Gå til innhold

Ohm og annet knot

Ranger emnet

Vakuum

Anbefalte innlegg

Terminator har vel forklart det meste ganske så riktig. Men ikke sammenligne paralellkopling og brokopling.

Parallellkopling er nå to elementer blir koplet sammen. Pluss fra hvert element koples sammen og samme med minusen. Impedansen vil da alltid halveres. F.eks. 2 stk. 4 ohms element= 2 ohm.

Brokopling er når man bruker både høyre og venstre kanal på ett element. (Pluss på den ene kanalen og minus på den andre).

Jeg har som en regel når kunder kommer inn å vil ha anlegg:

Skal dem ha to basselement på en tokanals forsterker selger jeg dem to 8 ohms elementer. Eller hvis elementene har to spoler selger jeg dem to dobbel 4 ohms elementer. Da seriekoples spolene i ett element sammen. Samme på det andre elementet. Så parallellkoples de to elementene sammen. De vil da få 4 ohm ut på en forsterker. Men siden det nå er snakk om en to kanals forsterker vil den "se" 2 ohm. Dette skjer automatisk når man brokopler to kanaler.

Dette skjer IKKE på en monoforsterker siden denne har bare en uutgang. Da kan du ha to 4 ohms elementer parallellkoplet. Den vil da ha 2 ohms last.

Håper dett løsner litt for dem som sliter med finne ut av hva de skal ha på hva.

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by benredik

Jo mere OHM (motstand) jo mere spenning (volt) vil det ligge over motstanden. Hvordan forsterkeren "vet" dette aner jeg ikke. Har ikke peiling på stereo.

Det med basserene dine får jeg ikke helt til å stemme. Mulig det gjelder andre regler enn i "vanlig" elektronikk. For hvis man seriekopler 2 motstander på 4 ohm vil jo dette bli 8 ohm tilsammen.

Mens når man paralellkopler gjelder andre regler, hvis man parallellkopler 2 motstander på 4 ohm blir dette en samlet motstand på 2 ohm som du sier.

Jeg er heller ingen ekspert, men har laget en del delefiltre til høyttalere, både stereo og sub. Har riktignok bruk simulerings prog. til å regne delefilter.

Og slik det ser ut der, er om jeg kobler en motstand fra + til - så senkes motstanden, setter jeg motstanden etter værandre så blir den lik, men tåler mer W. kobler jeg dem ved siden av verandre, men kun på +, så økes motstanden.

Er ikke 100% sikker, men virker slik utfra delefilter programmet jeg bruker.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Syrre

Men ville det ikke da blitt 8ohm motstand i teorien hvis man seriekoblet to 4ohm's basser da?

Korrekt.

Hvis jeg skulle kommentert alle innleggene her hadde jeg blitt sittende hele kvelden...

En skulle tru det, men gjør ikke det. er ikke ekspert, men vdre fører kun hva som står i sim.prog og andres ekspertise.

Snakka med en kar, som dreiv med Seas Høyttaler bygging. (fabrikk mann)

Ha sa at når en kobler fra forsterker + til 1 ellement, og vidre - til + på neste ellement og - til forsterker.

Så forble motstand, som 1 ellement, altså 2stk 4 Ohm blir 4 Ohm.

en får vist ikke kobla 2 ellementer så motstanden økes, siden ellementene skal ha + og -. En motstand blir anderledels, siden den kan kobles mellom + og - og + til + i rekke og parrarelt osv.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.Stream

Terminator har vel forklart det meste ganske så riktig. Men ikke sammenligne paralellkopling og brokopling.

Parallellkopling er nå to elementer blir koplet sammen. Pluss fra hvert element koples sammen og samme med minusen. Impedansen vil da alltid halveres. F.eks. 2 stk. 4 ohms element= 2 ohm.

Brokopling er når man bruker både høyre og venstre kanal på ett element. (Pluss på den ene kanalen og minus på den andre).

Ok, enig med deg men må tilføre... Parallellkobling er noe man gjør med høyttalerne, mens brokobling er for forsterkeren. Med parallellkobling møtes jo minusene fra to eller flere subber (evt spoler hvis det er flere på hver sub) på forsterkerens minus, og tilsvarende for plussene, man trenger selvsagt ikke koble høyttalerne sammen før ampen.

Formelen for hvilken motstand en forsterker "ser" med et visst antall høyttalere (spoler) er: 1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 etc. Her er R motstanden for forsterkeren og R1. R2 etc er motstanden i hver høyttaler (spole) . Denne er fin å bruke hvis man benytter udde antall subwoofere eller flere dobbelspolte elementer. Tar eks med 3 stk. subber på 8 ohm. Da vil forsterkeren iht formelen "se" 1/R = 1/8+1/8+1/8. Løser man dette mht R får man 2,67 ohm og da kan man vurdere om forsterkeren tåler dette og hva den yter totalt og til hvert element. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Formelen for hvilken motstand en forsterker "ser" med et visst antall høyttalere (spoler) er: 1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 etc

Helt riktig men den formelen fungerer kun når du skal regne ut reistanse i en krets som er parallelkoblet.

For å finne resistansen i en krets som er koblet i serie er formelen: R=V/I =(IR1+IR2+IR3...etc)/ I som også er det samme som R1+R2+R3..etc

hvor

R=resistanse(ohm)

V=volt

I=ampere

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha sa at når en kobler fra forsterker + til 1 ellement, og vidre - til + på neste ellement og - til forsterker.

Så forble motstand, som 1 ellement, altså 2stk 4 Ohm blir 4 Ohm.

]

Hvis han virkelig sa det (og det ikke var en misforståelse mellom dere eller noe) synes jeg han burde få sparken hos seas. jeg har selv bygget mye med seas-elementer, og de er stort sett av meget god kvalitet, og jeg tror de fleste som jobber der har rimelig bra peil. det er ingen tvil om hva som er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nesten støtte syrre der , men hvis han snakka om to elementer som har to spoler på 4ohm pr spole. Også har han seriekobla spolene og paralellkobla elementene så blir det totalt 4 ohm . riktig. men i utgangspunktet så paralellkobler du to 8ohms elementer som gir 4 ohm. Håper det var sånn det var.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

må nesten støtte syrre der , men hvis han snakka om to elementer som har to spoler på 4ohm pr spole. Også har han seriekobla spolene og paralellkobla elementene så blir det totalt 4 ohm . riktig. men i utgangspunktet så paralellkobler du to 8ohms elementer som gir 4 ohm. Håper det var sånn det var.

Om du serie kobbler spolene og pararell kobler ellementenne, så deler du i utgangs punktet kun det ene ellementet. og spolene går mot værandre, siden spoler skal ikke gå etter værandre, om en ønsker lik deling, for skal en ha høy og lav pass, så er det spole og kondensator som skal gå etter værandre, og annen vær spole og kondensator mellom + og -.

og spole på hele 4 Ohm, er alt for stor brems i ett delefilter.

Eller mener du 4 Ohm spole i ellementet? tillfelle så er ellementet også 4 Ohm.

Eller dobbelt spole? jo må være det, men serie kobler du en dobbeltspole ellement med 2 spoler på 4 Ohm, så forblir motstanden 4 Ohm.

Jeg har nettopp mont, høyttaler med Vifa dobbelt spole bassere, altså 2stk. 8 Ohm spoler, jeg pararell kobla spolene og fikk 4 Ohm.

Jeg kunne også serie koble, men ville da få 8 Ohm. Begge hadde vært greit, men jeg ønsket å frem heve bassen. Derfor slik kobling, i stede for å dempe diskant og mellomtone.

Dette er målt med måle instrumenter, som sa akkurat det jeg nå sier.

Serie kobbling blir lik motstand, og pararell kobbling halverer motstanden.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Eller dobbelt spole? jo må være det, men serie kobler du en dobbeltspole ellement med 2 spoler på 4 Ohm, så forblir motstanden 4 Ohm

T....

Hvis du har en høyttaler med to spoler på 4ohm så kan du koble den på to måter

Seriekoble spolene så det blir 8ohm

eller

Paralellkoble spolene så det blir 2 ohm.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forså basic elektro

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

Helt riktig men den formelen fungerer kun når du skal regne ut reistanse i en krets som er parallelkoblet.

For å finne resistansen i en krets som er koblet i serie er formelen: R=V/I =(IR1+IR2+IR3...etc)/ I som også er det samme som R1+R2+R3..etc

hvor

R=resistanse(ohm)

V=volt

I=ampere

Jepp, formelen gjaldt parallellkobling, seriekobling gir jo bare sum av motstandene som både du og jeg var inne på.

Hva du skal frem til med formelen over, bortsett fra å regne litt rundt med ohms lov, U=RI og R=R1+R2+R3+...+RN skjønte jeg mindre av... :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du serie kobbler spolene og pararell kobler ellementenne, så deler du i utgangs punktet kun det ene ellementet. og spolene går mot værandre, siden spoler skal ikke gå etter værandre, om en ønsker lik deling, for skal en ha høy og lav pass, så er det spole og kondensator som skal gå etter værandre, og annen vær spole og kondensator mellom + og -.

og spole på hele 4 Ohm, er alt for stor brems i ett delefilter.

Eller mener du 4 Ohm spole i ellementet? tillfelle så er ellementet også 4 Ohm.

Eller dobbelt spole? jo må være det, men serie kobler du en dobbeltspole ellement med 2 spoler på 4 Ohm, så forblir motstanden 4 Ohm.

Jeg har nettopp mont, høyttaler med Vifa dobbelt spole bassere, altså 2stk. 8 Ohm spoler, jeg pararell kobla spolene og fikk 4 Ohm.

Jeg kunne også serie koble, men ville da få 8 Ohm. Begge hadde vært greit, men jeg ønsket å frem heve bassen. Derfor slik kobling, i stede for å dempe diskant og mellomtone.

Dette er målt med måle instrumenter, som sa akkurat det jeg nå sier.

Serie kobbling blir lik motstand, og pararell kobbling halverer motstanden.....

Nå gjør vi det veldig vanskelig her synes jeg... Man kan bare tenke for seg at hver høyttalerspole (+ og - terminal på hver høyttaler) er det samme som en egen høyttaler og benytte "reglene" om serie- og parallellkobling og motstand/effekt iht dette. Dvs at hvis man f.eks har 2 stk dobbeltspolete subber, så blir dette det samme som 4 enkeltspolede subber mht hvordan dette bør kobles til forsterkeren.

Og husk at dersom en sub er dobbeltspolet skal begge spoler tilkoples forsterker for å få full effekt (tror jeg...)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Nå gjør vi det veldig vanskelig her synes jeg... Man kan bare tenke for seg at hver høyttalerspole (+ og - terminal på hver høyttaler) er det samme som en egen høyttaler og benytte "reglene" om serie- og parallellkobling og motstand/effekt iht dette. Dvs at hvis man f.eks har 2 stk dobbeltspolete subber, så blir dette det samme som 4 enkeltspolede subber mht hvordan dette bør kobles til forsterkeren.

Og husk at dersom en sub er dobbeltspolet skal begge spoler tilkoples forsterker for å få full effekt (tror jeg...)

er enig i pararell kobbling for maks effekt.

Men det blir sagt at ved serie kobling, så dobles motstanden.

Men jeg har satt meg ned med målinger, og får ikke det til å stemme.

enig 2 ellementer med enkelt spole, blir lik antall spoler som 1 dobbelt spole ellement.

serikobling blir likt på 1 dobbelt spole, som på 2 enkelt spole ellementer. samme med pararel kobbling.

Men motstanden blir også samme forhold.

og på høyttalere jeg har bygd, og målt, både av meg, og andre profosjonelle høyttaler byggere. så ble serie kobbling av høyttalere 8 Ohm, når ellementet var 8 Ohm. (snakker om dobbeltspole ellement)

Og pararell kobbling ble 4 Ohm.

Vi fikk aldri 16 Ohm.

(serie og pararell kobbling ble self. målt etter delefilter)

Vi målte også vær enkelt spole uten sammenkobbling, og dem begge målte 8 Ohm.

Men de artige målingene fikk vi ved spilling. Hadde en cd med HZ lyder. og ved serie kobbling fikk vi 6.8 Ohm ved 35 Hz men ved pararell kobbling fikk vi 3.6 Ohm ved 35Hz.

Så pararell kobbling ga også mest trøkk, hele 4 db, ved 35Hz.

Også en ting til, når delefilter blir satt i sammen, så blir ikke motstandene koblet etter værandre for å få høyere Ohm, men ved siden av værandre. Trur det kan være av samme grunn.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig i pararell kobbling for maks effekt.

Men det blir sagt at ved serie kobling, så dobles motstanden.

Men jeg har satt meg ned med målinger, og får ikke det til å stemme.

enig 2 ellementer med enkelt spole, blir lik antall spoler som 1 dobbelt spole ellement.

serikobling blir likt på 1 dobbelt spole, som på 2 enkelt spole ellementer. samme med pararel kobbling.

Men motstanden blir også samme forhold.

og på høyttalere jeg har bygd, og målt, både av meg, og andre profosjonelle høyttaler byggere. så ble serie kobbling av høyttalere 8 Ohm, når ellementet var 8 Ohm. (snakker om dobbeltspole ellement)

Og pararell kobbling ble 4 Ohm.

Vi fikk aldri 16 Ohm.

(serie og pararell kobbling ble self. målt etter delefilter)

Vi målte også vær enkelt spole uten sammenkobbling, og dem begge målte 8 Ohm.

Men de artige målingene fikk vi ved spilling. Hadde en cd med HZ lyder. og ved serie kobbling fikk vi 6.8 Ohm ved 35 Hz men ved pararell kobbling fikk vi 3.6 Ohm ved 35Hz.

Så pararell kobbling ga også mest trøkk, hele 4 db, ved 35Hz.

Også en ting til, når delefilter blir satt i sammen, så blir ikke motstandene koblet etter værandre for å få høyere Ohm, men ved siden av værandre. Trur det kan være av samme grunn.

T....

Hva brukte du egentlig til å måle impedansen?

Denne tråden er et testament på at man bør overlate avansert teknikk, til de som har greie på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider