Gå til innhold

Bytte av bremseklosset på A4 avant, 1,9tdi 2003

Ranger emnet

Navitas87

Anbefalte innlegg

Heisann, har kjøpt meg ny bil.(Audi A4 avant, 1,9 TDI 2003)

Men bilen trenger nye bremseklosser, og bremseskiva er på grensen til og måtte byttes om ikke så lenge. Han som tok NAFtesten sa at de holdte sikkert et år til.

Har blitt fortalt av en venn at man skal velge klosser etter bremsekalipter. Finner ingen info om det på nettet. Stemmer det?

Ser at mekonomen selger klosser for ATE og Lukassystem. Bør det være det samme hva jeg velger? Bør de passe på bilen? Noe jeg bør passe på?

Planen er egentlig og bestille noen greie klosser og skiver fra ebay. Ut i fra div tabeller på nettet fått inntrykk av at det er standardformer på klossene.

Vet ikke om jeg skal vente med og bytte skiver, eller bør jeg gjøre det i samme slengen? Skal gjøre jobben selv.

-kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jeg så at monteringssettet var det samme som ATE på bildene.

Thorsholv skulle ha 1200og noe for 2skiver og klosser for originaldeler. Audi skulle ha 2300kr. Tror det var en grei pris.

Jeg forstår det slik at jeg ikke trenger noe spesialverktøy.

Men har kjøpt kobberfett og "locktite". Så i løpet av uka blir vel dette fikset på. Får håpe at jeg finner en brukbar veiledning i ELSA eller Autodata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran trengs ingen spesial verktøy. Bak så anbefaler jeg å ha verktøy for å skru inn stempel. De selger slikt verktøy på biltema og antageligvis på torshov. Vær obs når du skrur inn stempel i bak-caliper da en fort kan ødelegge støvbeskyttelsen på bremsestempelet. Da blir det straks endel mere arbeid.

Foran er det veldig grei jobb. Bare gjør ren glidebolter og ha på riktig fett. Sjekk at alt glir lett før du monterer sammen alt. Personlig så liker jeg å dra igjen med riktig moment her og der, men mulig jeg er litt for nøye..

mvh kjetil

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takka for hjelpa!

Et spørsmål til. I serviceheftet og i autodata står det at bilen skal ha VW 506/506.01 motorolje.

Men hos alle forhandlere jeg har vert hos, så kommer de frem med annen olje. De vil gi meg WV504/507 -olje.

Ingen kan forstå hvorfor de får opp anna olje enn i serviceheftet mitt.

Hvilked olje kan jeg satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...