Gå til innhold

Alt for lite trøkk - Max Gain.

Ranger emnet

Olkagge

Anbefalte innlegg

Okay! Da var jordingskabel bytta til en kabel som er like tjukk som strømkablen og det nye jordingspunktet ble i støtdemperen. Greia nå er at det ble ingen forskjell me det første, så jeg stillte litt på innstillingene bak på forsterkeren, plutselig ble det normal lyd i subben, men det spillte bare helt villt. Pulserte i et raskt tempo. Søkte litt rundt på nette og fant en som hadde et lignende problem; http://bimmers.no/viewtopic.php?t=120040&highlight=utakt+musikken

Jeg tviler sterkt på at det er det samme her. Hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på i dag og prøvd litt forskjellige kombinasjoner på forsterkeren, kom frem til en kombinasjon som gir best ytelse, men det er fortsatt alt for lite bass i forhold til lyden inne i bilen og med forhold til at "Gain" står på litt over halveis. (Skulle trodd at den sto bare på ca 15% nå, så lite trøkk er det) Ved å ha bryteren som står under "Stero" helt til høyre(right) så spiller subben i takt med musikken, men den vibrerer nesten ingenting og det er alt for lite trøkk i forhold til hva det skal være/har vært. Hvis jeg flytter den bryteren slik at den står i midten så starter subben å vibrere mer og spille litt i utakt med musikken, flytter jeg den helt over til venstre (left) så vibrerer subben enda mer og spiller helt i utakt. Jeg tror dette kommer av at det kun får strøm og ikke noe signal fra phonokablene, men hvorfor spiller den så "lavt"

Legger ved et bilde.

506950.jpeg

Endret av Olkagge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egentlig spurt Bilradiospes om hva som skjer her?

Etter å ha tatt ut CD-spilleren så jeg at Phonokablene var koblet i en overgang ut ifra spillren og ikke direkte inn der phonokablene skal stå, så jeg skiftet om slik at phonokablene gikk rett inn i spilleren og ikke i overgangen først.
Har du et bilde eller specs på den overgangen? Hva heter (navn+nummer) spilleren din?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egentlig spurt Bilradiospes om hva som skjer her?

Har du et bilde eller specs på den overgangen? Hva heter (navn+nummer) spilleren din?

Se bort i fra det der, var jordinga som gjorde det.

Problemet nå er at det er så lavt volum på subben i forhold til hva det skal være. :)

Kan uansett prøve å få tatt et bilde av den overgangen jeg snakket om.

Endret av Olkagge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nye phonokabler + ny spiller, den gamle spilleren var ikke gåen pga dårlig jord over lengere tid, men den er rett og slett "gått ut på dato" får ikke til å justere opp BARE subben uten å justere opp resten av høytalerene i bilen. Jeg visste jo forsåvidt det fra før, men at det var det som var problemet visste jeg ikke :p Blir ny spiller om ikke så alt for lenge nå med RCA utgang.

Noen her som har forslag til en helt grei spiller i prisklassen 1600 max?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gamle eieren hadde var en forsterker som ikke tengte mye jording.. Altså noe kinavare som sikkert hette noe rart.. Harman Kardon forsterkerne trenger så stor kabel du får inn for og fungere opptimalt, altså en 25mm2. Det du må gjøre er å stille opp subsonicen din, og sette den på sub igjenn, grunnen til at den ikke spiller når du har på sub er fordi du kutter alle frekvenser på runt 25-30 HZ med forsterkeren.. sånn at den bare vil spille frekvenser under der... derfor, still subsonic opp og sett den på sub... så skal den antagelighvis låte en smule bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gamle eieren hadde var en forsterker som ikke tengte mye jording.. Altså noe kinavare som sikkert hette noe rart.. Harman Kardon forsterkerne trenger så stor kabel du får inn for og fungere opptimalt, altså en 25mm2. Det du må gjøre er å stille opp subsonicen din, og sette den på sub igjenn, grunnen til at den ikke spiller når du har på sub er fordi du kutter alle frekvenser på runt 25-30 HZ med forsterkeren.. sånn at den bare vil spille frekvenser under der... derfor, still subsonic opp og sett den på sub... så skal den antagelighvis låte en smule bedre:)

Dette hørtes fornftig ut, skal få testa dette før jeg kjøper ny spiller. Hvor høyt sånn ca må jeg sette Subsonic på da? Og det er under den "Rear" innstillinga jeg må flytte bryteren til "Sub" istede for "FRT" du mener ja? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes fornftig ut, skal få testa dette før jeg kjøper ny spiller. Hvor høyt sånn ca må jeg sette Subsonic på da? Og det er under den "Rear" innstillinga jeg må flytte bryteren til "Sub" istede for "FRT" du mener ja? :)

Ja, det du skriver nå er helt rett:) hatt akkurat samme problemene i bilen til en kompis.. men det var en 4 kanaler. men fungerer på samme måten sånn ca... så det er bare å skru opp subsonicen på rundt halv eller ca 2/3:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det litt rør her... Subsonic-filteret er et HøyPass-filter, som kutter bort frekvenser under delefrekvensen den stilles på. Rundt 25-40Hz er vanlig, men ganske avhengig av hva/hvilken/hvordan basskasse man har.

Er f.eks. sub'ben relativt liten kan den spares for store mekaniske overanstrengelser ved å fjerne dybbass den aldri vil greie å reprodusere uansett, og vil/kan "renske opp" basslyden hørbart.

LavPass-filteret, også kalt subfilter, sørger derimot for at subwooferen kun får bassfrekvenser, altså fjerner den alt over delefrekvensen den stilles på. 50-150Hz er norm, igjen ganske avhengig av hva/hvilken/hvordan basskasse man har, og gjerne hva man har ellers i bilen i tillegg.

Ergo;

Om Subsonic stilles på 60Hz mens sub-filteret stilles på 50Hz, får man minimalt med lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å skrudd opp og ned frem og tilbake, men gjorde ingen forskjell. Men jeg er 100% sikker på at det er spilleren nå, så gjerne kom med forslag til en ny spiller med muligheter for å stille BARE på subben og ikke resten av høytalerne samtidig

Pris rundt 1000-1600, kan gå litt høyere men helst 1600 max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke snart fortelle hva den spilleren du har nå heter? ;)

Jeg er 95% sikker på at det er en feilkobling/feil bruk et sted her...

Ufff, hva var det nå igjen da.... Husker ikke navnet nå, men vet det er en gammel Sony spiller som du må flippe ned fronten på for å sette inn/ta ut CD. (ikke at det hjelper stort). Får heller ikke sjekka hvilken spiller det er enda, for bilen står til fattern.

Blir MYE mer guffe på subben når jeg skrur opp bassinstillingene på spilleren, men frontsettet vrenger seg for de er ikke av det beste slaget. Så derfor trenger jeg en spiller som kan bare kan regulere subben uten at frontsette og de andre høytalerne stiller seg også.

Endret av Olkagge
Lenke til kommentar
Del på andre sider