Vakuum Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Jeg har ikke noen elektro-utdanning og lurer litt på følgende spørsmål: Hva er egentlig forskjell på 4,2 og 1 ohm, og hvordan "vet" forsterkeren at bassern kjører i 2 ohm? Hvis man paralellkobler 2 4ohm's sub'r får man 2ohm, men hvis man seriekobler får man 4 ohm. hva blir egentlig forskjell? Hadde vært greit med noen gode svar så jeg kan få satt meg litt inn i dette med ohm og slikt.. PS: Fikk f.eks høre en gang at jeg ikke burde koble en 12" sub på en vanlig forsterker siden den kunne "dra" forsterkern ned i 1ohm. Slik at man risikerte at både forsterkeren og sub'n ble ødelagt.. langt unna sannheten? :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 jeg årker ikke finne opp hjulet på nytt holdt jeg på å si. les her http://www.eatel.net/~amptech/elecdisc/ohm.htm Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by Vakuum PS: Fikk f.eks høre en gang at jeg ikke burde koble en 12" sub på en vanlig forsterker siden den kunne "dra" forsterkern ned i 1ohm. Slik at man risikerte at både forsterkeren og sub'n ble ødelagt.. langt unna sannheten? :rolleyes: det er foresten langt unna sannheten , med mindre du har parallelkobla to 2 ohms bassere for eksempel. For å forklare serie og paralellkobling kan du se for deg en vannslange. Hvis du paralellkobler to bassere betyr det at strømmen går til to steder. Hvis du ser for deg vannslangen så blir det som å ha to vannslanger som gjør at det blir mindre motstand. Hvis du seriekobler to bassere betyr det at strømmen går først gjennom den første bassern også til den andre med andre ord slangen har blitt dobbelt så lang. og det betyr høyere motstand Alt står på den linken pastet ovenfor. Den er kjempebra for alle som trenger alt fra en basic til litt mer middels forståelse av både elektronikk og bilstero generelt. Den er på engelsk men det burde ikke stoppe mange fra å få med seg hovedpoengene. Den har også mange bilder og kalkulatorer som er nyttige. Vil råde alle som driver med bilstereo å besøke den siden hvis de har noen spørsmål eller vil bare refreshe hukommelsen sin. http://www.eatel.net/~amptech/elecdisc/caraudio.htm dette er hovedsiden. Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benredik Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by Vakuum Jeg har ikke noen elektro-utdanning og lurer litt på følgende spørsmål: Hva er egentlig forskjell på 4,2 og 1 ohm, og hvordan "vet" forsterkeren at bassern kjører i 2 ohm? Hvis man paralellkobler 2 4ohm's sub'r får man 2ohm, men hvis man seriekobler får man 4 ohm. hva blir egentlig forskjell? Hadde vært greit med noen gode svar så jeg kan få satt meg litt inn i dette med ohm og slikt.. PS: Fikk f.eks høre en gang at jeg ikke burde koble en 12" sub på en vanlig forsterker siden den kunne "dra" forsterkern ned i 1ohm. Slik at man risikerte at både forsterkeren og sub'n ble ødelagt.. langt unna sannheten? :rolleyes: Jo mere OHM (motstand) jo mere spenning (volt) vil det ligge over motstanden. Hvordan forsterkeren "vet" dette aner jeg ikke. Har ikke peiling på stereo. Det med basserene dine får jeg ikke helt til å stemme. Mulig det gjelder andre regler enn i "vanlig" elektronikk. For hvis man seriekopler 2 motstander på 4 ohm vil jo dette bli 8 ohm tilsammen. Mens når man paralellkopler gjelder andre regler, hvis man parallellkopler 2 motstander på 4 ohm blir dette en samlet motstand på 2 ohm som du sier. Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vakuum Skrevet Januar 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Sitter og prøver å finne logikken i alt dette.. Er umulig å forstå meningen når man ikke forstår helt hvordan det fungerer.. Og jeg liker å vite hvordan ting jeg driver med fungerer... F.eks:(fare for at dette ikke er riktig da) Hvis man kobler en 4ohm's bass på en forsterker, vil den gi 4 ohm motstand. Hvis man paralellkobler to 4ohm's basser på en forsterker, vil det bli 2ohm fordi forsterkeren får mindre motstand fra elementene tilsammen.. eller? Men ville det ikke da blitt 8ohm motstand i teorien hvis man seriekoblet to 4ohm's basser da? Og hvis man brokobler en vanlig forsterker på 4ohm vil den gi 2ohm? eller kan egentlig forsterkeren velge hvor mange ohm den skal yte? Er vel heller hvor mange ohm den tåler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaksa Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 ohmen som er oppgitt på høgtallere er som oftest impedansen i spolen. Jo høgre ohm, dess finere lyd, men vanskeligere for en forsterker å drive den. Siter -Kim- 1996 Volvo S40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by Kaksa Jo høgre ohm, dess finere lyd, men vanskeligere for en forsterker å drive den. Må si meg litt uenig i at lyden blir finere med høyere ohm men det er riktig at forsterkeren får mindre kontroll over elementet når ohmen går ned og DET kan føre til at lyden blir bedre ved f. eks 4 ohm kontra 2ohm Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benredik Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by Vakuum Sitter og prøver å finne logikken i alt dette.. Er umulig å forstå meningen når man ikke forstår helt hvordan det fungerer.. Og jeg liker å vite hvordan ting jeg driver med fungerer... F.eks:(fare for at dette ikke er riktig da) Hvis man kobler en 4ohm's bass på en forsterker, vil den gi 4 ohm motstand. Hvis man paralellkobler to 4ohm's basser på en forsterker, vil det bli 2ohm fordi forsterkeren får mindre motstand fra elementene tilsammen.. eller? Men ville det ikke da blitt 8ohm motstand i teorien hvis man seriekoblet to 4ohm's basser da? Og hvis man brokobler en vanlig forsterker på 4ohm vil den gi 2ohm? eller kan egentlig forsterkeren velge hvor mange ohm den skal yte? Er vel heller hvor mange ohm den tåler? det at en forsterker skal YTE ohm høres ikke logisk ut. men det at den skal tåle så så mye ohm kan være riktig. jo mere motstand jo mindre strøm går det i kretsen. blir det for lite motstand vil jo dermed strømstyrken øke og kan dermed ødelegge forsterkeren? men som jeg nevnte tidligere så eier jeg ikke peiling på stereo, prøver bare å forklare grunnleggende elektronikk lover :) Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by benredik Jo mere OHM (motstand) jo mere spenning (volt) vil det ligge over motstanden. Hvordan forsterkeren "vet" dette aner jeg ikke. Har ikke peiling på stereo. Det med basserene dine får jeg ikke helt til å stemme. Mulig det gjelder andre regler enn i "vanlig" elektronikk. For hvis man seriekopler 2 motstander på 4 ohm vil jo dette bli 8 ohm tilsammen. Mens når man paralellkopler gjelder andre regler, hvis man parallellkopler 2 motstander på 4 ohm blir dette en samlet motstand på 2 ohm som du sier. Helt feil, spenningen vil være den samme, men strømmengden vil øke med minkende motstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sprocket Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by benredik det at en forsterker skal YTE ohm høres ikke logisk ut. men det at den skal tåle så så mye ohm kan være riktig. jo mere motstand jo mindre strøm går det i kretsen. blir det for lite motstand vil jo dermed strømstyrken øke og kan dermed ødelegge forsterkeren? men som jeg nevnte tidligere så eier jeg ikke peiling på stereo, prøver bare å forklare grunnleggende elektronikk lover :) Lav motstand (ohm) = mer strøm paralellkobling = mindre motstand = mer strøm - større effekt (tyngre å dra) Serie = mer motstand = mindre strøm - mindre effekt (lett å dra) Dette forutsetter at man har samme oppsett på forsterkeren.. brokobler man forsterkeren bruker man begge forsterkerne(l+r) til å gi strøm til en port. Da kan den dra flere paralellkoblede evt. et med lav motstand (ohm) man får da seff. ikke stereo, men en blanding av begge kanaler.. rett meg om jeg surret sammen GK-elektro'en min (3-4år siden..) Siter syklende :-) [x] BMW 323i - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sprocket Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by fcuk Helt feil, spenningen vil være den samme, men strømmengden vil øke med minkende motstand. riktig, med mindre spenningen faller... kondis er tingen.. Siter syklende :-) [x] BMW 323i - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benredik Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by fcuk Helt feil, spenningen vil være den samme, men strømmengden vil øke med minkende motstand. strømmengden øker ved minkende motstand ja. helt riktig. Men jo mere motstand det er i en komponent, jo mere spenning vil det ligge over den. edit: beklager, jeg rota :D dere har jo seff rett. gikk litt i stokk for meg her. slo opp i boka og da stemte det dere sa. Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sprocket Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by benredik strømmengden øker ved minkende motstand ja. helt riktig. Men jo mere motstand det er i en komponent, jo mere spenning vil det ligge over den. spenningen er konstant fra utgangen (i en optimal forsterker..) så spenningen over en komponent vil variere med motstanden og koblingsmetoden av andre komponenter.. med 1 komponent ligger det ca. 12v over, uansett motstand. (er det 0 ohm er det jo kortslutning, så da er det ikke 12v fra porten på forsterkeren heller, så begrensingen på forsterkeren har litt å si for mattematikken her.. Siter syklende :-) [x] BMW 323i - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benredik Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by sprocket spenningen er konstant fra utgangen (i en optimal forsterker..) så spenningen over en komponent vil variere med motstanden og koblingsmetoden av andre komponenter.. med 1 komponent ligger det ca. 12v over, uansett motstand. (er det 0 ohm er det jo kortslutning, så da er det ikke 12v fra porten på forsterkeren heller, så begrensingen på forsterkeren har litt å si for mattematikken her.. Jepp stemmer dette. Men jeg tok inn flere komponenter da jeg regnet (resistor, lampe. typisk gk regning :D) Da vil jo matematikken stemme. Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Januar 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2004 Originally posted by Vakuum Sitter og prøver å finne logikken i alt dette.. Er umulig å forstå meningen når man ikke forstår helt hvordan det fungerer.. Og jeg liker å vite hvordan ting jeg driver med fungerer... F.eks:(fare for at dette ikke er riktig da) Hvis man kobler en 4ohm's bass på en forsterker, vil den gi 4 ohm motstand. Hvis man paralellkobler to 4ohm's basser på en forsterker, vil det bli 2ohm fordi forsterkeren får mindre motstand fra elementene tilsammen.. eller? Men ville det ikke da blitt 8ohm motstand i teorien hvis man seriekoblet to 4ohm's basser da? Og hvis man brokobler en vanlig forsterker på 4ohm vil den gi 2ohm? eller kan egentlig forsterkeren velge hvor mange ohm den skal yte? Er vel heller hvor mange ohm den tåler? Mye riktige påstander her, jeg er ingen ekspert på spenning, strøm og motstand inni en forsterker, men en grei måte å tilnærme seg dette på og kunne planlegge et anlegg uten å måtte lære noe særlig elektronikk, er å ta et eks: La oss si at du har en forsterker som yter 2x100W i 4 ohm stereo (venter litt med brokobling for ikke å forvirre unødig :)). Dvs at 2 høyttalere/subwoofere får 100W hver stereokoplet. Når du kobler flere høyttalere på samme forsterker, må forsterkeren yte mer fordi den "prøver" å fortsatt yte 100W til hver høyttaler. Med 4 subber må ampen da yte 400W, derfor kalles blir dette 2x200W i 2 ohm stereo. Med 8 subber som skal ha 100W hver, må ampen yte 800W, dette blir da 2x400W i 1ohm stereo (4 høyttalere på hver kanal). 16 høytt gir 2x800W i 0,5 ohm stereo etc etc ned mot 0 ohm (som er umulig pga at dette er uendelig antall høytt) Bro- eller parallellkobling er en måte å koble høyttalere til forsterkeren på som gjør at venstre og høyre kanal yter sammen for å gi mer effekt. Motstanden halveres på hver kanal, dvs effekten firedobles, dvs en 4 ohms sub på 2x100W forsterker brokoblet får 400W (1x400W i 4 ohm mono, tilsvarer 2 ohm stereo, da hadde vi 2x200W, dvs samme høyttalerlast å drive) Til to brokoblede subber vil ampen prøve å yte 800W (fortsatt 400 til hver), dette blir 1x800W (2 ohm mono, like tung last som 1 ohm stereo, se over). Kanskje ikke så rart mange amper sliter med 2 ohm mono, er altså det samme som å drive 8 subber uten å redusere effekten! Seriekobling er når man setter flere høyttalere etter hverandre i serie. Da summeres motstanden og forsterkeren vil yte mindre effekt. To 4 ohms subber i serie, blir det samme som en 8 ohms høyttaler, og brokobler man dette yter vår forsterker 1x200W i 8 ohm mono (tilsv 4 ohm stereo og høyttalerne får 100W hver, det samme som å koble en på hver stereokanal) Dette ble langt og kanskje uforståelig, men det gir en pekepinn på hva forsterkeren "ser" av last og prøver å yte ved ulike koblinger. :) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg