Gå til innhold

Førstebil, tips mottas med stor takk!

Ranger emnet

Ultrax

Anbefalte innlegg

Hei!

Fyller 18 om ikke så altfor lenge og jeg har begynt å tenke litt mer på hva slags bil jeg kunne tenkt meg.

Har alltid vært svak for BMW E30, det er noe jeg virkelig må ha en gang. Men tror jeg kommer til å gå for noe annet som min førstebil. E30 venter jeg med til jeg har mer penger og tid.

Har i det siste sett litt på førstegenerasjon Mazda MX-5 og Toyota MR2, da enten MK1 eller MK2. Jeg synes vel egentlig MR2'n har et ganske stilig design. Hva tror dere om disse bilene som førstegangsbil? Litt sportslig preg over dem, litt artigere enn Golf, volvo 240 osv. synes nå jeg.

Også kommer til forsikringen da. Det er vel mer eller mindre uaktuelt å sette forsikringen på mine foreldre. Må uansett begynne å spare opp bonus en gang selv, så ser ingen grunn til å utsette det.

Hvor store summer kan det være snakk om om jeg f.eks. vil forsikre en MR2 MK2 med 156 hester?

Min mor har en Civic med 1,4l. Det er den bilen jeg har kjørt mest med til nå, og det drar ikke akkurat bra. Kunne sikkert klart meg med noe sånt, men jeg vil ha noe med litt mer krefter.

Kom gjerne med andre biltips også. I første omgång kan jeg tenke meg at en prisklasse rundt 50-60 tusen er greit å holde seg til.

Jeg setter pris på gode svar :)

Ultrax

Endret av Ultrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er vel om du liker å skru selv, eller om du vil ha en bil som bare går og går uten noe særlig feil og mye vedlikehold... Var selv i samme situasjon som deg for et halvt års tid siden. Jeg endte med en E30, og angrer ikke et sekund. Enkle biler å skru på, delene er langt ifra så dyre som folk skal ha det til og BMW-miljøet er stort, så om du lurer på noe så er det fullt av behjelpelige entusiaster der ute.

Forsikringen kan bli et problem om du ikke kan forsikre den på foreldrene dine, særlig hvis det er snakk om en bil med sekser. Om jeg skulle kjøpt E30 igjen så ville jeg kjøpt en 318is, som er det mest fornuftige etter min mening. Den flytter seg ganske greit med sine 136 hester, kjøreegenskapene er fantastiske, relativt billig forsikring sammenlignet med de fleste ande BMW'er og den bruker ikke særlig mye bensin. Du vil også få et fint eksemplar med endel utstyr for 60 lapper.

Endret av jorg1s1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måtte skru litt på bilen er vel ikke noe særlig problem. Jeg er jo interessert i bil på den måten også... Men jeg er bare usikker om jeg vil ha et slikt "prosjekt" som førstebil. Jeg har inntrykk av at veldig mange E30'r er ungdomskjørt og i dårlig stand, og da blir det jo et slikt "prosjekt" om jeg vil ha en fin en.

318is hadde som du sier vært en bra alternativ. Men fant for øyeblikket ingen på finn, og det er vel enda færre med M-tech 2. 318i blir jo relativt slapt igjen, så en 320i kunne jeg vel tenkt meg.

Har du noen anelse om hva jeg må regne med å betale for å forsikre en 320i. De har jo seksere, men må jeg betale så mye mer for det enn med en firer altså?

En E36 318is kunne også vært aktuelt. De ser jeg det er flere av.. Men jeg synes det er altfor mange E36 som er ødelagt med jalla styling her og der. Men det går vel ann å finne en fin en om man leter litt der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis som er 18 kjøpte seg en MR2 Mk2 og når han skulle forsikre den fikk han beskjed om at det var stempla som en rissikobil og at han ikke fikk forsikring uansett hva han betalte. Han hadde kanskje fått forsikring i et annet selskap, men han forsikra den på faren sin.

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis som er 18 kjøpte seg en MR2 Mk2 og når han skulle forsikre den fikk han beskjed om at det var stempla som en rissikobil og at han ikke fikk forsikring uansett hva han betalte. Han hadde kanskje fått forsikring i et annet selskap, men han forsikra den på faren sin.

Tror han kompisen din er en dårlig kamerat som lyver til deg... Forsikringsselskapene her til lands SKAL forsikre ALLE kjøretøy, så lenge de er lovlige i Norge. Om du har en 1500 hk Skyline som du på et eller annet vis har fått godkjent, skal du ha muligheten til å forsikre i f. eks IF.

Er jo mange som påstår at du ikke får forsikret ZX-10R, Hayabusa osv., men de bullshiter like mye som kompisen din. Ulempen her er at forsikringsselskapene kan ta hvilken som helst pris på forsikringen...

Tilbake til bil; Ultrax, tror du har bommet litt hvis du vil ha bil med mye hk, og ha forsikring på deg selv... Kjøp deg heller en Civic som moren din har, så får du "billig" forsikring og en bil du ikke krasjer når snøen kommer =P

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har nå sett litt på forsikrings kalkulatoren til Gjensidige. Ser at kasko forsikring er helt på trynet uansett hvordan bil jeg kjøper meg. Da er det vel ansvarsforsikring som er tingen da, antar jeg.

CivicLars: Jeg trodde rett og slett det skulle være mulig å forsikre en bil med 150 hester på meg selv, men med kasko ser jeg jo at det er lite aktuelt. Det jeg stusser litt på er at jeg ifølge kalkulatoren må betale akkurat samme for ansvarsforsikring til en Civic 1,4 liter og en MR2 MK2, rundt 10 000 kroner i året. 10 000 kan være overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han kompisen din er en dårlig kamerat som lyver til deg... Forsikringsselskapene her til lands SKAL forsikre ALLE kjøretøy, så lenge de er lovlige i Norge]

Har selv fått beskjed av if om at jeg ikke kan ha en hayabusa eller r1 på meg selv. I mailen jeg fikk sa de at de desverre ikke forsikret den slags motorsykler på unge og uerfarne sjåfører.

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har nå sett litt på forsikrings kalkulatoren til Gjensidige. Ser at kasko forsikring er helt på trynet uansett hvordan bil jeg kjøper meg. Da er det vel ansvarsforsikring som er tingen da, antar jeg.

CivicLars: Jeg trodde rett og slett det skulle være mulig å forsikre en bil med 150 hester på meg selv, men med kasko ser jeg jo at det er lite aktuelt. Det jeg stusser litt på er at jeg ifølge kalkulatoren må betale akkurat samme for ansvarsforsikring til en Civic 1,4 liter og en MR2 MK2, rundt 10 000 kroner i året. 10 000 kan være overkommelig.

Hva med delkasko?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han kompisen din er en dårlig kamerat som lyver til deg... Forsikringsselskapene her til lands SKAL forsikre ALLE kjøretøy, så lenge de er lovlige i Norge. Om du har en 1500 hk Skyline som du på et eller annet vis har fått godkjent, skal du ha muligheten til å forsikre i f. eks IF.

Er jo mange som påstår at du ikke får forsikret ZX-10R, Hayabusa osv., men de bullshiter like mye som kompisen din. Ulempen her er at forsikringsselskapene kan ta hvilken som helst pris på forsikringen...

Forsikringsselskapa her til lands har moglegheita til å forsikre alle slags bilar ja, men sjølv forsikringsselskapa kan gje restriksjonar på nokre bilar, som blir rekna for å vere i risikogrupper, ovenfor yngre brukarar. Til dømes Impreza WRX og STI vert rekna som "risikobilar", og det er IKKJE alle og einkvarmann som får forsikra desse i alle forsikringsselskap.

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider