Gå til innhold

Bytte N75 ventil A4 2004

Ranger emnet


nmork48

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed om å bytte N75 ventilen av de som chippet bilen min, fikk tak i en N75H ventlil som vist skal gi mere ytelse å mere stabilt turbotrykk når man har chip! Og den er sterkere og tåler mer, dette ifølge Møller..

Tror denne N75H-ventilen sitter på Audi TT 225hk originalt..

Men uansett for å vere helt ærlig så har jeg ikke peiling på hvor denne sitter:-P

Og er det mye jobb å skifte denne?

 

Noen som kan forklare?

Endret av nmork48

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant faktisk litt info om dette. Jeg vet ikke nøyaktig hvor den sitter, men jeg vil tro at den er i nærheten av turboen. Selve installasjonen er visstnok veldig enkel. Det som er VELDIG viktig er at du setter riktige slanger i riktige hull. H og J-ventilene er visstnok "speilvendt" i forhold til den originale. Det anbefales også at man kobler fra batteriet før man begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant faktisk litt info om dette. Jeg vet ikke nøyaktig hvor den sitter, men jeg vil tro at den er i nærheten av turboen. Selve installasjonen er visstnok veldig enkel. Det som er VELDIG viktig er at du setter riktige slanger i riktige hull. H og J-ventilene er visstnok "speilvendt" i forhold til den originale. Det anbefales også at man kobler fra batteriet før man begynner.

 

Tror jeg må ringe på møller å høre om dette! :-P

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N75 "H" or N75 "J" ? The Question in everyone's mind..... I decided to start a thread to Gather as much info as possible on this in one place. So everyone please post your experiences or knowledge of these two valves.

 

From what I know....

 

H Holds boost longer (about 3-5psi) but is much more abrubt in doing so.

J Holds boost longer (about 2-4psi) but is much smoother throughout the power band.

 

Stock chips have had no issues with these valves.

.8 bar chips have had no issues with these valves.

1 bar and greater chips are hit an miss... correct?

 

Issues experienced were the car going into limp mode due to over boost conditions.

 

I would favor J-valve. The J-valve does peak less PSI than the H-valve, but it holds boost longer and higher at the higher rpm.

 

The smoother/predictable boost output of J-valve does provide more control over wheel tracking in 1st & 2nd gear. It would also make your daily driving more predictable when shifting. I would personally think that having the smoother/predictable boost output will put less wear/stress on the tranny/clutch, especially with tiptronic.

 

as for soft limp mode, it is triggered when your boost peak hits 1.4 bar or higher. There have been reports that H-valve does trigger soft limp with certain chip softwares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om dette er riktig eller ikke, så er det ikke "farlig" å prøve seg frem. Hvis bilen havner i nødmodus er det visstnok bare å bytte tilbake til original N75 og koble fra batteriet. Hvis bilen havner i nødmodus betyr det jo bare at turboen/mapping leverer bra og at bilens sikrende funksjoner er i orden.

 

Hvordan vet man om bilen havner i nødmodus? lyser motorlampa? Nå har jeg montert ventilen på, motsatt koblet av den som stod der! det jeg merket best var att jeg fikk mye mer pop-off lyd, er dette fordi jeg får høyere turbotrykk eller har jeg koblet feil?:-P

PS! har original pop-off ventil! så tidligere her jeg kun hørt den når jeg gir ordentlig gass og slipper gassen igjen..

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får høyere turbotrykk ja, ihvertfall er det intensjonen. Forskjellen er visstnok ikke dramatisk, men mange merker et jevnere drag. Problemet er hvis turbotrykket blir så høyt at ECU "beskytter" motoren og kutter effekten ved å nesten koble ut turboen. Hvis bilen din havner i nødmodus merker du at den går jævlig dårlig og at motorlampen lyser. Poffinga du hører er resirkuleringsventilen som jobber. Jeg hørte denne veldig mye mer tydelig etter at jeg chippet min bil. Hvis ikke du har byttet resirkuleringsventil er nok det lurt i første omgang, selv om den originale sikkert kan holde en god stund. Jeg kjøpte Forge 07 og klarte faktisk også å montere den selv. Den hjelper visstnok til å holde på turbotrykket litt lenger opp i turtallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får høyere turbotrykk ja, ihvertfall er det intensjonen. Forskjellen er visstnok ikke dramatisk, men mange merker et jevnere drag. Problemet er hvis turbotrykket blir så høyt at ECU "beskytter" motoren og kutter effekten ved å nesten koble ut turboen. Hvis bilen din havner i nødmodus merker du at den går jævlig dårlig og at motorlampen lyser. Poffinga du hører er resirkuleringsventilen som jobber. Jeg hørte denne veldig mye mer tydelig etter at jeg chippet min bil. Hvis ikke du har byttet resirkuleringsventil er nok det lurt i første omgang, selv om den originale sikkert kan holde en god stund. Jeg kjøpte Forge 07 og klarte faktisk også å montere den selv. Den hjelper visstnok til å holde på turbotrykket litt lenger opp i turtallet.

 

Så jeg har koblet rett tror du?

Var veldig stor forskjell på lyden av poffinga etter att jeg byttet denne N75 ventilen!

 

Off! Det ene fører med seg det andre! :-P hehe

Vanskelig å bytte denne resirkventilen da? hvor sitter den? pris?

Endret av nmork48

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hehe. Jeg begynte med en tur på chipsenter, og da fikk jeg noe smittsomt. Jeg kjøpte en Forge 07 fra http://www.turbofun.no Den kostet 1299,- + frakt. Hvis du har samme ladetrykk som meg, 1 - 1,2 bar (dvs vanlig chip), skal du bestille GUL fjær til ventilen. Det gjør du direkte på nettsiden til Turbofun når du velger ventil, og det koster ikke noe ekstra.

 

Hvordan: Jekk opp bilen foran såpass at du klarer å ligge under den. Ta av plastplaten under motoren. Sjekk ved siden av turboen. Da ser du en svart ventil som ligner på den fra Forge bare at den er svart og lagd av plast. Det står også Bosch på den. Den har 2 stk 2,5cm slanger og en mindre slange på toppen med et slags tekstil utenpå. Husk å ha 2 stk nye slangeklemmer med ca dim 2,5 cm til 3cm klare på FORHÅND. De som står på ventilen i utgangspunktet er engangsklemmer. Jeg fant ut at det var lettere å bruke litt makt og vri slangene av den gamle ventilen enn å prøve å åpne de helvetes originale slangeklemmene. Deretter er det bare å dundre inn den nye ventilen slik at den står likt som den originale. Ferdig. Du vil muligens merke at bilen drar litt jevnere oppover registeret og muligens også sove litt bedre fordi du har eliminert enda en bedriten del.

 

Tør jeg spørre om hvor du fant den N75-ventilen og framgangsmåte?

NB! Jeg er grønn og trenger grundig forklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ved inn suget,

For å komme til demonterer du innsuget fra fronten til luftfilterboksen. Er også en fordel å fjerne oljeåndiga fra innsugsrør til turbo. Så er det bare å løse slangeklemmene og ta ut den gamle ventilen. På noen er det engangs-slangeklemmer, disse kan være litt vrine å løse. Da må du evt skaffe nye klemmer når du skal montere den nye ventilen.

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vert ute å tatt meg en biltur for å sjekke hvordan det ble etter N75-ventil byttet!

 

Bilen går som veldig bra, lager mye mer poffelyder enn før jeg byttet ventilen! Poffer selv ved vanlig akselerering når jeg slipper gassen for å gire!

 

Men noe er rivruskende galt!

Om jeg ruser motor i frigir/med clutchen inne så henger turtallet lenge etterpå og når det går ned igjen så stopper det opp på 1000rpm istedet for 7-800 som det skal ligge på! starter jeg bilen på nytt så legger det seg på vanlig tomgangsturtall!

Hva har jeg gjort galt?

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vert ute i garasje i natt og fått snudd ventilen den veien den skulle vere, lik som originalen!

Fy f**n sier jeg bare det der var en god investering!

Helt sykt att en så lite dingz kan gjøre så stor forskjell!

Bilen gikk mye bedre, kreftene var på plass tidligere og varte lenger!

Anbefales på det sterkeste!

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mulig det er forskjell på J og H -ventilen ifht montering. Fett at det funka. Skal sjekke i løpet av uka om jeg finner den jævelen.

 

Du finner den nok! Tar du av kanalen som går til luftfilteret så ser du den, er påkoblet innsugs-slangen med ene stussen:)

 

Var det J-ventilen du gikk for?

Da blir det isåtilfelle spennende å høre hvordan det blir:)

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår