Gå til innhold

Bytte av høytalere

Ranger emnet

Eivind22

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte ut høyttalerne i min Audi A4 99-mod Sedan. Idag er det kun de originale høyttalerne som står i bilen, og jeg er sånn passe fornøyd med disse, men ønsker meg likevel litt mer trøkk.

Idag har jeg kun lyd i framdørene.

Jeg har tenkt litt på å bytte ut de elementene fremme med f.eks. JBL GTO-528, og lage hull i bakdørene slik at jeg kan sette inn noen JBL GTO-6538 bak.

Er det noen her som har gjort dette før og har en formening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med det oppsettet der vill lyden bare bli værre... gå for et komponent sett feks. Focal 130A1

vill du ha det enda bedre foreslår jeg at du kjøper deg en forsterker til frontsettet (og eventuelt en subb) og kjøper deg en subwoofer ;)

mitt forslag:

drop lyd i bakdørene(du sitter jo ikke der uansett? :))

frontsett

Subb i ferdig kasse / Subb uten kasse(bygg selv)

forsterker

- 04 audi a4 tq

x 03 vw passat tdi

x 99' audi a4 1.8t

x 89' audi 80 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke akkurat noen ekspert på bilstereo, men er helt enig med pett3r ang. høytalere forann, gå for et komponentsett. og ang dette med høytalere bak kontra sub så er jo det beste om du har nok cash til å kjøpe begge deler, men om du må velge så hadde jeg personlig gått for en sub. Vil jo også være en fordel med forsterker på samtlige høytalere, i alle fall hvis du ønsker deg bedre lyd.

Har selv skiftet ut frontsette i bilen min med disse http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=69&katid=648&mid=m436&id=&vn=736 etter at den org. høytalern på fører sia tok kvelden, men skal være ærlig å si at jeg har ikke merket den store forskjellen, blir litt mer trøkk om jeg skrur bass kontrollen på cd-spiller på fult, men helt galt lydbilde, og de spiller vel generelt litt klarere, og volumet kan skrus litt mer opp før det skurrer. Men kjenner jeg er veldig klar for en forsterker, muligens nye høytalere også:P må bare vente på neste lønning;)

Men når alt kommer til alt så er det jo opp til hver enkelt hva de liker og hvor glade de er i bass, men uannsett hva du måtte satse på, så kjøp komponent forann;)

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, jeg sitter ikke bak.

Hva med å bare bytte ut fremme da?

Jeg ble tipset om en tidligere modell av JBL, til en rimeligere penge hos deal.no, JBL GTO-527

Jeg har gode erfaringer med JBL sine systemer og høyttalere fra hjemmekino fronten og liknende, men når det gjelder anlegg i bilen er jeg rimelig blank.

Er disse mye bedre enn de originale høyttalerne som følger med?

Hvis jeg går for et komponentsett, er det slik at man må ha en sub utenom for å få skikkelig lyd?

(Jeg er egentlig veldig dårlig på dette feltet)

Endret av Eivind22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du linker til er en 2-veis høytaler (mellomtone og diskant i ett), det å plassere en diskant nede ved foten din blir bare helt feil(!) for lydbilde, den burde være i samme høyde som hodet ditt og peke mest mulig rett mot øret.

Derfor burde du gå for et komponent sett, og gjerne en subwoofer i tilleg da de "små" høytalerene foran(samma om det er 2-veis eller komponent sett) ikke klarer å levere nok dyp bass (kommer litt an på musikksmaken din også, men som regel er det sånn)

u see? :)

- 04 audi a4 tq

x 03 vw passat tdi

x 99' audi a4 1.8t

x 89' audi 80 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider