Gå til innhold

Noen av dere som får problemer når kulda setter inn?

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

I det siste har det vært rimelig kaldt her, ca 15- +- og jeg har ikke hatt start på bilen på noen dager nå, så jeg begynner nesten å bli bekymret for at jeg får den kjedelige lyden når jeg setter meg inn og skal starte, men jeg har ikke hatt noe problem sålangt i vinter heldigvis da, men jeg har lagt merke til at når det er skikkelig kaldt så går starteren tregere rundt og det blinker litt i kupelyset ettersom starteren går..

 

Er det mange her som plages når temperaturen går ned?

 

Noen som har litt lyst å gå litt inn på dette med kaldstart på kalde vinters dager.. ? :)

 

Min oppfatning av dette er at når det blir kaldt så blir olja tjukk, og trenger derfor lengre tid til å få sirkulert skikkelig rundt i systemet. Et annet tema kan jo være hardkjøring av kalde motorer, noe som jeg hater..

Dette er ikke gunstig pga. stempelene fortere får opp temperaturen og som kjent så utvider jern seg når det blir varmt. Kjører man motoren hardt når den er kald så utvider stempelene seg fortere enn cylinderene rekker å utvide seg, og ergo oppstår det unødvendig mye slitasje. Er man riktig heldig ender man jo opp med såkalt kald-skjæring:) hehe

 

Men, det skal også sies at man kan sikkert starte bilen sin 100000 ganger i 30- uten å i det hele tatt kjenne forskjell.. sånn teoretisk:) Men jeg er sikker på at hvis man kjører motoren i benk så har nok noen hk dratt til de evige jaktmarker? eller?

 

Noen som har noen synspunkter rundt disse områdene, kunne tenkt meg å få klarhet i dette.. jeg ynker meg hver gang jeg vrir rundt nøkkelen og ser at det er ørtåfjørti minus på gradstokken ;)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i ett område det er mye kaldt bør du invistere i motorvarmer. Da blir det jo ikkje så mye kaldstart.

Du bør også bytte olje på høsten og helle på god olje som tåler ørogførti minusgrader.

Dette vil forminske slitasjen på motoren betraktelig. Du kan også skru av unødvendig strøm i bilen, som vifta, varmetråder og kupelys før du vrir rundt tenninga. :ratatatat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor vinter var jeg plaget av kondens i tanken, men ikke i år. Det har hvert mye mer stabile temperaturer i vinter.

 

Ellers har golfen min hatt et problem med luft eller bensin tilførselen når det er kaldt og motoren er kald. Er fort for å strupe seg et sted så om jeg ikke var kjapp med klutsjen og ga mer gass så ville den stoppe.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår