bollerud Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 (endret) Hei, driver å spekulerer om jeg skal skifte vannpumpehuset pga noen knekte bolter i det. Men så kommer dette med å ta av fordeleren og man må sette motoren i øvre dødpunkt for første sylinder. Finner mye info om hva jeg skal gjøre, men lite om "hvorfor". Slik forstår jeg det: Når jeg dreier motoren til ØD for komprimering så skal rotoren på fordeleren peke mot første sylinder? For å sette motoren i ØD dreier jeg det nedre reimhjulet(svingningsdemperen)med klokken slik at det passer med merket. Når jeg hiver av fordeleren så er det lurt å ta et bilde av posisjonen til rotoren når motoren er ØD, på den måten vet jeg hvor rotoren skal peke når jeg setter fordeleren på plass igjen. Men da skjønner jeg ikke helt poenget med å setter motoren i ØD i utgangspunktet. Kunne jeg ikke bare tatt et bilde av hvor fordeler rotoren peker og hevet den på igjen pekende samme vei uten å sette motoren i ØD? Jeg har altså ikke tenkt å ta av pluggene fra fordelerlokket, men bare la de være på lokket. Endret Oktober 14, 2009 av bollerud Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 Dette var vrient. Du skal skifte vannpumpehuset, hva mener du med vannpumpehus, og hvorfor må du ut med fordeleren. Skal du ut med fordeleren, og du vet at du greier å sette den på nøyaktig samme plass etterpå er det ingenting i veien for det, du bør uansett justere/kontrollere tenningstidspunktet etterpå så ser ikke noe galt med uansett. Det hadde og vært greit å forklart litt bedre hva du skal bytte ut, slik som jeg ser det for meg nå, så kan det høres ut som du skal skifte registerdeksel på en motor med kjededrift og fordeler i registerdekslet, som f. eks Opel CIH. Om det skulle være en slik motor, så bør toppen av før montering av registerdekslet. Mer info/bilder er velkomment. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 når du setter motoren på merket for topp dødpunkt, så står både sylinder 1 og 4(på en vanlig 4syl rekke motor) på topp dødpunkt, men kun den ene står på tenning, rotoren skal peke mot den ene av dem. Fordeler og kam må stemme overens. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 (endret) Dette var vrient.Du skal skifte vannpumpehuset, hva mener du med vannpumpehus, og hvorfor må du ut med fordeleren. Skal du ut med fordeleren, og du vet at du greier å sette den på nøyaktig samme plass etterpå er det ingenting i veien for det, du bør uansett justere/kontrollere tenningstidspunktet etterpå så ser ikke noe galt med uansett. Det hadde og vært greit å forklart litt bedre hva du skal bytte ut, slik som jeg ser det for meg nå, så kan det høres ut som du skal skifte registerdeksel på en motor med kjededrift og fordeler i registerdekslet, som f. eks Opel CIH. Om det skulle være en slik motor, så bør toppen av før montering av registerdekslet. Mer info/bilder er velkomment. Takk for svar, dette er en 1984 mercedes 380 sel med V8 motor. Grunnen til at jeg vil ha ut fordeleren er bare fordi verkstedsmanualen sier det. Jeg antar det er for å lage plass til å komme til vannpumpen(?). Men om det er "lov" og jeg kommer til boltene på vannpumpehuset så gidder jeg ikke å ta ut fordeleren. Jeg bare antok at det var en annen grunn enn bare å skape plass. Vannpumpehuset må jeg ta ut fordi boltene som holder termostathuset fast, er knekt, og de går inn i vannpumpehuset(termostathuset er da boltet fast i vannpumpehuset). Har forsøkt å få de knekte boltene ut men det ser ut til at det ikke fører frem :(. Her er en DIY post fra benzworld, mye forklaring og bilder. Er så og si samme motor som jeg har. http://www.benzworld.org/forums/w126-s-se-sec-sel-sd/1446652-c126-w126-water-pump-r-r-3.html Det jeg lurer på, som du egentlig svarer på, er hvorfor jeg må sette motoren i ØD når jeg bare kan sette fordeleren tilbake i samme posisjon som den var uten å dreie motoren. Kan ikke finne noen som sier man kan gjøre det, derfor blir jeg usikker. Og siden verkstedsmanualen sier jeg må sette den i ØD så blir jeg dobbeltusikker hehe. Endret Oktober 14, 2009 av bollerud Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 AHA det er en M116. Vet ærlig talt ikke hvordan detr, men det virker som man skal sette den på TD for reimhjulets balansering også. Har du orginal rephåndbok, følg den. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bollerud Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2009 AHA det er en M116.Vet ærlig talt ikke hvordan detr, men det virker som man skal sette den på TD for reimhjulets balansering også. Har du orginal rephåndbok, følg den. ja fant ut av det nå, de er pga reimhjulet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.