Gå til innhold

knekt bolt

Ranger emnet


bollerud

Anbefalte innlegg

Har nettopp knekt tre bolter til termostathuset.

Bilen er fra 1984 og boltene har vel vært der en god stund. Boltene er også knekt nedi hullet.

 

Har lest litt rundt om og merker en veldig skepsis til grisepikk..hehe, kanskje rettmessig i den andre betydningen av ordet.

Men så er det noen som sier "drill bolten ut"...hva mener man da?

Skal jeg drille hele bolten i stykker?

Drille masse hull i den til det meste av bolten er vekke og satse på at resten løsner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne i aluminium dette så vær forsikig.

 

Det jeg pleier å gjøre er å få slått et merke i midten av bolten (så i midten som mulig med en kjørner e.l.). Så borre først med et lite bor helt igjennom den knekte bolten, så litt og litt større til du står igjen med kun det som sitter i gjengene. Så tar du en gjengetapp og "graver" ut resten.

 

Er du litt nøye og litt stødig på hånda så funker dette=) Og om du tar litt av gjengene så er ikke det heller døden...

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mutter på baksiden av termostathuset eller er boltene skrudd inn i godset? hvis det er gjennomgående bolter med mutter så finn deg en bor på størrelsen med olten (6mm bolt --> 6mm bor) og drill BENT gjennom bolten. du driller altså vekk bolten. er det ikke gjennomgående bolt så borer du med mindre bor enn det bolten er (6mm bolt maks. 4,5mm bor). finn ut hvor mye av bolten (lengden) som sitter igjen. bor nesten helt ned men pass på å IKKE komme bort i gjengene!!! da må du ha nytt termostathus. bruk så helt ekstraktor (grisepikk virker i nøden). Bruk masse skjæreolje og rustløser. hvis boltene sitter som pokker i vold så er det sikkert enklere hvis du bytter hele termostathuset. hvis du ikke har en veldig spesiell og/eller sjelden bil.

 

Lykke til :)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne i aluminium dette så vær forsikig.

 

Det jeg pleier å gjøre er å få slått et merke i midten av bolten (så i midten som mulig med en kjørner e.l.). Så borre først med et lite bor helt igjennom den knekte bolten, så litt og litt større til du står igjen med kun det som sitter i gjengene. Så tar du en gjengetapp og "graver" ut resten.

 

Er du litt nøye og litt stødig på hånda så funker dette=) Og om du tar litt av gjengene så er ikke det heller døden...

 

ah ja det var det jeg syntes virket fornuftig også, men var litt usikker på om det funket i praksis.

Men litt vanskelig å vite hvor langt ned man skal borre

 

takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mutter på baksiden av termostathuset eller er boltene skrudd inn i godset? hvis det er gjennomgående bolter med mutter så finn deg en bor på størrelsen med olten (6mm bolt --> 6mm bor) og drill BENT gjennom bolten. du driller altså vekk bolten. er det ikke gjennomgående bolt så borer du med mindre bor enn det bolten er (6mm bolt maks. 4,5mm bor). finn ut hvor mye av bolten (lengden) som sitter igjen. bor nesten helt ned men pass på å IKKE komme bort i gjengene!!! da må du ha nytt termostathus. bruk så helt ekstraktor (grisepikk virker i nøden). Bruk masse skjæreolje og rustløser. hvis boltene sitter som pokker i vold så er det sikkert enklere hvis du bytter hele termostathuset. hvis du ikke har en veldig spesiell og/eller sjelden bil.

 

Lykke til :)

'

 

Boltene er i godset og de går ikke gjennom. Så hvis jeg skal borre boltene vekk litt etter litt så må jeg bare jobbe med nedover litt og litt også.

 

Blir kirurgisk presisjonsarbeid dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe skikkelig drittarbeid, spesielt siden dette mest sannsynlig er alu, men det går...om man bare har tid og tålmodighet=)

 

Bare vær glad det ikke er syrefaste (rustfrie) bolter, det er møkk!! Borret selv ut 3 stk på en påhengs her for litt siden, og det gikk tilslutt!!

 

Som sagt, om du tar litt av gjengene så er ikke det døden, bolten vil henge godt for det om=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å borre opp til kanskje 4.5 mm, og så brukt en grisepikk. Kan også kjøpe sånne som du slår inn i hullet, og som du etterpå skrur på, tror disse muligens er bedre. Kan også være lurt å bruke kjørner, og banke litt på skruene for at de skal løsne litt.

 

Skulle ikke det gå kan du eventuelt borre opp. Bare vær nøye med at du kjørner i senter. Du må ha 5mm borr for å gjenge opp til M6. For lite betyr at du ikke klarer å skru skruen inn, og muligens ikke klarer å kjøre inn gjengetappen. For stort betyr at du ikke har nok gjenge-gods, og da ryker gjengene når du strammer til.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

 

Boltene er i godset og de går ikke gjennom. Så hvis jeg skal borre boltene vekk litt etter litt så må jeg bare jobbe med nedover litt og litt også.

 

Blir kirurgisk presisjonsarbeid dette her!

 

ja er noe skikelig dritt arbeid. gjer dette nesten hver dag på flymotorer, men da har jeg gleden av inconel, titan og cres bolter.

 

men som sagt gjerne enklere å bytte hele termostathuset. lykke til ;)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg i gang med borringen, og det gikk tregt!

 

Tror jeg borret meg 1,5 cm ned på nesten 2 timer. Bruker 4mm HSS bor...finnes det noe bedre?

I begynnelsen så gikk det bra, men etterhvert så følte jeg at jeg ikke kom meg lenger ned i bolten :(

 

De to andre boltene stikker litt ut av hullet, nesten 0,5 cm, så planen er vel å slipe til et hakk til skrujern...

Endret av bollerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe å slipe boren/ ta en ny ;)

Du kan prøve å få tak i en links bor (en bor du der spiralen går andre vegen, so samtidig so du bora vil du prøve å skru ut skruen, når den blir svekka pga du fjerna gods i midten vil resten plutselig bli med ut. Det betyr at du må sette drillen i revers, litt viktig :D ), ett fantastisk hjelpemiddel..

 

Å slipe spor til skrujern kan du berre droppe, slip skruen plan so du får satt ett godt kjørnarmerke i midten å gå på med en bor.

Kan prøve å slå på skruen med en dor og for å sjokke skruen, kan hjelpe godt på.

 

Gjerne like enkelt å byte termostathuset som tidlegare nevnt..

 

Er mange måta å flå en katt veit du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe å slipe boren/ ta en ny ;)

Du kan prøve å få tak i en links bor (en bor du der spiralen går andre vegen, so samtidig so du bora vil du prøve å skru ut skruen, når den blir svekka pga du fjerna gods i midten vil resten plutselig bli med ut. Det betyr at du må sette drillen i revers, litt viktig :D ), ett fantastisk hjelpemiddel..

 

Å slipe spor til skrujern kan du berre droppe, slip skruen plan so du får satt ett godt kjørnarmerke i midten å gå på med en bor.

Kan prøve å slå på skruen med en dor og for å sjokke skruen, kan hjelpe godt på.

 

Gjerne like enkelt å byte termostathuset som tidlegare nevnt..

 

Er mange måta å flå en katt veit du ;)

 

Men boltene er lissom ikke i termostathuset, huset tok jeg av og resten av boltene sitter igjen i blokken. Men jeg er usikker på om den delen boltene skrues inn i kan skiftes, eller om den er støpt sammen med resten av motorblokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg i gang med borringen, og det gikk tregt!

 

Tror jeg borret meg 1,5 cm ned på nesten 2 timer. Bruker 4mm HSS bor...finnes det noe bedre?

I begynnelsen så gikk det bra, men etterhvert så følte jeg at jeg ikke kom meg lenger ned i bolten :(

 

De to andre boltene stikker litt ut av hullet, nesten 0,5 cm, så planen er vel å slipe til et hakk til skrujern...

Er dette et brukt/gammelt bor? Da lønner det seg å kjøpe et nytt, eller slipe det, hvis du får det til. Skjærespray hjelper også en del, samtidig som det forlenger levetiden på borret. Med et friskt borr, og skjærespra bør det ikke ta lengre tid enn noen få minutter per hull.

 

Hvis du ikke gjør det, må du vite at det er viktig å lene seg mot drillen, og få kroppsvekten på borret. Så lenge du borrer rett, og holder drillen rett knekker ikke borret.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et brukt/gammelt bor? Da lønner det seg å kjøpe et nytt, eller slipe det, hvis du får det til. Skjærespray hjelper også en del, samtidig som det forlenger levetiden på borret. Med et friskt borr, og skjærespra bør det ikke ta lengre tid enn noen få minutter per hull.

 

Hvis du ikke gjør det, må du vite at det er viktig å lene seg mot drillen, og få kroppsvekten på borret. Så lenge du borrer rett, og holder drillen rett knekker ikke borret.

 

Nei kjøpte borren i dag. Men jeg kan se på den at den allerede er slitt. Spørs vel hvor harde boltene er.

Skal drille videre imorgen med en ny borr, blir vel 1 cm dypere hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår