Gå til innhold

KRB suger

Ranger emnet


espentan

Anbefalte innlegg

Ihvertfall litt :rolleyes:

 

En kompis av meg, som nå er den lykkelige eier av gamlebilen min, leverte turboen sin til overhaling hos KRB etter at lageret sa takk for seg. Etter at de hadde kikket på turboen spurte de om han hadde hatt problemer med treg spool-up etc., siden turboen hadde veldig generøs størrelse på både kompressor- og turbin-hjul, men den hadde fungert fint som fy den. Uansett så skulle han få tilbake en turbo som de mente skulle fungere bedre og gi kjappere respons. Turboen han hadde fra før kjøpte jeg hos Top End Performance i California som er en av de gromme gutta når det kommer til trimming av småbiler som kjører kvartmila på 9'ere, og de anbefalte denne turboen til mitt bruk. Samtidig så sjekket jeg med en bekjent av meg som er ingeniør hos Garrett i USA, og han sa seg også enig i valget til Top End Perf. med noen mindre endringer. Så jeg var litt forbauset over at KRB i Drammen hadde mer peiling enn et firma i statene som leverer ca. 8.000 turboer i året, og også mer peiling enn en av Garretts egene gutter som sitter og designer snurrene.

 

Det første han la merke til når han fikk igjen turboen var at lagerdelen på turboen var annerledes, så vann inn/ut passet ikke lenger, siden innløpene var mye mindre på den nye turboen. Veldig ålreit å ikke opplyse om dette når det er fredag ettermiddag og sjansene til å kjøpe nye overganger før helgen ikke er til stede. Etter at han fikk handlet nye overganger så han fikk på vannet var det klart for en prøvetur, og etter hva han fortalte meg får han nå ikke fullt ladetrykk før ved 5.000 omdr. og bilen er rett og slett kjip å kjøre med, mens den gamle turboen som ifølge KRB var så "stor" ladet fullt før 4.000 omdr.

 

KRB mente også at den gamle turboen var god for 500 hk, mens gutta i USA sa den var god for 400 hk. Tydeligvis litt ulik oppfatning av hvor mye en turbo kan levere? :rolleyes:

 

Sorry for denne sytemeldingen - jeg er bare så lei av folk som driver butikk og ikke vet hva de driver med!! Og ja, jeg vet at det ikke er Herr. KRB selv som skrur turbo, men han burde jo få tak i noen som kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kommer ikke til å nevne navn i denne saken, objektet det er snakk om står fortsatt på verkstedet det er snakk om.

 

En kamerat fikk frastålet kjøretøyet sitt for et par/tre mndr. siden, utrolig nok klarte politiet å finne det stjålne kjøretøyet.

 

Tilstanden var fin, men det var noen kosmetiske småskader og noe teknisk småtteri som måtte ordnes etter tyveriet. Kjøretøyet ble levert inn til et verksted for reparasjoner og det ble forespeilet litt leveringstid på delene siden kjøretøyet var Italiensk og kun produsert i små serier.

 

For to uker siden stakk vi innom verkstedet for å høre hvordan det gikk med reparasjonene, dette var på en lørdags morgen og de hadde akkurat åpnet. Innehaveren forklarte at delene var bestillt og det skulle ikke ta lang tid før kjøretøyet var på veien igjen, ehhh hadde det ikke vært for at han klarte å forsnakke seg. Han hadde nemlig IKKE bestillt deler, han mente nemlig at det ble litt dumt at en Norsk importør skulle tjene penger på delene så han lette etter passende en svensk eller tysk leverandør.

 

Mere gidder jeg ikke å si, kanskje jeg kan avsløre navn og nummer en annen gang.

 

.Net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår