Gå til innhold

Hjelp! B21A spm?

Ranger emnet


tosk

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på 2 ting om B21A...

 

1) Hvor mye kan jeg plane toppen på B21A? 2-3mm? vil vite MAX så tar jeg 0,5mm unna d så jeg har litt å gå på, må jeg ha kort plugger?

 

2) Og viss jeg skal konvertere fra B21A -->B21AT(turbo)

må jeg bytte bunn panne får å få kjøling til turbon? og må jeg ha smide stempel? gjerne si alt du/dere vet å kan tipse om..

 

jeg er en forholds vis nybegyner i bil bygging er bare 17år enda :)

 

takk for alle svar..!

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ikke bytte bunnpanna, men du må lage hull i den "over olje nivået" til retur av olje fra turboen.

 

Turboen kan få olje via hulet til oljetrykk brytertn, ved hjelp av at man monter et t-stykker der oljetrykk bryteren står..

 

Originale stempelen tåler trykke når jeg spurte Volvo Norge om dette fikk jeg beskjed at jeg ikke bure lade mye mer en 0,6 bar , jeg burde bytte til dobbel toppakning eller en som er tykker dette for å senker komprisjonen

 

Fant dette på netter

 

If your considering converting a normally aspirated engine to turbo power, the engine block assembly from a B21A or B23A carburetor motor is a good choice as it already features lower compression pistons.

(The carby piston crown has a recess to give a lower static compression ratio - a B21E/F piston is flat and a B21 ET/FT has a 21cc recess).

Fuel injection is best, so try and source a K-Jet FI cylinder head with provision for mechanical injectors.

One essential addition is a turbo oil drain (turbocharger back to sump). For a B21/23 240 block, you can fit an oil return line into the larger 'bell shaped' sump from say an 80-on model without removing the engine (only raising). If the engine is dissasembled, an option is to drill a large hole through the block and insert an oil return tube. Oil pressure to the turbo is obtained by fitting a tee fitting into the block sharing with the standard oil pressure switch. Source a B21ET/FT exhaust manifold and igntion distributor (boost retard feature) from a dismantler.

 

Return Line Sump Modification: Due to approx 15 deg engine angle, a turbo oil drain line needs to be positioned as high up as possible so oil has an unrestricted flow back to the sump, not trying the impossible of bubbling through below the sump oil level. Position the hole where a B21/23ET/FT return pipe would drain in. Half inch inside diameter pipe would be minimum, with attachment to steel sump by brazing or silver soldering as you can't weld all the way round with a stick. Use oil resistant rubber hose to connect up the turbocharger oil return line to a barb type fitting (on sump end).

 

tsump.gif

 

link til siden: http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Volvo_engine_pics.htm

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår