Gå til innhold

Byggeskum, sparkel eller noe annet?

Ranger emnet


PetterJacobsen

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hot Rod

Du må IKKE bruke glassfiber på dette!

 

Det finnes hovedsaklig to typer plast på biler idag:

-Glassfiberbasert.

-PVC-baserte typer.

 

Disse krever HELT forskjellig behandlig ved reparasjoner og ombygginger.

Bl.a er ikke glassfiberbaserte plaster formbare ved oppvarming i særlig grad + at de tåler løsemidler.

 

PVC-baserte plaster som f.eks moderne støtfangere kan formes og ofte repareres med en varmepistol. Til gjengjeld ødelegges de lett av løsemiddelbaserte rengjøringsmidler ol.

 

Anbefaler deg å kjøpe siste nummer av de svenske bilbladet Wheels Magazine. Med din bilsmak er det kanskje ikke så mye bilstoff du finner interessant der, men de har en utmerket artikkel om reparasjon av plastdeler i siste nummeret.

 

Hva jeg ville gjort, helt konkret?

Få tak i en ødelagt støtfanger fra høgger'n. Så skjærer du til to biter og former de med varmluftpistol til de er identiske med åpningene du ønsker å tette. Deretter tar du hele greia med til en spesialist på reparasjoner av plastdeler. Han sveiser eller limer disse bitene på plass i åpningene så det blir like solid som nytt. Deretter skjærer du ut nye åpninger med ønsket form.

 

Du må ikke finne på å henfalle til jalla-løsninger på en så kostbar og ny bil!

 

Lykke til!

 

Helt enig ang. jalla løsninger på en så pen ny bil! m'm

og måten å gjøre det på som hot rod nevner her er ikke dum..

 

Men ang. epoksy så sitter det som faen på plastikk som er pusset grovt nok. Det tåler masse slag og sånne belastninger men er meget lite elastisk derfor sprekker det hvis du bøyer for mye på ting å tang du har støpt..

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rolla_RS

Smelter de sammen ja. Rørleggere bruker det til å smelte sammen avløpsrør og slikt. Har prøvd det som smått men det er litt vanskelig å få en hel sveis. Men hvis det blir bra blir det sterkere er ren plast. Klart å anbefale i forhold til sparkel og slikt.

 

Veldig OFFTOPIC, men;

 

Er sjelden vi bruker speilsveising gitt... Har faktisk ikke vært borti det i løpet av de 2 årene jeg har holdt på..

-=Streetmeet.net=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larson

 

Helt enig ang. jalla løsninger på en så pen ny bil! m'm

og måten å gjøre det på som hot rod nevner her er ikke dum..

 

Men ang. epoksy så sitter det som faen på plastikk som er pusset grovt nok. Det tåler masse slag og sånne belastninger men er meget lite elastisk derfor sprekker det hvis du bøyer for mye på ting å tang du har støpt..

 

Fant frem artikkelen i Wheels nå, og det viser seg at jeg har blandet navnene litt:

De mye plastene slik som f.eks i støtfangere heter ikke PVC-plaster, men thermoplast'er.

Ellers er resten av mitt innlegg korrekt.

 

Selvfølgelig går det an å tette de hullene med litt glassfiber, men sjansen er stor for at det vil sprekke etter en tid. Glassfiber-plasten oppfører seg anderledes enn thermoplasten mhp varme, kulde, vibrasjoner osv.

Dessuten: når det skal skjæres ut nye huller som delvis overlapper og delvis ikke overlapper de gamle vil det bli områder med svært tynne rester av det nye materialet, ikke sant?

Da er sjansen enda større for sprekker ol. dersom de to stoffene ikke er like.

For å få tak i en thermoplastbit til å sveise/lime inn i det gamle hullet trenger du antakelig ikke del fra identisk støtfanger engang. Biten er så liten at hvilken som helst bit fra nedre området på en støtfanger vil funke ok. Og om krummingen er feil er det bare å bruke en hårføner eller varmepistol for å få rett krumming.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quiet

 

Veldig OFFTOPIC, men;

 

Er sjelden vi bruker speilsveising gitt... Har faktisk ikke vært borti det i løpet av de 2 årene jeg har holdt på..

 

Godt mulig det. Har ikke noe særlig peiling på rørleggeri, men vet det er et alternativ. Begynner vel å bli litt tungvindt i forhold til å sette på en muffe ;)

 

Men sveising er det beste til plast. Glassfiber og epoxy og stålplast og alt det der vil sprekke etter en stund. Tåler mye helt til det sprekker. Da er plast bedre, det er mye mer fleksibelt. Er ikke noe vanskelig for de som kan det He.He ;)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rolla_RS

 

Godt mulig det. Har ikke noe særlig peiling på rørleggeri, men vet det er et alternativ. Begynner vel å bli litt tungvindt i forhold til å sette på en muffe ;)

 

Men sveising er det beste til plast. Glassfiber og epoxy og stålplast og alt det der vil sprekke etter en stund. Tåler mye helt til det sprekker. Da er plast bedre, det er mye mer fleksibelt. Er ikke noe vanskelig for de som kan det He.He ;)

 

Kan du ikke legge ut bilder av ting du har gjort og forklare litt i en ny tråd da slik vi andre får litt kjennskap til måten å gjøre det på?? Hadde vært positivt syns jeg.. :D

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår