Gå til innhold

Byggeskum, sparkel eller noe annet?

Ranger emnet


PetterJacobsen

Anbefalte innlegg

Har noen hull i bakfangeren min jeg må bygge om litt. De orginale hullene til eksosen har feil form, så jeg tenkte jeg skulle forandre de litt. Jeg må rett og slett tette store deler av hullet, og skjære ut nytt hull. Hva slags materiale burde jeg bruke?

 

Den plastikk biten rundt pottene er til å ta av, men man får ikke kjøpt den løs hos VAG. Man må kjøpe hele støtfangeren...

Siden jeg skal skaffe meg ovale potter vil det orginale hullet bli for smalt, men samtidig for høyt.

 

 

16589.jpg?22-01-2004 16:38:53

 

30825.jpg?22-01-2004 16:38:53

 

16587.jpg?22-01-2004 16:38:53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ville prøvd på en slik ny og pen bil må være noe kvalitets glasfiber sparkel. Byggskum og slikt må du ikke tenke på. Men hvis det er plast går det vel å sveise igjen hele hullet og skjære ut et nytt etter eget ønske. Er ikke noe ekspert, men plast er et litt "leit" materiale. Ikke så mye som fester seg til det. Men det går jo å sveise det, det er nok det som gir best resultet ;)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne en brukt bakfanger fra høggeren og ta den lille plastdingsen derfra ?

 

Evt. kan du bygge opp med glassfiber og sparkle jevnt (minst mulig sparkel) over, for så spraye over med sprøytesparkel for å ta de siste ujevnhetene for lakking.

 

Skal du ha dette proft blir det selvfølgelig å koste endel cash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss ned plastikken slik at den nesten blir "hårete", 40 papir el.

Bygg på med byggskum av beste merke. Skjær og puss til, til du får ønsket form. Kjøp så vevet glassfibermatte og polyester/epoxy og armer hele driten ihop. Pass på at plastikken er skikkelig grov pusset sånn at polyesteren/epoxy´n får godt feste.

Epoksy´en er sterkere og sprøere + dyrest av de alternativene til støpemasse eller hva jeg skal si jeg nevnte.

Polyesteren er mykere men jeg vet ikke hvor sterk den er, men mye billigere.

Må jo få si at jeg syns det så jævli bra ut sånn som det så ut nå jeg og da..m'm

Men ingenting slår en peronlig en som det er lagt tid ned i og er strøken da.

lykke til!

mvh

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må IKKE bruke glassfiber på dette!

 

Det finnes hovedsaklig to typer plast på biler idag:

-Glassfiberbasert.

-PVC-baserte typer.

 

Disse krever HELT forskjellig behandlig ved reparasjoner og ombygginger.

Bl.a er ikke glassfiberbaserte plaster formbare ved oppvarming i særlig grad + at de tåler løsemidler.

 

PVC-baserte plaster som f.eks moderne støtfangere kan formes og ofte repareres med en varmepistol. Til gjengjeld ødelegges de lett av løsemiddelbaserte rengjøringsmidler ol.

 

Anbefaler deg å kjøpe siste nummer av de svenske bilbladet Wheels Magazine. Med din bilsmak er det kanskje ikke så mye bilstoff du finner interessant der, men de har en utmerket artikkel om reparasjon av plastdeler i siste nummeret.

 

Hva jeg ville gjort, helt konkret?

Få tak i en ødelagt støtfanger fra høgger'n. Så skjærer du til to biter og former de med varmluftpistol til de er identiske med åpningene du ønsker å tette. Deretter tar du hele greia med til en spesialist på reparasjoner av plastdeler. Han sveiser eller limer disse bitene på plass i åpningene så det blir like solid som nytt. Deretter skjærer du ut nye åpninger med ønsket form.

 

Du må ikke finne på å henfalle til jalla-løsninger på en så kostbar og ny bil!

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår