terkoiz Skrevet Oktober 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2009 har akkurat kjøpt meg en ny sub, en såkalt Precision Power pro 124, og begynte så å rekne ut volumet til kassen. Siden denne er kjøpt fra usa kom målene i tommer og det som står i manualen er kun til lukket kasse. selv tenkte jeg å fylle ut bagasjerommet skikkelig og gå for en åpen kasse, problemet er: hvordan finner jeg ut målene eller volumet for en åpen kasse når jeg kun har målene for lukket? legger til målene for de som er interessert i å hjelpe til: utvendig: a=16" b=15" c=13.5" innvendig: a=14.5" b=13.5 c=11.75" målene blir vist som hver side av 1 plate (eks: a+b, a+c, b+c) noe som vil til slutt bli en kasse da:D det står også at det har blitt reknet med 0.75" materiale, noe jeg ser for meg er 18-20mm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Oktober 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2009 For det første, så er det ikke noe som heter åpen kasse, det er enten lukket, portet eller bandpass kasse... Du kan regne ut riktig kasse og port utifra eleentets T/S parametre. 22mm mdf er det du skal bruke til å lage kassen av ;) Håper du her en kraftig forsterker til dette elementet, for det er ikke akkurat lettdrevent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
terkoiz Skrevet Oktober 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2009 og hva vil så t/s parametre si? jeg er vel egentlig en nybegynner når det kommer til sånt, men beskriver du litt enklere så skal jeg vel finne ut av det:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Oktober 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2009 Thiele/Small Parameters Fs (free-air resonance, Hz) 39 Vas / Liter / ft3 21.5 / 0.76 Qts (total driver Q) 0.92 Re (DC resistance, ohms) 5.9 IMPEDANCE dual 4 Ohm Efficiency (1W @ 1M, dB) 83 dB (1W/1M) Xmax (one way linear excursion, mm.) 26 Dette er ditt elements T/S parametre (Thiele/Small Parametre) Da kan du bruke feks WinIsd til å regne ut kasse... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Oktober 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2009 WinISD finner du her: http://www.linearteam.dk/ PRO124 ligger faktisk i databasen til programmet, så du begynner med "New", ruller ned til riktig element og trykker "Next" et par ganger, velger Closed eller Vented kasse, trykker Finish; vips har du et forslag til kasse. ;) Du får deg herved en bratt læringskurve nå, men det greier vel du som er fra Eresfjord! ;) 1" = 2,54cm så da er det bare å gange ut... Velkommen til forumet forresten! birthday Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Oktober 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2009 WinISD finner du her:http://www.linearteam.dk/ PRO124 ligger faktisk i databasen til programmet, så du begynner med "New", ruller ned til riktig element og trykker "Next" et par ganger, velger Closed eller Vented kasse, trykker Finish; vips har du et forslag til kasse. ;) Du får deg herved en bratt læringskurve nå, men det greier vel du som er fra Eresfjord! ;) 1" = 2,54cm så da er det bare å gange ut... Velkommen til forumet forresten! birthday Der kan du se.... sjekket jo ikke det jeg, hadde jo spart meg for litt skriving det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
terkoiz Skrevet Oktober 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2009 så langt så bra! jobben hindrer litt for tiden men han som laget programmet skulle hatt en pris:D lærer kjapt heldigvis, og takk for hilsen:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg