Gå til innhold

Bytte girkasse på avensis 1,6 stv 1999

Ranger emnet

Uthur

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kommet fram til at jeg sannsynligvis har et dårlig kulelager i girkassen min. Og ønsker derfor å bytte den med en brukt en.

Men jeg sliter litt med å finne nr på min girkasse som bilopphuggeriene vil ha, for å vite om den de har passer til min bil.

Jeg har kontaktet Toyota og fått delenummer på kassen: 30300-2B800. Men jeg tror ikke det er det nummeret jeg er ute etter. Og finner ikke noe mer info rundt delenummeret heller.

Planen min var å dra til Sverige og kjøpe ny clutch, og en brukt girkasse fra et bilopphuggeri.

På svenske bilhuggere så ser det ut som de fleste er av Girkassetypene er 5VXL og girkassenr er: S54. Men ser ikke ut som svenskene har 1,6l. Og jeg aner ikke om 1,8 evt passer.

Noen som har vært borti lignende? Noen som vet hvor jeg finner girkassenr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hei. Har samme bilen som deg, en 2000 modell. Velkjent problem da et eller flere lager i kassen slites pga noen supre valg de tok i England da de satt sammen bilen din. Toyota har skiftet noen av disse på garanti, men det er ikke mange egentlig. Tipper at girkassen din høres ut som en gammel Scania-buss som raller i vei i unnabakke.

Til poenget: Girkassen din heter C50, velg en brukt girkasse fra en Avensis som var levert mellom da modellen ble lansert og midten av 2000 da de lanserte ny motor (på samme kasse). Girkassen du leter etter skal stå sammen med en 4AFE-motor. Jeg har allerede fått tak i en brukt som er bra (eieren kjørte på en Rein av alle ting), men jeg har ikke skiftet enda. Gleder meg til den dagen det blir stille i bilen. Girkassen min har forresten gått 147.000, hvor langt har din gått?

Sannsynligvis kan du bruke C50 fra Corolla eller lignende (eller senere Avensis), men du kan aldri vite om stikkakslene og clutchen er helt det samme før du sammenligner delene. Du kan IKKE bruke girkasse fra MR2 selv om benevningen er den samme.

Girkassen fra 1.8 kan passe, men sjekk at dette er fra en 7AFE-motor.

Heldigvis så begynner disse bilene å ramle inn på huggeriene, så det er ikke så langt mellom dem. Bare spør om du lurer på noe mer (feks PM) :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...