KristianG Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Hei! I det siste har jeg fått mer og mer sansen for biler med vippelykter. Tenkte kanskje vi kunne lage en tråd her hvor vi postet bilder av forskjellige biler med vippelykter. Toyota MR2 MK1: Mazda MX5 NA: Begge disse bilene har det som kalles "sleepy eyes", noe som vil si at lyktehusene ikke er helt oppreist. Jeg synes dette er kjempeflott. Den klassiske japse-drifteren Toyota Corolla AE86. Også kalt Sprinter Trueno? Post bilder folkens! :) Siter Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Gamle corvetter (c2-c4)har den tøffeste løsningen på vippelykter. Der vippes ikke lyktene opp, men roterer nesten en hel runde for å komme fram. Her er en c4: ONMnkpxpkdY Men egentlig finnes det nesten ikke noe styggere enn vippelykter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Mazta' Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Porsche 928 har kanskje den særeste typen vippelykter..liker de litt jeg :) Siter Haakon O. 90 Eunos Cosmo 20B Type-S 88 Mitsu Colt dB-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asbjørn Skrevet Oktober 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2009 Siter Opel Omega B TD Volvo 945Turbo - b230ft - solgt 1990 Volvo 240GL - solgt 1987 Volvo 245 Delebil Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 Gamle corvetter (c2-c4)har den tøffeste løsningen på vippelykter. Der vippes ikke lyktene opp, men roterer nesten en hel runde for å komme fram. Intet nytt under solen: Opel GT (1969) hadde også roterende vippelykter, der lå rotasjonsaksen på langs. Porsche 928 har kanskje den særeste typen vippelykter. Intet nytt under solen. Lamborghini Miura (1967) hadde samme type vippelykter. Den usanske strømlinjeformete og forhjulsdrevne sedanen Cord 810/812 hadde forresten også vippelykter' date=' i 1936. [img']http://img188.imageshack.us/img188/9017/cordcar.jpg[/img] De tøffeste "vippelyktene" fantes på konseptbilen Bertone Carabo (1968), der var lyktene faste med flerdelte slisseluker som vred seg slik at lyktene kom til syne. Den usanske sportsbilprodusenten Vector kopierte senere denne teknikken på sin W8 og flere av de påfølgende utgavene. Men her et bilde av den italienske originalen: På det nederste bildet titter Nuccio Bertone himself inn i de åpne lyktene på Carabo, som forresten var først i verden med den typen dører som i våre dager kalles Lambodører. Carabo var derimot ingen Lamborghini, den var basert på en racingbil fra Alfa Romeo, Tipo 33, noe som betydde at motoren var en superhissig V8. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 Intet nytt under solen: Opel GT (1969) hadde også roterende vippelykter, der lå rotasjonsaksen på langs. Lurer på om GM kanskje fikk inspirasjon fra GM i denne saken. Dessuten er det ikke spesielt kult å dra i en spak for å vippe rundt lyktene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 (endret) Tja coolt og coolt. Det er tross alt bedre med mekanisk spak enn elmotorer som enten går i lås (Corvette C4 som lyste inn i motorrommet i stedet for på veien) eller går fullstendig bananas på grunn av fukt (Fiat X1/9-lykter som gikk opp og ned, opp og ned, opp og ned hele tiden etter høytrykksvask). På Lotus Elan (60-tallsutgaven) var det også akselykter som snudde seg omtrent 180°, de ble løftet opp av ei fjær og dratt ned av vakuumkammer i ramma. Rust i ramma kan avsløres av lykter som står konstant oppe. Endret Oktober 19, 2009 av SeaLion Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 Gordon Murrays minimalistiske sportsbil LCC Rocket (1991) hadde også en ganske cool vippelyktløsning. Der var lyktene montert på en langsgående aksel som vippet lyktene ned og inn i sidene av fronten på dagtid eller når man ville bruke bilen på bane og derfor ville minke luftmotstanden. Og Rocket var helt enormt morsom på bane (i følge de få som har fått prøve en), utseendet var nesten en kopi av 60-tallets F1-racere, den hysteriske MC-motoren var plassert foran bakakselen og føreren satt helt alene i front. På bildet under er lyktene slått ned, man ser såvidt kanten av den ene innenfor forhjulet: Gordon Murray er nok mer kjent for å ha konstruert supersportsbilen McLaren F1, men han selv setter LCC Rocket høyere, for den er nærmere hans minimalistiske idéer i følge ham selv. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 Gamle corvetter (c2-c4)har den tøffeste løsningen på vippelykter. Der vippes ikke lyktene opp, men roterer nesten en hel runde for å komme fram.. Var nok på C4 Corvette dei kom med roterende system, på C2 og C3 var det ikke rotering på vippefunksjonen Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 C2 lykter står da vel "bakover" og roterer 180grader for å komme fram, eller er hukommelsen min på bærtur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Liland91 Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 Vippe lykter er pent nedslått, men når de er opper er det doe helt annet.... Men smak og behag :) Siter Mercedes Benz 230te -89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet Oktober 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2009 Vippe lykter er pent nedslått, men når de er opper er det doe helt annet. De fleste er nok enig i det, men man huske på at på den tiden vippelykter var populært og i bruk var det ikke vanlig eller påbudt med kjørelys på dagtid. Dessuten var reflektorene digre som et vondt år og glasset måtte stå mest mulig vertikalt, for glasset hadde linseriller som ikke fungerte om glasset lå for skrått. Dessuten kom det internasjonale regler på slutten av 60-tallet om minimumshøyde på nederkant av lyktene, så alt i alt var lyktene mest i veien, spesielt på dagtid. Så hvis man ønsket en lav front på en sportsbil var det nesten ingen vei utenom vippelykter. Det andre alternativet var å kun ha en lav front på midten og sette lyktene i forlengelsen av forskjermene, slik bl.a Porsche 911 hadde. Dagens lykter kan lages vesentlig lavere, og fordi man nå har teknologi for å lage superavanserte reflektorer i lyktene som leder lyset akkurat dit man vil, så har lykteglassene nå kun en beskyttende funksjon. Dermed kan lykteglasset legges så mye skrått bakover som man bare vil, og vippelykter er ikke lengre nødvendige for å få en lav aerodynamisk front. I tillegg har det kommet krav om at dagens høyeffektive og lyssterke lyskilder (f.eks xenonlykter) skal være fast montert i forhold til bilens bærende struktur for å hindre utilsiktet blending av møtende trafikk, så i praksis har bruken av bevegelige lykter nå blitt forbudt, selv om det ikke står et slikt spesifikt forbud i noen regelverk. Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet Oktober 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2009 Denne var jo litt morsom:) Synes det er tøft med vippelykter når de er i lavere profil, ellers ser det bare corny ut. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Oktober 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2009 C2 lykter står da vel "bakover" og roterer 180grader for å komme fram, eller er hukommelsen min på bærtur? Nei er nok ikke roterende på C2, er samme system som på C3, hengslet i bakkant, og vipper opp i forkant, vacuum styrt Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Oktober 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2009 Denne var jo litt morsom:) Litt kult det der ja :) Slik kan man gjøre på mazda 323f og, de har en egen knapp til å ta lyktene opp og ned uten å slå på lyset. Hvis man trykker mange ganger fort etter hverandre på denne, vippes annenhver lykt opp slik som på videoen :) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.