Gå til innhold

Hvordan unngå å fryse i en 240...

Ranger emnet


nnnneh

Anbefalte innlegg

I dag startet forberedelsene til å få varmet opp vinterbilen/konebilen i vinter. For å slippe å la denne stakkars forgasserbilen stå på tomgang med choke og bli sur skal den få dieselvarmer med tidsur slik at jeg og fruen kommer til varm bil og varm motor hver morgen og ettermiddag etter jobb :)

 

Først noen fakta:

Brenner, Eberspächer Hydronic II 5kw med sirkulasjonspumpe.

Tidsur, Webasto tidsur, 24v ombygget til 12v

Dieseltank for avgiftsfri diesel monteres i bagasjerommet. Brenner i motorrommet.

45minutter drift hver morgen gir et dieselforbruk på under en halv liter, avgiftsfri diesel koster 7.50 for litern ca nå så omtrent 3kroner og 50øre koster det å komme til varm bil om morgenen. Og da slipper jeg følgende, ut i kulda å starte bilen før avreise, slipper kjøring/tomgang med choke, slipper å sitte i et kaldt sete, slipper kaldstart med choke (her kommer nok STORE deler av de 3,50kronene til å bli spart inn igjen!!!)

 

eksos%20under.jpg

 

Her er første del montert, selve brenneren og eksosen ut under bilen. Selve brenneren får jeg ta bilder av en annen dag. Har det meste jeg trenger, mangler noen detaljer. Dieseltank og litt småting men det kommer til helga.

 

Det elektriske er også en smal sak, bare bruke litt tid på å trekke kabel...

http://www.enivest.net/~jens..helgheim/pdf/dieselvarme.pdf

 

DSC01680.JPG

 

DSC01682.JPG

 

Laga til det elektriske, gjenstår noen småting som jeg ikke får gjort før alt har komt på plass i bilen...

 

DSC01683.JPG

 

Velkommen kong vinter! :D

 

Da har eberen gjort sin første oppvarming av 240'en, bare mindre modifiseringer gjenstår før alt er helt klart. Skal teste i morgen tidlig med å ha en temp.måler inni bilen for å se hvor varmt det blir. :D Skal ta flere bilder også, har ingen nye akkurat nå.

 

I dag tidlig var det 4 grader ute, 25grader inni bilen nede ved brekket og 32grader omtrent midt i bilen. Så kan sikkert greie seg med en haltimes drift mens det endå såvidt er plussgrader ;)

 

Her må det finpusses litt på passformen en gang. Sitter godt fast men ser ikke så pent ut. Gul lampe lyser for aktivert starttid klokken 06:10. Direktestart til høyre (Når jeg forlater bilen om vinteren for å gå på butikken, ferge, kø, råning osv..)

DSC01689.JPG

 

Lurte plass til rele og sikringer bakom midtkonsollen på høyre side.

DSC01690.JPG

 

Brenneren ferdig montert, står slik til at den ikke skal komme i veien for noe. Kan overhales på stedet (pakningsbytte) uten å ta den ut.

DSC01691.JPG

 

Litt banning ble det for å få på plass til alt borti hjørnet, men alt går. Det meste jeg har manglet har jeg fått tak i på Tess.

DSC01692.JPG

 

Det går ca 0.62l diesel per time drift på full effekt, når kjølevannstempen stiger over 80 grader reduseres driften og forbruket til 0.15l diesel per time. Stiger det fortsatt stopper den på 85grader, synker det til 75 grader økes det til full effekt igjen slik at om jeg starter varmeren går den i 59min, men den stopper av seg selv når motoren produserer den varmen jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fint ut dette ja :) Fordeles varmen inni kupeen ved hjelp av originalt varmeregister og vifta til varmeapparatet, eller er det eget varmluftsrør inni bilen?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vakje dum du Jens. Kor stor tank har du til den?

Har lenge hatt lyst på en original bensinvarmer til 740'en, men dei kosta no flesk. Ca 12000 kr komplett.

Har liggande en dieselvarmen på jobb som e tatt frå en 05- V70. Kanskje eg skal "stikke av" med den og montere den på 740en. Så kjeme eg inn til deg for inspirasjon og ser korleis du har gjort det.

Endret av Mad-Ass

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vakje dum du Jens. Kor stor tank har du til den?

Har lenge hatt lyst på en original bensinvarmer til 740'en, men dei kosta no flesk. Ca 12000 kr komplett.

Har liggande en dieselvarmen på jobb som e tatt frå en 05- V70. Kanskje eg skal "stikke av" med den og montere den på 740en. Så kjeme eg inn til deg for inspirasjon og ser korleis du har gjort det.

Kvifor fyre på bensin til 12-13kr/literen når du kan fyre grønn diesel til 7,50? ;) Har en 23liters tank i bagasjerommet. Biltema drivstofftank for båt, den skal holde en til to mnd med varm bil morgen og ettermiddag. 170kr for full tank :)

 

Varmeren fra V70 kan du sikkert bruke. CAN kommunikasjon på den eller er det mulig å få brukt den? Veit at nye Caddy med Webasto har CAN kom. så er heilt ubrukeleg for slik bruk. Ta den med hit så skal vi sjå på det. Få med vasspumpe og dieselpumpe, uten det virka det ikkje.

Endret av Viking067
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor fyre på bensin til 12-13kr/literen når du kan fyre grønn diesel til 7,50? ;) Har en 23liters tank i bagasjerommet. Biltema drivstofftank for båt, den skal holde en til to mnd med varm bil morgen og ettermiddag. 170kr for full tank :)

 

Varmeren fra V70 kan du sikkert bruke. CAN kommunikasjon på den eller er det mulig å få brukt den? Veit at nye Caddy med Webasto har CAN kom. så er heilt ubrukeleg for slik bruk. Ta den med hit så skal vi sjå på det. Få med vasspumpe og dieselpumpe, uten det virka det ikkje.

 

Fint om det er originalt ekstrautstyr veit du;) Men veit at det skal vere så å seie like brennera på volvo i forhold til bensin-diesel. Går sikkert an å bygge om og evt. Er no i så fall for å sleppe ekstra tank.

 

Går an å få til sjøl om det er can. Bare litt meir arbeid:p

Er ikkje sikker på om det er can eller ikkje. Der sitte no en styreenhet der, men om sjølve brenneren kan køyarst uten den på en enkel måte veit ikkje eg. Kor du fekk tak i den ebersprecheren din då?

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om det er originalt ekstrautstyr veit du;) Men veit at det skal vere så å seie like brennera på volvo i forhold til bensin-diesel. Går sikkert an å bygge om og evt. Er no i så fall for å sleppe ekstra tank.

 

Går an å få til sjøl om det er can. Bare litt meir arbeid:p

Er ikkje sikker på om det er can eller ikkje. Der sitte no en styreenhet der, men om sjølve brenneren kan køyarst uten den på en enkel måte veit ikkje eg. Kor du fekk tak i den ebersprecheren din då?

Ta ut koblingsskjema til den og ta med brenneren så ser vi fort om det er håp for den utenom å gå lange omveia ;)

 

Eberen min er fra Toyota Avensis 2006 ellernoke i den dur. Plukka den ut sjøl for å sjå kor det hang sammen. Den treng berre pluss og minus og pluss når den skal gå. Skrekkelig enkelt, styreenheten er innebygd i brennaren.

 

Varmeapparatet er kobla om på trinn 2 med rele. Så startar sammen med brennaren. Men skal modifisere heile elektronikken, skal få inn en thermokontakt slik at vifta ikkje starta før kjølevatnet har komme opp i en 40-60grade.

 

Fra brua i olden med iskald motor og heim blir det full motortemp uten problem... Og de e bra på en bil uten turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om det er originalt ekstrautstyr veit du;) Men veit at det skal vere så å seie like brennera på volvo i forhold til bensin-diesel. Går sikkert an å bygge om og evt. Er no i så fall for å sleppe ekstra tank.

 

Går an å få til sjøl om det er can. Bare litt meir arbeid:p

Er ikkje sikker på om det er can eller ikkje. Der sitte no en styreenhet der, men om sjølve brenneren kan køyarst uten den på en enkel måte veit ikkje eg. Kor du fekk tak i den ebersprecheren din då?

Forresten så brenner eberen diesel. Men den går like fint på 50/50 bensin/diesel eller 100% bensin. Er ikkje så kresen på det ;)

 

Den går også på spillolje, matfett osv men da må man regne med oftere overhaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår