Gå til innhold

La bilen stå over lengre tid.

Ranger emnet

fragaria

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt.

Jeg vurderer sterkt å ta, i første omgang et år, i utlandet fra og med september 2010. Blir sannsyneligvis i UK, så jeg vil komme hjem i ferier regner jeg med.

"Problemet" er at jeg har en bil jeg er veldig fornøyd med og ikke er spesielt interessert i å selge (fordi jeg fikk den for en veldig god pris og liker den godt). Bilen det er snakk om er en Audi A3 2003-modell som har gått rundt 77000km og er feilfri ellers.

Så spørsmålet mitt er hva som er best å gjøre med bilen. Låne den ut? Selge den? Eller bare la den stå. Helst skal jeg nok la den stå så jeg "har den", men dersom det er skadelig for bilen må jeg tenke nøyere igjennom det. Hva må betales og gjøres for/med en bil som bare står i et år? Jeg har fått høre at batteret bør brukes 1 gang i mnd så det holder seg "i live", men et batteri kan jo byttes når jeg begynner å bruke bilen igjen.

Det er også et bitte lite alternativ å ta bilen med til UK. Da regner jeg med å bli der et par år hvis jeg gjør det.

Noen inspill? :happyhappy:

Endret av fragaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge bilen blir lagret i en forholdsvis kald og tørr garasje så ser jeg ikke på det som et stort problem. Batteriet kan du ta ut og sette inne i hus slik at det holdes i romtemperatur. Ellers er det jo lurt å ha bilen tørr både utvendig og innvendig (spesielt sistnevnte) sånn at det ikke dannes mugg i gulvmatta/setene.

Oljeskift etter at bilen har stått ett år kan være lurt siden oljen mister litt av sin egenskap når den blir stående over lengre tid.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil faller i verdi, selv om man ikke bruker den. Hvis du evt lar den stå med skilter løper jo også både årsavgift og forsikring også. Å leie bort bilen er ganske risikabelt, selv om du leier den bort til noen du kjenner. Hvis du mener at du fikk bilen for en god pris har du jo faktisk mulighet til å få igjen en del av disse pengene ved salg. Jeg ville solgt bilen og satt pengene på en "sperret" konto, hvis du da ikke har enormt bra selvdisiplin(mye god øl i England). Når du da kommer hjem igjen har du en god kapital for et nytt bilkjøp.

Er dette en Sportback?, dvs av den nyere typen? Er delvis på jakt etter en sånn bil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Det med verditap er jo selvfølgelig litt dumt. Så da er jo spørsmålet om verditapet blir såpass at det lønner seg å selge/kjøpe.. Er jo forsikring/årsavgift som også bli minus-poster. Også må jeg jo ha et sted å ha den, og det er ikke nødvendigvis en enkel sak. Må tenke litt gjennom det tror jeg.

Er ikke en Sportback, den er vel fra generasjonen rett før A3 fikk den "faceliften", men er en lekker bil likevel - og 5 dører <3.

2850_165975130260_610510260_6643528_2451074_n.jpg

Aner ikke om denne linken fungerer..

Endret av fragaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på det sånn at det er drøssevis av Audi´er på norske veier, og derfor ikke noe problem å finne noe man liker på salgsmarkedet. Mitt tips er å selge bilen, spar pengene til du flytter hjem, ta opp et billån med over 35% av finansieringen fra den kontoen. Da kan du få deg et forholdsvis gunstig billån og en JÆVLIG fet Audi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på det sånn at det er drøssevis av Audi´er på norske veier, og derfor ikke noe problem å finne noe man liker på salgsmarkedet. Mitt tips er å selge bilen, spar pengene til du flytter hjem, ta opp et billån med over 35% av finansieringen fra den kontoen. Da kan du få deg et forholdsvis gunstig billån og en JÆVLIG fet Audi.

Liker tankegangen.. ;) ;)

Er selvfølgelig mest praktisk å selge og spare pengene, ser den. Hadde vært enda bedre med Sportback også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, den modellen du har begynner så smått å se litt gammeldags ut, spesielt i forhold til Sportback´en. No offence, kongebil uansett. Men, det er nok greit å bli kvitt den før alle andre synes det samme. Nå kan du sikkert få en del penger for den. Når Sportbackene begynner å bli enda billigere på bruktmarkedet er det ikke en kjeft som vil gi større summer for den forrige A3´n. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, den modellen du har begynner så smått å se litt gammeldags ut, spesielt i forhold til Sportback´en. No offence, kongebil uansett. Men, det er nok greit å bli kvitt den før alle andre synes det samme. Nå kan du sikkert få en del penger for den. Når Sportbackene begynner å bli enda billigere på bruktmarkedet er det ikke en kjeft som vil gi større summer for den forrige A3´n. Lykke til!

Er jo forsåvidt veldig enig i det! Tusen takk for innspillene dine, hjelper virkelig altså! :)

Kanskje du/dere har lyst til å hjelpe meg å kanskje anslå en pris på bilen min også. Kan legge ut litt fakta:

2003-modell. 77000km (om 1 år: ca. 90000). Kun små skjønnhetsfeil i lakken utenom en ripe langs nesten hele siden nederst mellom hjulene på den ene siden (har ikke gått gjennom lakken). Metallic lakk. Selges med: nye vinterdekk i år, sommerdekk. 1.6 motor (bensin). Fulgt opp med alle servicer på Audi Møller.

Noe mer som har noe å si på prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne de da gjort uansett, trenger ikke akkurat å ha sammenheng med lagring...

Har aldri hatt noe problem med biler etter å ha satt dem bort for vinteren, starter rett opp igjen etterpå sålenge du har et greit batteri som du kobler av og/eller lader opp og har nok bensin på tanken for å unngå kondens..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lagring: Det er å BE om problemer, alltid noe som ryker. Spesiellt elektronikk, liker å bli brukt hver dag. Fadern's E36 M3 ble satt bort, tørt og varmt, hver vinter, og der begynte etterhvert LCD-displayene inni bilen å tulle.

Displayene i min E39 begynte å tulle selv om jeg brukte bilen hver eneste dag.. Kjent problem med halvgammel BMW det der.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den har gått 90 000 tipper jeg du kan få 130 000,- for den. kanskje mer. Den virker jo pent behandlet, så hvis du klarer å overføre den overbevisningen til en potensiell kjøper er det nok ikke noe problem å få solgt denne. Det som er fordelen med å ha en Audi som er gått kort ifht alder er at man ofte er i et snaut selskap. Folk som velger å kjøpe Audi er ofte folk som er avhengige av å kjøre mye, og derfor blir det ofte høy kilometer på relativt kort tid på mange av eksemplarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider