Gå til innhold

Bilen koker

Ranger emnet

wabby

Anbefalte innlegg

Og idag startet det... Kupeen er kald til tider. Olje temperaturen når 101c når jeg kommer til jobb ( vanlighvis 70c), vanntempen rekker å nå 3/4.

Det er nok av kjøleveske, er så blått og det er ikke fryst i behodleren.

Mistenker at det har fryst i varmeapparatet, det er 14 minus her idag.

Men mistenkero også vannpumpa, ved tomgang blåser den kaldt ved å ruse den til ca 3000 opm og holde den der så kommer det varmt vann....

Hjelper radiator rens ? , rømme alt og fylle på, eller bytte vannpumpe?

tar imot alt av forslag.

Bilen er en VW Jetta 1.8 GTI

Edit: har hatt tanken på at termostaten er noen vrang på å åpne seg og. Da den slipper inn varmt vann i kupevarmeren ved høyere turtall.

Bilen bruker heller ikke vann og det kommer ingen ulyder av vannpumpa.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simple check som tar kort tid å koster lite peng.

Napp ut termostaten (hvis du har en toerjetta ligger vel denne under dynamoen og i enden av nederste slangen fra radiatoren) og kjør bilen uten termostat.

Hvis bilen nå blir for kald så har du funnet problemet.

Uten å være sikker så har jeg hørt at vannpumpa enten funker eller så gjør den det ikke, så er tvilsomt den hvis du ser det kommer kjølevæske tilbake i tanken når du har trill på motoren :D

Så hvis du nå ser at vannpumpa funker og du kjører uten termostat så har du enten noe gugg i systemet eller så har du noe gugg i radiatoren din så den ikke klarer å kjøle.

PS: Sjekk om det er forskjellig tempratur på slangen inn og slangen ut av radiatoren - dette kjenner du med hendene når bilen er varm. Hvis det er det så har du også gjennomstrømning av vann og vannpumpa funker (husk å ha termostaten ute så den ikke blokkerer noe)

Jeg har selv testa slik radiatorrens og det fløyt masse uggne greier ut når jeg tømte kjølesystemet etterpå - så det kan ikke skade :D - koster jo bare 30 spenn på biltema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg har tenkt... Det som er rart er at det skjedde over natta...

Men da blir det å trekke ut termostaten imorgen, og kjøre litt på lunka kupevarme som bruker uker på å få varmen :D og så en radioator rens, få ut dritten og tilbake med ny termostat.

Skjønner ikke at jeg kan værra så uheldig... var slik på to av fååårdene mine og.l

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider