 er på topp, da skal den også stå på merket. Vri den bittelitt tilbake så stemplene ikke står helt til topps, så sett på ny topppakning, pass på at den står riktig på, monter det dro toppen ut med, med nye pakninger som ligger i settet og løft den forsiktig på plass igjen. Prøv og få den rett over føringene før du legger den helt nedtil, bare så du ikke slår styringene i blokka og lager sår. Så skrur du toppen til med moment, husker ikke om du har grader også på disse motorene, men start med momentet på hver bolt. Når dem er strammet med momentet gå over alle 1 gang til for å se at alle har det momentet.

Så tar du gradene, lettest er en latmannsarm og en gradeskive du kan feste på denne, så du slipper å ta en finger'n i været og CA grader. Så er det bare å montere resten igjen.

 

Regreima tar du til slutt, sett begge kammene i riktig posisjon og vri så veiven tilbake på merket. Grunnen til at du ikke skal ha veiven på merket er at når du setter kammene på merket, så kan det være du slår dem borti stemplene.

Så er det bare på med reima og stramme denne til merket på strammehjulet, vri 2 ganger rundt på veiven og se at alt stemmer og at strammehjulet står på merket enda, hvis ikke så strammer du litt til og turner 2 ganger og sjekker igjen.

 

Husk å fylle Olje og Kjølevann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår