Gå til innhold

Motorlampe - Diagnosetest

Ranger emnet

dobben

Anbefalte innlegg

Njaaaaaaaa, da har det seg slik at min Motorlampe har kommet for å hilse på!

Den poppa opp en sen lørdagskveld, og jeg merket ingenting på bilen. Dro straks til Vw-Audi og fikk dem til å kjøre en diagnosetest.

Siden jeg er så ufattelig proff med data, så skal dere ikke bare få "høre" hva han sa, men faktisk få se arket han printa ut til meg (stolt :D )

Hva kan det være :o

505523.jpeg

Endret av Margido
fikset bilde

2007 Ford Focus 1,8 Tdci Titanium

[X]2005 Ford Focus 1,6 Tdci Sport

[X]2002 Audi A4 1.8 T Quattro

[X]1995 Audi A4 1.8

[X]1998 Audi A3 1.8 T Ambition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gutta bare printet ut dette til deg uten å si noe mer?

Jeg er ingen ekspert, men åpne panseret mens motoren går og hør om du hører en "blåselyd" eller "hvisling" som ikke har vært der før. Forhåpentligvis er det bare en slange ifht resirkuleringsventilen som har gitt seg. Dette kan stemme med at du ikke merker noe ved vanlig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han sa ca det samme som deg, bare uten det med resirkventilen.

Jeg hører ingen "nye" lyder under panseret, og jeg merker ikke noe forskjell på bilen under verken normal eller hard kjøring. Han sa noe om at det var en funksjon som hjalp til å redusere utslipp, og at det bortsatt fra det ikke var noe å stresse med.

"E du en miljøaktivist, så må du få fiksa det fort som faen, vest ikkje så e det ikkje nåkka som haste"

Også pekte han å styrte litt ned under høyre framlykt, og sa at det kunne være en slange som hadde hoppet av.

[X]1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Men ikke veldig morsomt å ha et sånt julelys. Hvis ikke du ser eller hører noe ovenfra, så jekk opp bilen ved høyre forhjul slik at du kan ligge under den(husk sikring), skru av den svarte plastplaten under motoren og lys med lommelykt og napp litt rundt under der. Dvs, sjekk nøye der hvor han verkstedkaren pekte. Der ligger nemlig resirkuleringsventil, magnetventil og mye annet med tilhørende slanger som kan få motorlampa til å lyse. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

NÅ tror jeg at jeg har funnet feilen! Ble så sint og emosjonell (haha) av å se det hersens motorlyset i dashen, så jeg bestemte meg for virkelig å gå til verks. Satt å googla SAI (secondary air injection) p0411 (feilkoden) osv i ca 2 timer.

Da jeg da gikk ut i bilen å tittet, så fant jeg ut at den "braida" (aner ikke hva det heter på norsk. Forsterkede?) slangen som gikk inn i combiventilen (høyre side) var helt knekt. Den hang bare å slang ved siden av nippelen den skulle sitte på. jeg har stoor grunn til å tro at dette kan være årsaken til at motorlyset stikker innom av og til.

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe denne slangen ny??

:D

[X]1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider