Gå til innhold

Ideell Hjulvinkel..?

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ha bilen min på 4hjuls-kontroll om ikke lenge, da den eter dekk som bare det foran grunnet at jeg har bytta alt i forstillingen inkl fjærbein osv..

Hva er da den mest ideelle vinkelen på hjulene? Tenker da på den som sliter minst dekk, samtidig som den sitter godt i svingene...?

Jeg har senkefjærer (ukappet) og røde justerbare konidempere..

Slik bilen er oppstilt nå, understyrer den kraftig dersom man har litt god fart i brå svinger. Mulig dette er pga jeg har doble stabstag foran, samt polyforinger kun foran og org. bak..? :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan få til litt minus camber ved å vri camberjusteringa på fjærtårnet mot motor på begge sider, pass på å få det likt.

men da kan den slite dekk på innsiden

caster er lite justerbar på 240, med mindre du har vrengte bærearmer kan bytte til servo bærekuler får å få en liten caster endring,

får å få enda mer minus camber forran kan du montere "taxiplattor" (delen mellom bærekule og fjærbein) mener den er utgått fra volvo

bak er ingenting justerbart standard,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har servokuler foran, så har jo litt der ja..

Hvor mange grader skal jeg ha?

Er det jeg er ute etter slik at jeg kan be han som skal ta 4hjuls-kontroll om å justere vinklene etter det. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har servokuler foran, så har jo litt der ja..

Hvor mange grader skal jeg ha?

Er det jeg er ute etter slik at jeg kan be han som skal ta 4hjuls-kontroll om å justere vinklene etter det. :)

vil tru han som skal justere har eit apperat? på skulen hadde vi hvertfall eit ur-gammelt apperat og der kom alle dei forskjellige vinklane til dei forskjellige bilmodellane opp..vil tru han får opp dei aktuelle vinklane og toleransane

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har -1.5 grader camber, og orginal caster og spissing, fornøyd med det.

Har kjørt hele sommeren uten nevneverdig slitasje, og det sitter greit nok i svingene.

har 205\45-16, kappet lesjøfors, clubsport og 25mm stabstag foran og bak..

For å få -1.5 i camber slipte jeg hullene i lenkarmen og opphengskula ovale, og dro det helt ut ved montering. slipte også litt i toppen av demperen...

kan vel forøvrig tenkes at du ikke bør ha doble stabstag foran, blir litt overkill....

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Har helt glemt av denne tråden her, jeg.. :p

men uansett. Tenkte å få bestilt meg 4-hjulskontroll veldig snart, og skulle gjerne ha visst hva jeg skulle sagt til han som skal justere ang vinkler..

Skal få han til å justere slik at det blir litt bedre å ta svinger i fart som sagt..

Understyrer jo så sinnsykt slik det er nå.. :(

Hvor mange grader har folket?

Tenker ikke på å måtte slipe hull ovale og slikt, men justere på det som går an orginalt. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips ! Vater med (elektrisk) vinkelmåling ! Finn en overflate som er helt i vater og plasser bilen på denne, mål så ut hvilken camber du har. Enkelt, men ikke superpresist.. Fint garasjetriks om du finner en rett overflate.

Doble stabstag i front er i følge meg, helt mot det man ønsker på en bil.. Vil tro bilen kommer til å understyre stort sett uansett hva du gjør, helt til du setter på tilsvarende bak. Bilen vil bli stivere, men hvor godt den kommer til å sitte på asfalten i forhold til utgangspunktet kan alle selvutnevnte professorer diskutere til de blir blå =)

Vurderer selv å bygge doble bak for å hindre krenginga når jeg skrenser rundt på banen, men så er det bare 16mm stabstag der fra før av =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort nok av garasjetips ang hjulvinkler, og det blir aldri helt bra. Derfor skal jeg sende den på verksted slik at jeg får justert vinklene helt rett. Og av den grunn skulle jeg ha visst hva folket har som hjulvinkler (i grader) slik at jeg kan si til han verkstedmannen at jeg vil ha justert vinklene slik. :)

Det ene staget foran skal jeg ta av ja.. Var bare ment som en prøve, men har liksom ikke orka og fjerne det igjen.. :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider