Gå til innhold

Skurelyd ved tenning av dieselmotor, hva kan det være?

Ranger emnet

thomasih

Anbefalte innlegg

Hei,

har en ett år gammel VW polo, med dieselmotor. I det siste har jeg opplevd en skurelyd idet jeg vrir om nøkkelen og venter på at glødelampa slukker. Det høres ut som at lyden kommer fra passasjersiden, altså fra høyre side av motoren. Det skjer bare innimellom, og har ikke funnet ut hvorfor. Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en matepumpe eller noe. Jeg har hørt samme lyden i flere dieselbiler, så tviler på at det er noe galt. Ofte mer hørbart i kulda, virker det som.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Har funnet ut at lyden kommer ved halv tank eller mindre (forsvinner når tanken er full). Hvis jeg starter motoren flere ganger etter hverandre, forsvinner også lyden, men er tilbake igjen når bilen har stått stille (og blitt kald?). Skurrelyden kommer idet jeg gløder, altså før jeg vrir om tenningen. Verksted mener at lyden er normal (men jeg har ikke hørt det på andre dieselbiler). Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du har dieselmotor(særlig nå når det er kaldt) så må du ikke bare vri om nøkkelen med en gang. På VW, så vri nøkkelen 2 hakk, sånn at det elektriske slår seg på. På dashbordet, inne i speedometeret vil du se et symbol som lyser, symbolet er en coil. Når den ikke lyser lenger så kan du vri nøkkelen helt om. Tar rundt 3sec før den slukker.

Hvis du leser første innlegg så står det jo at lyden kommer når han gløder...

Jeg jobber på møller, men kan ikke si jeg har tenkt over den lyden. Hm.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider