Gå til innhold

Hattehyllehøyttalere og batteri??

Ranger emnet

FSC4X4

Anbefalte innlegg

Originally posted by ALJ_GSi

viss du skal bruke red topene til bilstereo så anbefaler jeg ikke dette da det er start batterier, altså ment til å starte bilen og ikke no mer. viss du skal ha bilstereo batteri så anbefaler jeg heller maxima dc.

Men visst det er ment til å være et start batteri er det jo egnet for å levere STORE mengder strøm!!! eller?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSC4X4

1. Åssen høyttalere egner seg for hattehylle?? Lønner det seg å ha kasse på høyttalerne??

2. Har tenkt til å ha 2 Optima Red Top i baggasjen og ingen batteri i motorrom, hvor tykk kabel må jeg ha?? og hvor stor sikring må jeg ha??

Ville liggi unna høytalere i hattehylla... Putt heller mer penger inn i høytalerene foran.

Hva med å heller bare la det orginale batteriet sitte foran. Så bruker du en skillediode til å separere startbatteriet fra forbruksbatteriet.

Bedre løsning, da du slipper å gå tom for strøm.

Du bruker en sikring mellom dioden og det bakre batteriet, lik dynamoens merkestrøm.

Bruk så tykk ledning som mulig... Bruk den også mellom batteri og chassis, og mellom dynamo og diode. Og mellom motor og chassis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Ville liggi unna høytalere i hattehylla... Putt heller mer penger inn i høytalerene foran.

HELT enig! Og da komponent sett ikke koaksial. Med forsterker, ikke cdspiller. Det som skjer når du monterer høyttalere i hathylla er at du må spelle dobbelt så høyt for at lyden skal komme foran. Der du sitter :) og det som skjer da er at de fjortissene som sitter bak blir dævhørte i tilleg til at dette vil ødelegge dems lydbilde. SPESSIELT hvis du putter no 6x9" i hathylla for de diskantene viser ikke nåde.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hattehylle høytalerne er jo beregnet for dem som sitter i baksetet! Så lyden blir justert ved å sitte i baksetet og høre!

Hva er den beste løsningen å ha i hattehyllen?? Hadde tenkt å bruke komponent sett ( 6,5" + separat diskant).

Blir det best lyd av å ha elementet i kasse eller rett i hattehylla!

2 x Optima får duge!! Grunnen til at jeg vil ha begge i baggasjen er at da får bilstereon max med strøm og så kort kabel som mulig. Har egentlig ikke behov for et eget startbatteri i motorrom derfor alt bak.

Go fastest...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så opptatt av de som sitter bak? Er bilen i daglig drift som taxi, eller?

Om du driter i høytaler bak, og heller kjøper bedre sett foran, vil det være mer enn nok for de bak også.

Det må da vel være viktigst at du har best lyd. Blander du inn masse greier bak, vil det mest sannsynlig gjøre lyden dårligere foran hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSC4X4

Hattehylle høytalerne er jo beregnet for dem som sitter i baksetet! Så lyden blir justert ved å sitte i baksetet og høre!

Hva er den beste løsningen å ha i hattehyllen?? Hadde tenkt å bruke komponent sett ( 6,5" + separat diskant).

Blir det best lyd av å ha elementet i kasse eller rett i hattehylla!

2 x Optima får duge!! Grunnen til at jeg vil ha begge i baggasjen er at da får bilstereon max med strøm og så kort kabel som mulig. Har egentlig ikke behov for et eget startbatteri i motorrom derfor alt bak.

Hva med dynamoen da , som leverer alt strøm når du kjører , den står lengst vekke fra batteriet - og strømtapet blir ganske mye med mindre du legger en FEIT kabel fra dynamoen og bak til batteriene dine. Og en DOBBEL så feit fram til starteren, den trekker jo fort 200-300A.. Hadde heller satt et foran og ett bak... Men det er bare min mening. :) BMW har jo ofte startbatteriene bak for bedre vektfordeling.

Et element spiller alltid best i kasse, med mindre det er laget for det formålet å stå i "open air" Har et derimot et intrykk av at de fleste 6x9 spiller helt ok i open air , men du skulle vel bruke komp.sett ?

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CoaSlip

Hva med dynamoen da , som leverer alt strøm når du kjører , den står lengst vekke fra batteriet - og strømtapet blir ganske mye med mindre du legger en FEIT kabel fra dynamoen og bak til batteriene dine. Og en DOBBEL så feit fram til starteren, den trekker jo fort 200-300A.. Hadde heller satt et foran og ett bak... Men det er bare min mening. :) BMW har jo ofte startbatteriene bak for bedre vektfordeling.

Et element spiller alltid best i kasse, med mindre det er laget for det formålet å stå i "open air" Har et derimot et intrykk av at de fleste 6x9 spiller helt ok i open air , men du skulle vel bruke komp.sett ?

Eh, det er samme kabel til dynamo og starter!!!

En starter som trekker 300A 300x12/740=4,8hk

En std starter er på ca 1,5hk =1110W = 92A (Så sant dette ikke er noe diesel monster). Klart at startstrømmen blir høyere, men dete er bare en impuls.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de biler der (som jeg har fiklet med) batteriet har stått foran så har dynamo og starter hatt egne separate kabler. Men skulle jeg hatt batteriet bak - så ja - da hadde jeg nok laget EN felles kabel fram til dem.

92A for en starter virker da umerligelig lite , men siden jeg ikke har greier på startere så skal jeg holde kjeft :) men så mener jeg fast bestemt at de trekker godt å vel opp i 200A i peakene. Sett att starteren er 80% effektiv , og startstrømmen synker til 11v i det man kinner på starteren : 1110W/ 11 /0,8 = 126A - Greit nok ikke i nærheten av mine 200A.. Men allikevel mye. Videre så blir det jo strømtap over ledningen fra dynamoen og da ville jeg anbefale en god laderegulator , type ladac for å holde spenningen på topp under alle forhold.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om den trekker mer i startimpulsen?

Bare husk på å bruk en treg sikring.

Trenger ikke å dimensjonere hele anlegget for 300A, som man kun får som en impuls i 1/10 sek.

CoaSlip:

Du nevnte effektivitet på 80%

Husk at det begrepet brukes om uteffekt av effekt inn.

Trekker den 92A/1100w, vil den gi tilbake 880W i bevegelsesenergi.. Resterende i varmetap.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Hvorfor så opptatt av de som sitter bak? Er bilen i daglig drift som taxi, eller?

Om du driter i høytaler bak, og heller kjøper bedre sett foran, vil det være mer enn nok for de bak også.

Det må da vel være viktigst at du har best lyd. Blander du inn masse greier bak, vil det mest sannsynlig gjøre lyden dårligere foran hos deg.

Alle i bilen skal oppleve bra lyd !! Inkludert dem bak!! Vurderer RF FNX komponent sett foran+ bak. ??

Uten høyttalere bak vil vel dem bak bare få bass??

Go fastest...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CoaSlip

Blir å legge 3x16mm^2 bakover! 48mm^2 burde holde?!!

Noen påstår det blir mer støy av å ha bateriene bak?? Blir å prøve meg fram å høre om det blir dårlig!

Jeg tenkte å bruke høytalere i hatthylla som gir bra lyd, og ikke nødvendigvis komponent sett !! Har egentlig ikk trua på open air høyttalere, men det må jo finnes NOE bra?????

Go fastest...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider