Gå til innhold

Spørsmål ang kjøp av XC70

Ranger emnet


Andyman

Anbefalte innlegg

Driver å kikker på XC70 01-03 mod, men har noen spørsmål til denne modellen.

 

- Jeg ser mange har byttet girkasse. Hva er grunnen til dette?

- Ble disse årgangene levert med ISOFIX. Noen som vet?

- Hva anbefales, dieselen eller bensin?

- Hva er vanlige feil på disse?

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med noen av disse spøsmålene.

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Volvo hadde tidligere et oljeskiftintervall på 180 000 km på automatkassene. Dette viste seg å ikke holde i lengden, pga av at mange brenner oljen pga av at de ikke låser kassen i gir ved belastning. Er en svakhet i kassen der den legger seg i et for høyt gir og slurer i bakker.

De som kjører mye fjelloverganger eller med henger/campingvogn og ikke skifter oljen ofte nok, har som regel måtte bytte girkasse.

 

Oljeskiftintervallet er nå 80 000 km for vanlig kjøring og 60 000 km for taxi. Om du finner en bil som har gått over 200 000 uten oljeskift eller kassebytte, er det bare å finne en annen.

Skal si at geartronickassene er litt bedre enn de vanlige automatkassene, men oppgradert programvare hjelper også en del mot sluring/brenning av oljen.

 

Bensinerene drikker en del på småkjøring, diesel er å anbefale.

 

Blir fort slakk i endeledd og styrestag på disse bilene, men kan igjengjeld kjøre lenge med slakken før det forverrer seg.

Lenkstag går av og til.

Øvre motorfeste blir ofte byttet etter ca 100 000km. Er nå komt en ny og forbedret type som varer mye lenger.

Øvre fjærsete og fremre foring i bærearmen må vanligvis skiftes rundt 160 000 km.

Svetting/lekasje på vinkelgir (4wd kassen) er ikke så uvanlig, men litt arbeid å få fikset. Måtte tidligere skifte hele kassen, men nå får man løse deler.

Dieselvarmen har vært et problem, men er som regel fikset på de fleste bilene. De som har mye start og stopp, sliter en del med nedsoting av dieselbrenneren pga av at den aldri får brent seg ren.

 

XC70 er egentlig en god bil, men utleggene kommer ofte alt på en gang. 160 000 km service viser ofte seg å være en dyr service, gjerne med følgende arbeid som må gjøres:

- Reg. reim

- Girolje

- Øvre fjærsete h/v side

- Fremre foring bærearm h/v side

- Gjerne bremseskiver og klosser framme

- Endeledd m/ hjulstilling

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre biler med tanke på feil.. Som skrevet over... Vet om mange med mye tull så personlig så ville jeg kjøpt noe annet. Dog kanskje en nyere xc70 som har lite km... Og da en D5.

 

Kompis med en 2.4t... Med motorhavari.. Muligens dårlig vedlikehold av forrige eier.. Den har kvitteringer for ti-tusener fra før.. Bla automat osv... Nåværende eier er en skikkelig bil-mann og veldig skuffet over kvaliteten..

 

Like greit å kjøpe en V70 om en ikke vil ha den vobblete og krengete kjøreopplevelsen det er i xc.. Hvis en ikke har spesiellt god bruk for den ekstra høyden..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår