Gå til innhold

Trenge paragraf om legitimering av politi

Ranger emnet

kebabkongen

Anbefalte innlegg

da har det forandret seg siden jeg tok både vekterkurs og dørvaktkurs. siden jeg nå jobber innen tungtransport, så har jeg ikke følt noe behov for å friske opp gamle kunnskaper. skulle jeg derimot komme til å jobbe som vekter/dørvakt igjen, så ville jeg gjort det.

det jeg skrev er det jeg lærte når jeg fikk kursing i det forskjellige.

skulle jeg ha tråkket noen på tærene, så unnskylder jeg for det.

men det er derfor vi har detta forumet, er det ikke? for å lære...

Det er forhåpentligvis ingen som føler seg tråkket på tærne ;) Hvis det var meg du siktet til, siden det var jeg som kommenterte det, så er det ingen fare for at jeg skal ta meg nær av at noen har andre meninger enn meg.

Uten å vite det sikkert, vil jeg anta at grunnen til at "ingen andre enn politiet" skulle åpne håndjerna, er at vektere/dørvakter i hovedsak ikke har like god trening i å håndtere kranglete personer som politiet. Av hensyn til sikkerhet kan det derfor være lurt å overlate det til politiet. Det har altså ingenting med hvem som har lov til det å gjøre, men hvem som bør gjøre det, med tanke på sikkerhet.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da kommer en liten update.

OMOD har tatt kontakt etter en mail jeg sendte når episoden skjedde. Dem har funnet en advokat som er flink med slike saker. Han har blant annet vært politiadvokat og er opptatt av slike saker. Skal ta en telefon til han når jeg får tid.

Ble også litt skrem av prisene.

"Utgangspunket for salærberegningen er kr. 1.200,- eksl. mva. per time, dvs kr. 1.500,- inkl.mva. Avgjørende for prisfastsettingen er sakens art og kompleksitet"

Blir kjipt om jeg evt. taper retten og må betale saksomkostninger pluss forelegget!

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt her:

http://www.omod.no/norsk_formal.htm

Har inntrykk av at OMOD er mer et talerør for innvandrere og asylsøkere, men. Lederen der er vel også utenlandsk.

Stemmer det der... men også generelt diskriminering når det gjelder politiet fikk jeg beskjed om.

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole h. vet ikke helt hvorfor men jeg har liten tro på at det gik så rolig for seg som du skal ha det til.

AV egen erfaring vet jeg at når ola nordmann er på fylla er dem veldig breikjefta og vet best. når de kommer i kontakt med politiet er det de som skriker og hyler høyest!

Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvorfor du blir hivi på glattcella av å spørre etter et tjeneste nr. de forresten er nødt til å oppgi deg hvis du er innblandet i en sak!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole h. vet ikke helt hvorfor men jeg har liten tro på at det gik så rolig for seg som du skal ha det til.

AV egen erfaring vet jeg at når ola nordmann er på fylla er dem veldig breikjefta og vet best. når de kommer i kontakt med politiet er det de som skriker og hyler høyest!

Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvorfor du blir hivi på glattcella av å spørre etter et tjeneste nr. de forresten er nødt til å oppgi deg hvis du er innblandet i en sak!

Nei, alle får jo tru hva dem vil, men trur ikke jeg hadde brydd meg om og legge det ut her om jeg hadde følt at dette var selvskylt.

Og slik det står i forelegget, jeg ble ikke tatt inn pga. tjenestenummret. Det var pga. at jeg ikke gikk fra stedet. Verken jeg eller vitnene hørte dette. Og det var faktisk to andre som ble bortvist fra stedet. Dem var fremdeles der og ble IKKE tatt inn.

Fikk en liten forklaring på dette med forelegget i sta. Politiet bruker visst dette litt oftere enn dem skal. Dem har mere frie tøyler når det gjelder og bøtelegge noen for å ikke rette seg etter pålegg om å fjerne seg fra stedet. Hadde vært mye vanskligere at jeg skulle blitt dømt om det faktisk hadde vært pga. at jeg spurte etter tjenestenummeret og han ble sinna...

Har vel kanskje en sammenheng med at han skjønte at han hadde driti seg ut når han "gikk løs på meg", og at jeg kanskje ville ta saken videre. Ikke vet jeg, bare en teori.

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle får jo tru hva dem vil, men trur ikke jeg hadde brydd meg om og legge det ut her om jeg hadde følt at dette var selvskylt.

Og slik det står i forelegget, jeg ble ikke tatt inn pga. tjenestenummret. Det var pga. at jeg ikke gikk fra stedet. Verken jeg eller vitnene hørte dette. Og det var faktisk to andre som ble bortvist fra stedet. Dem var fremdeles der og ble IKKE tatt inn.

Fikk en liten forklaring på dette med forelegget i sta. Politiet bruker visst dette litt oftere enn dem skal. Dem har mere frie tøyler når det gjelder og bøtelegge noen for å ikke rette seg etter pålegg om å fjerne seg fra stedet. Hadde vært mye vanskligere at jeg skulle blitt dømt om det faktisk hadde vært pga. at jeg spurte etter tjenestenummeret og han ble sinna...

Har vel kanskje en sammenheng med at han skjønte at han hadde driti seg ut når han "gikk løs på meg", og at jeg kanskje ville ta saken videre. Ikke vet jeg, bare en teori.

Buhu, stakkars deg... La være å blande deg i andres jobb når du er drita, så unngå du mange problemer :-)

Vet ikke hva du jobber med, men du synes sikkert heller ikke at det hadde vært så kult om det var en gjeng med fulle aper som blanda seg borti det du gjorde, så da hadde sikkert du også delt ut forelegg i stor stil, hvis du hadde muligheten.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu, stakkars deg... La være å blande deg i andres jobb når du er drita, så unngå du mange problemer :-)

Vet ikke hva du jobber med, men du synes sikkert heller ikke at det hadde vært så kult om det var en gjeng med fulle aper som blanda seg borti det du gjorde, så da hadde sikkert du også delt ut forelegg i stor stil, hvis du hadde muligheten.

Det går jo egentlig ann å si det på en litt penere måte men er egentlig ganske enig med deg i og med at jeg jobber med fulle og vanskelige folk hele dagen og skulle nesten ønske jeg hadde batong og håndjern hver dag....

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo egentlig ann å si det på en litt penere måte men er egentlig ganske enig med deg i og med at jeg jobber med fulle og vanskelige folk hele dagen og skulle nesten ønske jeg hadde batong og håndjern hver dag....

Det kunne sikkert ha vært sagt på en penere måte, men det er ganske mange som har prøvd å formidle det samme budskapet uten at det har nådd inn, så nå prøve jeg å snakke i klartekst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo egentlig ann å si det på en litt penere måte

Er ikke noe vits det.

Har jo lagt det ut for å diskutere, ikke for å få sympati. Litt må man jo tåle, selv om ikke alle er enige med deg selv.

Man trenger og få popssitive og negative meninger... :)

Benytter anlednigen til og takke for all hjelp jeg har fått.

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe vits det.

Har jo lagt det ut for å diskutere, ikke for å få sympati. Litt må man jo tåle, selv om ikke alle er enige med deg selv.

Flink gutt.

Jeg kjenner ikke saken din i detalj, men det slår meg at du fremstiller den litt ensidig, noe som i og for seg er logisk. Jeg sliter litt med å se for meg at politibetjenten plutselig fløy på deg uten at du hadde slengt med leppa eller gjort noe annet dumt. Men det kan selvsagt hende at det var tilfelle, så jeg skal være litt forsiktig.

Moralen må uansett bli at folk ikke burde legge seg oppi politiets jobb når de først har kommet på stedet, for da slipper man å bli innblandet i saken, frivillig eller ufrivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe vits det.

Det er bra at du tar det på den måten.

Håper du finner ut av dette snart og oppdater oss når du får vite noe mere!

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et forsøk på å legge den opprinnelige ballen død, vil jeg si et par ord om politiets plikt til å legitimere seg mv.

Limer først inn § 5-4 i Politiinstruksen, "Legitimasjon av politimyndighet":

"Under utøvelse av politimyndighet skal en politimann alltid ha politilegitimasjon med seg. På forlangende fra den person tjenestehandlingen direkte angår, plikter politimannen å opplyse grad og navn, men bare så langt tjenesteforholdene på stedet tillater dette. En politimann som ikke er i uniform plikter å legitimere sin politimyndighet, såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det."

Dersom den personen, og kun denne, som politiets tjenestehandling direkte angår/retter seg mot, forlanger det, må politimannen opplyse grad og navn, alternativt tjenestenummer. Dette begrenses imidlertid av om forholdene på stedet tillater dette, det vil si at dersom det er midt i en slåsskamp/mange uvedkommende er tilstede/det haster å komme seg av gårde eller lignende, som gjør at politiet ikke har tid eller anledning til å oppgi grad, navn og/eller tjenestenummer, har man ikke kvav på å få vite det på stedet. Det ligger implisitt i bestemmelsen at man da kan ta kontakt med politiet på et senere tidspunkt og få opplyst tilsvarende informasjon om politimennene som var på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider