Gå til innhold

Problemer med dørene og varme apparatet

Ranger emnet

M3Boss

Anbefalte innlegg

Hello har en del problemer med dørene på min 1994 mod bmw 520i. Har smurt de mange ganger men de blir like tunge og trege nesten med en gang! Noen tips.

Og varme apparatet i bilen gir aldri varm luft uanssett hvor mye jeg kjører.

Hjelp d er kaldt ute!

1987mod Bmw 320i

1994mod Bmw 520i

1989mod Bmw M3

http://www.m3bmw.com/gallery/red/red.fat.boy.02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke bra ut det nei..

Hatt den lenge eller?

Pleier å gå litt tungt de dørene der.. hvertfall bak..

Ang varmeapperatet.. Blir det aldri varmt.. samme hvor mye du kjører?

Du burde ikke seriøst kjøre når den ikke blir varm i kupèen..

Koker sikkert motoren da.. ?

Isåfall er det IKKE bra!

Sjekk frostvæska.. fin ting å ha om vintern (hele året) ;)

Er det nok av det.. kanskje det ikke er sterkt nok blandet så hele varmeappet har fryst?

Har det funka før?

Blir ikke motoren særlig varm og det ikke blåser varmt.. er det sikkert termostaten..

La bilen stå å gå på tomgang.. ha opp panseret og kjenn på slangene som går fra radiator til varmeappet.. 3gummislanger.. 2inn og 1 ut fra varmeappet..

De ligger øverst til høyre i motorommet... lett å se..

Kjenn om de blir varme i det hele tatt..

Eventuelt luft radiatoren..

Sjekk om motoren blir varm under og ikke over.. Kanskje toppakningen har gått sunn.. da blåser den varmlufta ut av kjølesystemet.. og da blir det jo ikke varmt..

-S

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme apparatet og dørene har hvert sånn i ca 3 år.

Når jeg startet motoren i dag tidlig. Lot jeg den stå og gå til den var varm. når jeg begynte og kjøre gikk temp måleren ned igjen. Akkurat som om den ikke klarer og holde på varmen!

Tror nok jeg bare skifter termostat og ser om det blir noe bedre.

Tusen hjertlig takk for hjelpen.

Mvh

Patrick

1987mod Bmw 320i

1994mod Bmw 520i

1989mod Bmw M3

http://www.m3bmw.com/gallery/red/red.fat.boy.02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt med varmen vil nok bli løst ved hjelp av bytte av termostat, skift samtidig kjølevæske og luft systemet skikkelig. Bruk grønn frostvæske til denne motor.

Dørene er nok bare å smøre opp med noe skikkelig smøremiddel, ellers kan du jo sjekke at torx skruene er skikkelig skrudd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by M3Boss

Varme apparatet og dørene har hvert sånn i ca 3 år.

Når jeg startet motoren i dag tidlig. Lot jeg den stå og gå til den var varm. når jeg begynte og kjøre gikk temp måleren ned igjen. Akkurat som om den ikke klarer og holde på varmen!

Tror nok jeg bare skifter termostat og ser om det blir noe bedre.

Tusen hjertlig takk for hjelpen.

Mvh

Patrick

Jeg har på en måte samme problemet med min..Er litt i tvil på hva det kan være.. Begynner å lure på om jeg må skifte toppakning på motoren..

Noen ganger sliter den veldig med å starte.. Må dra den leeenge på starteren..

Når jeg får starta den . Og lar den gå til motoren blir varm..

da blåser det ikke varmt inne i kupèen..

Men når jeg gasser litt. (får opp turtallet) .. eller begynner å kjøre.. da blir det varmt med en gang i kupèen.. men hvis jeg stopper og setter den rolig igjen.. (ca 1000o/min), da begynner det å blåse kalt igjen..

Er litt usikker på hva det er .. men har ikke sjekka det enda.. Det funker jo til tider..

Har en stressa hverdag, men tenkte jeg skulle ta en liten rundsjekk i helga.. på privat verksted.

Men hvis det er noen som har noen teori, så kom gjerne med det!

Har en følelse av at det er en del tull med kjølesystemet på e34.. ikke vet jeg..

Men det ordnes nok..

-S

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sfinx

Jeg har på en måte samme problemet med min..Er litt i tvil på hva det kan være.. Begynner å lure på om jeg må skifte toppakning på motoren..

Noen ganger sliter den veldig med å starte.. Må dra den leeenge på starteren..

Når jeg får starta den . Og lar den gå til motoren blir varm..

da blåser det ikke varmt inne i kupèen..

Men når jeg gasser litt. (får opp turtallet) .. eller begynner å kjøre.. da blir det varmt med en gang i kupèen.. men hvis jeg stopper og setter den rolig igjen.. (ca 1000o/min), da begynner det å blåse kalt igjen..

Er litt usikker på hva det er .. men har ikke sjekka det enda.. Det funker jo til tider..

Har en stressa hverdag, men tenkte jeg skulle ta en liten rundsjekk i helga.. på privat verksted.

Men hvis det er noen som har noen teori, så kom gjerne med det!

Har en følelse av at det er en del tull med kjølesystemet på e34.. ikke vet jeg..

Men det ordnes nok..

-S

Har akkurat det samme problemet! I tillegg forsvinner det

kjøleveske. Si ifra hvis du finner feilen. Takk

JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!!

84 mod 320i 2.5 bilcross

88 mod 520ia

96 mod vw passat

84 mod 323i 2.5

83 mod 323i 2.5

x85 mod skropel

x80 mod 320 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by "BMW"

Har akkurat det samme problemet! I tillegg forsvinner det

kjøleveske. Si ifra hvis du finner feilen. Takk

Ja! I tilegg så forsvinner kjølevesk! Jeg fyllte den helt opp og etter en stund var det nesten ikke igjen noe der..

Så at det var litt gromsete nedi der også, så mulig det må være toppakningen.. Er ikke helt sikker.. kan jo tyde på det.

Noen ganger er den lei og starte også.. så hvis motoren begynner å bli gåen, da blir det vel kjøp av en M50 motor da.. 24v..

Noen som vet hvor mye det koster for en 2.5liter 24v brukt hos høggern eller noe? Må vel ha girkasse også da.. Det er jo en bedre motor!

-S

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Gromsete kjøleveske kan også komme av at du har blandet to forskjellige kjølevesker. Jeg jobber på bensinstasjon å fikk smertelig erfare dette da jeg anbefalte rød kjøleveske til en som hadde blå kjøleveske på golfen sin. Regningen kom på 1500,- for flushing av systemet.. :\ Jeg har lest mange tråder på amerikansje bilforum om hvordan du flusher kjølevekske systemet , men er det noen som kan forklare dette på godt norsk... ??

Min bruker kjøleveske i lass å dung. Ble noe bedre etter jeg hadde "rad-weld" i men bruker enda endel uten at noen av "røket toppakning" symptomene er tilstede.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Problemer med temp på BMW motorene er velkjent. Spesielt på de før -96.

I 70% av tilfellene er det kun lufting som skal til.

Noen ganger hjelper det ikke kun å ta en vanlig lufting.

Prøv også å stå i en bratt oppoverbakke når du lufter.

Symtomene her pleier å være at temp viser normal, til litt over normal ved kjøring. Og at viseren stiger opp mot rødt ved stilstand. For så å gå tilbake til n ormal når en begynner å kjøre igjen.

Om ikke dette hjelper kan det være varmeventilene inn til varmeregisteret som har satt seg fast. Her er det stort sett skifte som hjelper.

Om vannet i tillegg forsvinner er det nok top-pakkningen.

Men sjekk at ikke det er varmeregisteret som lekker først, ved å sjekke isolasjonen i fotbrønnen om den er våt.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jan E-28

Om vannet i tillegg forsvinner er det nok top-pakkningen.

Men sjekk at ikke det er varmeregisteret som lekker først, ved å sjekke isolasjonen i fotbrønnen om den er våt.

Kan toppakningen være gåen uten at kjøleveska går i oljen?

Altså forsvinner ut ekosen! Har fylt 20 liter kjøleveske på 4 måneder, har ikke funnet noen lekkasje. Oljen er fin uten tegn på vann. Har ikke sett anntydninger til spor i snøen etter kjøleveske. Dette er på en 88 mod 520ia

JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!!

84 mod 320i 2.5 bilcross

88 mod 520ia

96 mod vw passat

84 mod 323i 2.5

83 mod 323i 2.5

x85 mod skropel

x80 mod 320 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
Originally posted by "BMW"

Kan toppakningen være gåen uten at kjøleveska går i oljen?

Altså forsvinner ut ekosen! Har fylt 20 liter kjøleveske på 4 måneder, har ikke funnet noen lekkasje. Oljen er fin uten tegn på vann. Har ikke sett anntydninger til spor i snøen etter kjøleveske. Dette er på en 88 mod 520ia

Det går fint det. Men da bør en se at det ryker litt mer hvit en normalt. Men hva forbruket ligger på før en ser forandring i eksosen vet jeg ikke. Mulig 20l/4mnd ikke er stor nok lekkasje.

I tillegg kan det være lekkasje i toppakningen ved feks eksosmanifoilen. Og når kjølevesken blir varm (trykk i systemet) begynner det å lekke ut her, og fordampe før den legger seg til noen plass. Men da bør en kjenne en søtelig lukt i kupeen.

PS! Søtlig lukt i kupeen kan også være lekkasje i varmeregisteret. Eller deler av varmesystemet inne i kupeen som lekker.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting. Når jeg byttet dører på min E34 , var den nye døra ufattelig tung. (kjøpte den brukt) , Så jeg flyttet over den dingsen som gjør at døra stopper fra den gamle døra. Det var litt kronglete å komme til men det var gjort på 5 minutt. Ta av dørtrekket (Ta av den sorte plastikktappen som henger igjen på midten av døra med en flat-tang og fest den på dørtekket før du setter på dørtrekket igjen, du fatter hva jeg mener når du ser det) Skru den ut fra "utsiden" av døra og stikk armen inn og trekk den ut. Den nye festes på motsatt måte som du tok den ut. Dette hjalp betraktelig for min del.

Lykke til!

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider