NickyDick Skrevet Oktober 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2009 Hei! Har en 90 mod 300E med manuell. Skiftet nylig slavesylinderen grunnet problemer med clutchen. Virket grei en stund, men nå er problemene tilbake. Når jeg tramper clutchen i bånn, så kan pedalen bli værende. Eller den kommer nesten ut, og synker i bånn av seg selv. Er det luft? Mener at det skulle vært slik fra å begynne med da? Evt., hvordan få den ut? Har prøvd med vanlig pumping og åpning av luftenippel.. Siter Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2009 Det høres veldig ut som luft, iallefall om clutchen er innkobla. Pump opp pedal som best det går, hold den inne, åpne nippel, lukk nippel, gjenta til bra. Men det kommer jo ikke luft der sånn uten videre da. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NickyDick Skrevet Oktober 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2009 Det er utprøvd. Fikke tips om å ordne med en lang slange med trakt, henge den i takhøyden på bilen, sette på lufte nippelen, fylle med væske, åpne opp og pumpe pedal. Luft ut, og væske inn på en og samme operasjon. Alle gode råd prøves! :) Siter Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet Oktober 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2009 Vet ikke hvordan det er på mercedes, men på Saab med hydraulisk clutch må man lufte med trykk. Det vil si overtrykk inn på påfyllinga på masterpumpa og åpne luftenippelen på slaven... pass på å ikke bruk for høyt trykk da du i så fall kan 'blåse' pakningene i systemet; dette vil medføre at du må overhale master og/eller slavesylinder. Får du det ikke til på noen annen måte kan det hende du må bytte eller overhale delene i systemet uansett. På Saab er dette ikke særlig vanskelig, vet ikke sikkert, men tror det ikke er særlig vanskelig på Mercedes heller. Hydraulikksystemet består av tre deler: Masterpumpe som gir trykk når man tråkker inn clutchen, slange/ledning som fører bremsevæske til slavesylinderen og slavesylinderen som aktiverer clutchen. På Saab er det ikke uvanlig at slangen blir morken, lekker, fjærer og/eller lager tull på annen måte. Sjekk derfor denne nøye. Dersom du må overhale master eller slave er dette neppe særlig vanskelig; demonter delen fra bilen, rengjør nøye og plukk fra hverandre. Ta gjerne bilder når du demonterer så du vet hvordan det skal sammen igjen når du monterer nye pakninger. Vær obs på at hele delen bør byttes hvis det er grove grader/riper i sylinderen. Litt riper tåles hvis du har nye pakninger, men ikke særlig mye. Du finner rep sett f.eks. på mekonomen eller meca. Lykke til! mvh movikong Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NickyDick Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2009 Vet ikke hvordan det er på mercedes, men på Saab med hydraulisk clutch må man lufte med trykk. Det vil si overtrykk inn på påfyllinga på masterpumpa og åpne luftenippelen på slaven... pass på å ikke bruk for høyt trykk da du i så fall kan 'blåse' pakningene i systemet; dette vil medføre at du må overhale master og/eller slavesylinder. Får du det ikke til på noen annen måte kan det hende du må bytte eller overhale delene i systemet uansett. På Saab er dette ikke særlig vanskelig, vet ikke sikkert, men tror det ikke er særlig vanskelig på Mercedes heller. Hydraulikksystemet består av tre deler: Masterpumpe som gir trykk når man tråkker inn clutchen, slange/ledning som fører bremsevæske til slavesylinderen og slavesylinderen som aktiverer clutchen. På Saab er det ikke uvanlig at slangen blir morken, lekker, fjærer og/eller lager tull på annen måte. Sjekk derfor denne nøye. Dersom du må overhale master eller slave er dette neppe særlig vanskelig; demonter delen fra bilen, rengjør nøye og plukk fra hverandre. Ta gjerne bilder når du demonterer så du vet hvordan det skal sammen igjen når du monterer nye pakninger. Vær obs på at hele delen bør byttes hvis det er grove grader/riper i sylinderen. Litt riper tåles hvis du har nye pakninger, men ikke særlig mye. Du finner rep sett f.eks. på mekonomen eller meca. Lykke til! mvh movikong Takk for tips! Snakket med en som har spesialisert seg på Mercedes. Det er helt pyton å få ut luft av disse så vidt jeg kunne forstå. Slaven er helt ny så så si. 3 mnd side jeg byttet. Helt for jævlig å bytte! Skal prøve å få d til selv, med slange og trakt. Om ikke så blir d trykkluft. Siter Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.