Dominator Skrevet Oktober 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2009 Min svigermor har benyttet seg av såkalt dekkhotell med dekkskift i prisen. Av forskjellige årsaker hadde vi ikke tid til å vente på ledig time for å få lagt på vinterdekk, så jeg hentet dekkene for å legge dem på selv. Jeg er fortsatt i sjokk over at det fins så amatørmessige firmaer. Jeg nevner i fleng: Hjulmutterne var dratt til ALTFOR hardt, så jeg var redd for å knekke både bolter og hjulvinne. Ikke et gram fett på gjengene hadde de spandert. Attpåtil greide dette firmaet å dra en bolt tvers av i fjor, og min svigermor fikk regningen. :fire: Vinterhjulene var fulle av bremsestøv, salt, dritt og stein i mønsteret. Slik hadde de ligget lagret siden i vår. Da jeg skulle sjekke dekktrykket fant jeg ut at forhjulene hadde over 30 psi (skulle være 23) og bakhjulene hadde 13-14 psi(skulle være 22) Det kan hende det har forsvunnet litt luft siden siste luftfylling (tipper det var sist høst) Da lurer jeg på: Hvor mye luft hadde de fylt forhjulene med i utgangspunktet?? Mitt råd: Styr unna eller sjekk nøye hva som er inkl. i prisen! Siter -06 Dodge Durango 5.7L LPG -88 Chevrolet Caprice Brougham Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr Landau Skrevet Oktober 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2009 Med andre ord: ikke stol på andre, men gjør jobben selv! Hvis du sier i fra hva du mener til firmaet trekker de sikkert bare på skuldrene :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Oktober 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2009 (endret) Høyres ikkje bra ut! Men 23 psi er jo lite!. Kva slags bil er det snakk om? 30 psi er ca 2,05 bar og dette er jo ikkje akkurat mykje. Endret Oktober 13, 2009 av todleif skriveleif Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Alle som har råd til bil har også råd til å en felgbørste, avfetting og 4 dekkposer, vil anslå dette til kostnad av hele 200.- Så lagrer man dem under balkongen, trappa, på loftet, under senga etc. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dominator Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Dette er svigermors lille riskoker, en Honda Jazz. Selv kommer jeg aldri til å benytte meg av dekkhotell, men i dette tilfelle dreier det seg om en 69 år gammel enke som ikke ønsker å bry noen med dekkskift. Siter -06 Dodge Durango 5.7L LPG -88 Chevrolet Caprice Brougham Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr Landau Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Dette er svigermors lille riskoker, en Honda Jazz. Selv kommer jeg aldri til å benytte meg av dekkhotell, men i dette tilfelle dreier det seg om en 69 år gammel enke som ikke ønsker å bry noen med dekkskift. Nettopp slike mennesker som bruker dekkhotell. Dessverre er det også slike mennesker som har vanskelig med å kontrollere jobben som blir gjort. Syntes dette er utrolig sløvt av hotellet, både med vask, trykk og tilltrekning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Som hovedregel skal det ikke benyttes fett på hjulbolter. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Riktig. Og i tillegg så er 23pund utrolig lite. At en Honda Jazz har originalt 23psi finner jeg utrolig. Jobber med dekkskift hver eneste dag, og har aldri sett en bil som skal ha mindre trykk enn 28pund. Det vanlige ligger på 30-32pund. 23pund er utrolig lite luft i ett dekk. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenwood Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 husker ikke helt,men jazz skal ha noe rundt 30.står i døra på v.side foran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Tenker rett verdi er 2.3 og 2,2 bar jeg. Fort gjort å blande litt. Og hva er alt for hardt tildratte hjul? Står noe om hjulvinne, det er jo ikke det redskapet du blir sterkest med Begynner å tvile på om ikke hotellet er en fordel likevel? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazzper Skrevet Oktober 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2009 Kobberpasta el.l til hjulbolter. Vanlig fett blir flytende i varmen og kan i verste fall havne påbremsene. Hjulbolter skal under ingen normale omsendigheter strammes til med over 120Nm på lettmetallfelger, dette får du lett løst med ei vanlig hjulvinne. Vi har målt hvor stort moment noen verksteder strammer til boltene, og det er faktisk skremmende høyt hos noen få.. verdier over 300Nm! Hvis du er så uheldig at du har fått strammet til boltene såpass heftig, kan du bare glemme å skifte hjul selv med "standard-utrustningen" som finnes i mange biler. Da er det kjipt om du punkterer midt på vinter'n på en fjellovergang.. Siter '00 Mercedes ML konebil '98 Mercedes C220 arbeidsbil '94 Fiat Coupe 16V morobil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2009 Det finnes nok de som skal ha mer en 120 nm.. Men 300 er nok i overkant Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dominator Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Dere har selvfølgelig rett, riktig trykk skal være 32 psi. Det betyr at forhjulene hadde riktig trykk, mens bakhjulene hadde ca. halvparten av det det skulle være. Om det er lekkasje eller svikt i hotellrutinene gjenstår å finne ut av. Når det gjelder fett på hjulbolter/muttere så har jeg brukt å ta på 1-2 dråper motorolje evt. en liten fettklatt på hver bolt. Jeg har stort sett skiftet hjulene mine selv høst og vår siden 1985 etter denne oppskriften, og jeg har aldri opplevd at noen bolter eller muttere har løsnet. Derimot har jeg aldri hatt noen problemer å løsne boltene heller, kun brukt vanlig "håndmakt". Unntaket er når jeg har kjøpt bruktbil og skulle løsne hjulbolter uten fett på, det har vært noen harde tak med hopping på hjulvinder osv. Muttertrekkere skulle KUN fungert med rotasjon mot urviseren! Siter -06 Dodge Durango 5.7L LPG -88 Chevrolet Caprice Brougham Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 Når det gjelder fett på hjulbolter/muttere så har jeg brukt å ta på 1-2 dråper motorolje evt. en liten fettklatt på hver bolt. Sverger selv til Un-lock fra Relekta. Muttertrekkere skulle KUN fungert med rotasjon mot urviseren! Går fint å skru andre veien med muttertrekker sålenge en bruker momentstav.. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dominator Skrevet Oktober 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 Dere har selvfølgelig rett, riktig trykk skal være 32 psi. Det betyr at forhjulene hadde riktig trykk, mens bakhjulene hadde ca. halvparten av det det skulle være. Om det er lekkasje eller svikt i hotellrutinene gjenstår å finne ut av. Ny feil følger: Fordekkene hadde ikke riktig trykk likevel, de hadde 3 BAR (skulle vært 2.3) mens bakhjulene hadde rundt 1.4 bar. Så konklusjon i første post var i hovedsak riktig, forhjulene hadde altfor høyt trykk mens bakhjulene hadde altfor lite. Så hotellet fortjener fortsatt kaktus i posten. Siter -06 Dodge Durango 5.7L LPG -88 Chevrolet Caprice Brougham Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.