Gå til innhold

Dekkhotell

Ranger emnet


Dominator

Anbefalte innlegg

Min svigermor har benyttet seg av såkalt dekkhotell med dekkskift i prisen. Av forskjellige årsaker hadde vi ikke tid til å vente på ledig time for å få lagt på vinterdekk, så jeg hentet dekkene for å legge dem på selv. Jeg er fortsatt i sjokk over at det fins så amatørmessige firmaer.

 

Jeg nevner i fleng:

Hjulmutterne var dratt til ALTFOR hardt, så jeg var redd for å knekke både bolter og hjulvinne. Ikke et gram fett på gjengene hadde de spandert. Attpåtil greide dette firmaet å dra en bolt tvers av i fjor, og min svigermor fikk regningen. :fire:

 

Vinterhjulene var fulle av bremsestøv, salt, dritt og stein i mønsteret. Slik hadde de ligget lagret siden i vår.

 

Da jeg skulle sjekke dekktrykket fant jeg ut at forhjulene hadde over 30 psi (skulle være 23) og bakhjulene hadde 13-14 psi(skulle være 22) Det kan hende det har forsvunnet litt luft siden siste luftfylling (tipper det var sist høst) Da lurer jeg på: Hvor mye luft hadde de fylt forhjulene med i utgangspunktet??

 

Mitt råd: Styr unna eller sjekk nøye hva som er inkl. i prisen!

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svigermors lille riskoker, en Honda Jazz. Selv kommer jeg aldri til å benytte meg av dekkhotell, men i dette tilfelle dreier det seg om en 69 år gammel enke som ikke ønsker å bry noen med dekkskift.

 

Nettopp slike mennesker som bruker dekkhotell.

Dessverre er det også slike mennesker som har vanskelig med å kontrollere jobben som blir gjort.

Syntes dette er utrolig sløvt av hotellet, både med vask, trykk og tilltrekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberpasta el.l til hjulbolter. Vanlig fett blir flytende i varmen og kan i verste fall havne påbremsene.

 

Hjulbolter skal under ingen normale omsendigheter strammes til med over 120Nm på lettmetallfelger, dette får du lett løst med ei vanlig hjulvinne.

 

Vi har målt hvor stort moment noen verksteder strammer til boltene, og det er faktisk skremmende høyt hos noen få.. verdier over 300Nm!

Hvis du er så uheldig at du har fått strammet til boltene såpass heftig, kan du bare glemme å skifte hjul selv med "standard-utrustningen" som finnes i mange biler. Da er det kjipt om du punkterer midt på vinter'n på en fjellovergang..

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har selvfølgelig rett, riktig trykk skal være 32 psi. Det betyr at forhjulene hadde riktig trykk, mens bakhjulene hadde ca. halvparten av det det skulle være. Om det er lekkasje eller svikt i hotellrutinene gjenstår å finne ut av.

 

Når det gjelder fett på hjulbolter/muttere så har jeg brukt å ta på 1-2 dråper motorolje evt. en liten fettklatt på hver bolt. Jeg har stort sett skiftet hjulene mine selv høst og vår siden 1985 etter denne oppskriften, og jeg har aldri opplevd at noen bolter eller muttere har løsnet. Derimot har jeg aldri hatt noen problemer å løsne boltene heller, kun brukt vanlig "håndmakt". Unntaket er når jeg har kjøpt bruktbil og skulle løsne hjulbolter uten fett på, det har vært noen harde tak med hopping på hjulvinder osv. Muttertrekkere skulle KUN fungert med rotasjon mot urviseren!

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fett på hjulbolter/muttere så har jeg brukt å ta på 1-2 dråper motorolje evt. en liten fettklatt på hver bolt.

 

Sverger selv til Un-lock fra Relekta.

 

Muttertrekkere skulle KUN fungert med rotasjon mot urviseren!

 

Går fint å skru andre veien med muttertrekker sålenge en bruker momentstav..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har selvfølgelig rett, riktig trykk skal være 32 psi. Det betyr at forhjulene hadde riktig trykk, mens bakhjulene hadde ca. halvparten av det det skulle være. Om det er lekkasje eller svikt i hotellrutinene gjenstår å finne ut av.

 

Ny feil følger: Fordekkene hadde ikke riktig trykk likevel, de hadde 3 BAR (skulle vært 2.3) mens bakhjulene hadde rundt 1.4 bar. Så konklusjon i første post var i hovedsak riktig, forhjulene hadde altfor høyt trykk mens bakhjulene hadde altfor lite. Så hotellet fortjener fortsatt kaktus i posten.

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår