aerdftyhui Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Har, pga prisen, kjøpt meg noen 6x9'er.. RF 110w (rms?).. kjøpt de brukt, så vet ikke mye om de enda, da jeg ikke har fått de. Er ikke veldig fan av å bruke 6x9'er, men jeg gidder ikke begynne med komponenter i dørene.. De skal stå i hattehylla, og det beste for min del er å sette de i kasser, pga det er metall under hattehylla. Men da kommer spørsmålet. Jeg leste at 6x9'er er konstruert for å bruke hele bagasjen som kasse. For meg virker dette veldig tullete, men kan det stemme? Om ikke, hvor store burde kassene være? Har lest at de kassene man selger til 6x9 som regel egentlig er for små? om Dette skulle stemme, hvor stor burde hver kasse egentlig være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Jeg leste at 6x9'er er konstruert for å bruke hele bagasjen som kasse. For meg virker dette veldig tullete, men kan det stemme?De er av typen "open-air", "free-air", "open baffle" osv. ja, så de skal kunne monteres i dører eller hattehylle uten å bli blåst ihjel pga. manglende kasse bak, som jo fungerer som en slags "motfjær" som holder igjen membranet. Noe som da bringer oss over på;Har lest at de kassene man selger til 6x9 som regel egentlig er for små? Ja, på sett og vis; "motfjæra" blir litt for stram, for å holde oss til det bildet. Det blir mindre dypbass, men der vil de fleste ha en subwoofer i tillegg uansett. Sånn sett bør kassa nesten være så stor som mulig, om målet er mest mulig dypbass. 6x9-kassene er fine til varebiler og andre modeller hvor innfelling er vanskelig eller umulig, og er en grei løsning for de fleste. Å skru kassene fast(!) på en metall-hattehylle fungerer således helt greit i mangel på bedre løsninger. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Har selvsagt en sub i tillegg, med port inn i coupèen. Denne er dog meget for stor, da jeg skrev feil i skissen min før jeg saget ut platene.. Men den fungerer, og gir en veldig dyp bass, men mangel på "punch" merker jeg. Men jeg er ikke den typiske råner som liker å høre på musikk som ødelegger ørene fullstendig, så det er ikke noe stort problem for meg. Håper det blir bedre med den nye forsterkeren. Jeg får se nærmere på 6x9 elementene når jeg mottar de, og se om jeg finner spesifikasjoner til eventuell kasse på produsenten sin hjemmeside. Men takker for opplysende svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 For å ta et eksempel, så skal JBL T-595 decade ha 55 liter bessreflekskasse pr stk optimalt, så du må regne med store kasser til dine 6x9 hvis det skal være optimalt... Men det er jo ikke noe problem for deg, for du trenger ikke de dypeste tonene fra 6x9 fordi du har sub, så bare kjør på med sånne kasser du får kjøpt til 6x9, og sett høypassfilteret i forsterkeren på ca 80 hz til 6x9 ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg