Mammut89 Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 altså det du målte har ingenting å si . NÅR DU SERIEKOBLER FORDOBLER DU MOTSTANDEN. Det du måler på en høyttaler har ingenting å si hvis du målte den med et standard multimeter når elementet stod stille i fri luft. Den oppgitte motstanden på en høyttaler er en gjennomsnittsmotstand. Når et element holder på å spille går motstanden opp og ned og ofte langt ifra det som er skrevet bak elementet. Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Originally posted by Mammut89 altså det du målte har ingenting å si . NÅR DU SERIEKOBLER FORDOBLER DU MOTSTANDEN. Det du måler på en høyttaler har ingenting å si hvis du målte den med et standard multimeter når elementet stod stille i fri luft. Den oppgitte motstanden på en høyttaler er en gjennomsnittsmotstand. Når et element holder på å spille går motstanden opp og ned og ofte langt ifra det som er skrevet bak elementet. Med et multimeter måler du kun resistansen i spolen, ikke impedansen (den som oppgis), denne som består av en resistiv, en kapasitiv og til slutt, en induktiv del. Impdeansen er avhengig av frekvensen, og da er det de kapasitive og induktive delene som endrer seg. En last kan sies å være kapasitiv når: Motstanden øker ved minkende frekvens. En last kan sies å være induktiv når: Mostanden øker ved økende frekvens. Den resistive delen er uavhengig av frekvens. Hvis dere betrakter en impdans kurve til hvilket som helst element, så ser dere at impdansen øker mot friluftsresonansen (induktiv) så minker den et stykke over friluftsresonansen (kapasitiv) for så igjen å øke ved økende frakvens (igjen, en induktiv last). Et element på f.eks. 8 Ohm nominellt ligger vel inne med en resistiv del på ca. 6 Ohm. Resten er kapasitiv og induktive deler, som ikke lar seg måle med et multimeter. Men, to elementer på 8 Ohm i serie, kan regnes som 16 Ohm, de som er uenige i det, kan finne seg noe annet å drive på med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 what he said Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Originally posted by fcuk Hva brukte du egentlig til å måle impedansen? Denne tråden er et testament på at man bør overlate avansert teknikk, til de som har greie på det. Det var ett måle instrument Seas medarbeider hadde med seg, siden vistnok kunne bli vansklig med enkelt multimeter, som jeg selv har. Mitt multimeter viste vile Ohm på 8 Ohm, men greide ikke å måle noen ting under spilling. Vansklig å bekrefte noen ting på dette ja, eksperter bør holdes til slikt, og andre får bare holde seg til hva evnt, programmer forteller om kobblinger og slikt. Jeg følger mitt prog. og da får jeg forståelse som jeg har sagt her. T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Originally posted by fcuk Med et multimeter måler du kun resistansen i spolen, ikke impedansen (den som oppgis), denne som består av en resistiv, en kapasitiv og til slutt, en induktiv del. Impdeansen er avhengig av frekvensen, og da er det de kapasitive og induktive delene som endrer seg. En last kan sies å være kapasitiv når: Motstanden øker ved minkende frekvens. En last kan sies å være induktiv når: Mostanden øker ved økende frekvens. Den resistive delen er uavhengig av frekvens. Hvis dere betrakter en impdans kurve til hvilket som helst element, så ser dere at impdansen øker mot friluftsresonansen (induktiv) så minker den et stykke over friluftsresonansen (kapasitiv) for så igjen å øke ved økende frakvens (igjen, en induktiv last). Et element på f.eks. 8 Ohm nominellt ligger vel inne med en resistiv del på ca. 6 Ohm. Resten er kapasitiv og induktive deler, som ikke lar seg måle med et multimeter. Men, to elementer på 8 Ohm i serie, kan regnes som 16 Ohm, de som er uenige i det, kan finne seg noe annet å drive på med. Fra SEAS ellement bruksanvisning: CA 21 RE4X/DC 8" Dobbelt spole (2 stk 8 Ohm) Sammen 4 Ohm ved pararell kobbling, for bruk i bil. For bruk i hjemme stereo, serie kobbling for 8 Ohm. T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 umulig. Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Originally posted by tOFFY Fra SEAS ellement bruksanvisning: CA 21 RE4X/DC 8" Dobbelt spole (2 stk 8 Ohm) Sammen 4 Ohm ved pararell kobbling, for bruk i bil. For bruk i hjemme stereo, serie kobbling for 8 Ohm. T.... "For bruk i hjemme stereo, serie kobbling for 8 Ohm." Hver spole drives av en egen forsterkerkanal. Dette er IKKE en seriekobling. + Høyre --> Spole 1 - + Venstre --> Spole 2 - Dette er helt normal stereokobling, det hender at dette blir brukt på subwoofere med dobbeltspoler. Da får man stereosignalet helt frem til subben uten å mått først summere det til en monosignal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 ikke at jeg vil anbefale en sånn kobling med uavhengige spoler men det funker. og helt enig det er ikke no seriekobling Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Stream Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Originally posted by Terminator Ok, enig med deg men må tilføre... Parallellkobling er noe man gjør med høyttalerne, mens brokobling er for forsterkeren. Med parallellkobling møtes jo minusene fra to eller flere subber (evt spoler hvis det er flere på hver sub) på forsterkerens minus, og tilsvarende for plussene, man trenger selvsagt ikke koble høyttalerne sammen før ampen. Var egentlig det jeg mente. Men ble litt mye å skrive så det gikk i surr. Skrev: Brokopling er når man bruker både høyre og venstre kanal på ett element. Skulle egentlig skrevet høyre og venstre kanal på forsterkeren :) Siter Stig Johansson Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Januar 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2004 Resistans total (ohm)=R1+R2+R3 Er det ikkje slik at ved seriekobling er spenninga lik heiletida, mens ved paralellkobling er straumen lik heile tida? eller omvendt... Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 hvis du har to spoler som er seriekobla med lik resistanse blir spenninga halvert pr spole men totalt er det like spenning. ergo hvis du setter et multimeter over hver spole sier den for eksempel 17v på hver av spolene men setter du den på kretsen hvor den går ut sier den 34 Dette skjer kun med resistanse i serie. Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Originally posted by Mammut89 hvis du har to spoler som er seriekobla med lik resistanse blir spenninga halvert pr spole men totalt er det like spenning. ergo hvis du setter et multimeter over hver spole sier den for eksempel 17v på hver av spolene men setter du den på kretsen hvor den går ut sier den 34 Dette skjer kun med resistanse i serie. Det er helt riktig, seriekobling av resistanser refereres ofte til som "spenningsdelere". Samme strøm, men spennigsfallet over hver bestemmes av resistansen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Originally posted by ElCamino Resistans total (ohm)=R1+R2+R3 Er det ikkje slik at ved seriekobling er spenninga lik heiletida, mens ved paralellkobling er straumen lik heile tida? eller omvendt... hvis du kobler flere motstander i parallell får du jo samme spenning over alle sammen,i og med at de er koblet til samme punkt,men strømmen gjennom dem trenger ikke å være lik... (den blir lik hvis motstandene er like store).. hvis du kobler i serie får du nødvendigvis samme strømmen gjennom alle sammen.. derimot varierer spenningen over hver motstand.. (den blir også lik hvis motstandene er like).. forresten,mye latterlige poster i tråden her :D men,fcuk skriver ihvertfall korrekte opplysninger... mvh Tomas G (4mnd unna å være el.ingeniør) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Originally posted by fcuk "For bruk i hjemme stereo, serie kobbling for 8 Ohm." Hver spole drives av en egen forsterkerkanal. Dette er IKKE en seriekobling. + Høyre --> Spole 1 - + Venstre --> Spole 2 - Dette er helt normal stereokobling, det hender at dette blir brukt på subwoofere med dobbeltspoler. Da får man stereosignalet helt frem til subben uten å mått først summere det til en monosignal. Sorry. snakket med seas kompisen i gjen, og han har kun snakket om DC resistance i det Hz omerådet som delefilter tillater ellement å spille i. Jeg missforsto og bare rota med hue mitt, siden jeg ikke fikk noen ting til å stemme. Og at det blei 8 Ohm, hadde noe med delefiltre ikke kobbling på ellementet. Sorry...... Får holde meg til det jeg kan, kasse bygging. Og ved kobbling og delefilter for kompisen gjøre for meg :D T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg