Gå til innhold

Startproblemer Chrysler -96

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Jeg har en Chrysler Voyager 2.5TD -96 mod. Mens jeg kom kjørende stoppet plutselig motoren og har vært stille siden...

Har hatt litt problemer med diesel filter tidligere og fikk byttet dette (uten at det hjalp meg). Det som jeg anser som det viktigste "sporet" er at glødelampen ikke tenner når jeg slår på tenningen.

Motoren drar rundt når jeg prøver å starte.

Noen som har noen tips å komme med? Noen kontakter som har tatt kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det første jeg ville gjort er å få noen til å se ned i oljepåfyllingen mens du kjører starteren. Hvis du ikke kan se vippen som rører seg der så har du desverre røket registerkjedet... Det er ikke meningen å skremme deg, men i og med at du har en 96 er det desverre mer sannsynlig enn usannsynlig. Jeg krysser fingrene for deg!

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det var gode nyheter!

Det kan veldig godt hende at du ikke får start hvis:

A: Gløderne ikke virker. Det skal være en stor sikring på denne kursen en plass, tror den sitter på venstre side av sikringsboksen

B: Batteriet er ødelagt/utladet. Erfaringen min er at hvis det er litt for lite strøm så går motoren rundt omtrent som vanlig men den vil bare ikke starte.

Grunnen til at den var tom for strøm i dag kan jo være at du har satt på et kupelys eller noe sånt? Sånt kan jo skje når man feilsøker og herjer rundt i bilen. Jeg ville ladet batteriet helt opp og så sjekket gløderne.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med deg i dette. Men disse tingene burde vel ikke føre til at bilen stopper mens jeg kjører?? Jeg har ikke merket noe dårlig batteri, men lader det fullt igjen mens jeg er igang.

Tenker jeg får ta en sjekk av ledninger/koblinger frem mot glødepluggene. Hvis denne deler jording og/eller kontakt med f.eks dieselpumpen antar jeg at dette kan skje?? Jeg ser ikke helt sammenhengen med at

1) Bilen stopper under drift

2) Jeg får ikke glødepluggene til å tenne m/tenningsnøkkelen (dvs dette kan jeg sjekke på selve pluggen for å sikre at ikke det er lampen i dashbordet som har tatt pause).

Hvor stor motstand bør jeg se mellom jord og +12v hvis jeg kobler fra batteriet og måler mot det elektriske nettverket?? Antar at det bare er lyspærene i motor rommet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Det høres ut som om "noe" har skjedd som fører til at bilen stoppet, og at du ikke får lys i glødelampen. Du har sjekket alle sikringer? Jeg synes å huske at det satt noen ekstra sikringer inne i kupeen (her tar jeg kanskje feil).

Det eneste jeg vet som kan stoppe bilen av koblinger er vel pluggen som sitter på dieselpumpen, og muligens veivhussensoren. Jeg prøvde å nappe ut luftmengdemåleren og dysesensoren på vår og dette fikk ikke bilen til å stoppe.

Vi hadde problemer med treghet i stillverket i dieselpumpa, og dette fikk bilen til å stoppe, men den startet alltid etter at tenningen hadde vært av i noen sekunder.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå nærmer vi oss :-)

Det viser seg at jeg blåser sikringene til dieselpumpen idet bilen starter (dvs jeg erstattet 25A sikringen med en annen. Denne røk da jeg hadde glødet og skulle starte).

I etterkant ser jeg at dette burde være det første jeg sjekket :mekke:

Takk for hjelpen...

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens et skudd i mørket: Hva med jording av motor/starter? Kan det være mulig at du jorder gjennom dieselpumpa når du kjører starteren? Dette kan du jo enkelt prøve med en startkabel fra minuspolen til motoren.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om problemet løste seg ved å bevege på ledningene i framkant av motoren ville jeg fysisk åpnet ledningsnettet og kont/reparert. Etter rep kan det være lurt å splitte en slange og stripse den utenpå ledningsnettet for å unngå at dette gnisser mot motoren,dette er en ganske vanlig problem.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider