Gå til innhold

Golf 3 stopper av og til med ujenvne mellomrom.

Ranger emnet


dopus

Anbefalte innlegg

Har kikket litt på en 93mod golf3 1,3 for en bekjennt. Den har et litt merklig problem. Av og til så stopper den, og nekter å starte.

Det kan være ute på veien, eller på tomgang, og det kan gå ukesvis mellom hver gang det skjer:

 

Dette har jeg funnet ut så langt:

 

Når den stopper så kan du kinne den på starteren uten at den starter.

 

Den kan dras i gang med slepetau

 

Den kan fungere fint i flere uker etter en slik stopp.

 

Batteriet er fullladet og laderen gir det den skal.

 

Sist gang dette skjedde hadde vi ikke nok vei(parkeringsplass) til å dra den i gang med slepetau,MEN etter å ha bli dratt et stykke mens den står i gir så startet den selv når man dro den på starteren.

 

Har tenkt på ulike årsaker

Batteri er det ikke. det er fullladet

 

starter fungerer (selv når bilen ikke starter)

 

cps (crank position sensor), pleier vel å fungere igjen når bilen blir kald, har jeg hørt. bilen kan står flere timer uten at det hjelper. Så tror ikke det er den.

 

Fordelerlokk/rotor osv. Da skulle den vel ikke kunne dras i gang.

 

Plugger, plugglendinger,coil(er), tror ikke det er noe av dette, for da skulle vel problemet være vedvarende og ikke oppstå med ujevne mellomrom.

 

Tror ikke det er noe mekansisk relatert ,men heller sensor / ECU releatert?, siden motoren startet med å vri nøkkelen etter at vi hadde prøvd å slepe den i gang.

 

Bilen det gjelder er en golf 3 1.6 eller 1,8 tror jeg. Vet ikke eksakt årsmodell.

 

Har denne bilen uttak for OBD2 eller er den for gammel. Har tilgang til vagcom og obd2 scanner, men vet ikke om jeg har tilgang til rett plugg/overgang.

 

 

Alle tips mottas med takk og bringes videre til eier av bilen.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som om det er en "dårlig" kontakt ett eller annet sted. I og med att den kan slepes i gang. For da blir det jo en del risting i bilen som kansje får ting på plass igjen. Testet med en annen hjerne? Hadde ett litt lignende problem i en golf 1.6 og der satt vi i ny hjerne og bilen gikk som bare det. Men, eg er ikke fagmann så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke det er noen av delene så ville jeg sjekket belgen mellom monopoint og innsug, og vurdert coil/tenningsmodul, sistnevnte pleier å bli helt død.

 

Hvis det er monopoint motor så har den ikke dette motorstyringsrelèet.

Hvis det er coilen, som faktisk er et bra forslag, så se etter sprekker i "Coilhuset" like under kontakten til tenningskabelen.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stoppet igjen på lørdag. Midt i regnbygene selvfølgelig.

 

Nektet å starte...hadde litt dårlig batteri, men startet ikke med startkabler fra min bil heller. Gikk over alle plugg kabler og kabler fra tenningsmodul til fordeler, sprayet dem med elektrorens.

 

Hadde ute en av pluggene for å sjekke om det var gnist, men batteriet var så utladet at jeg ikke fikk dratt den på starteren. sjekket også at tenningsmodulen satt slik den skulle med tanke på jording, og det gjorde den. Såg etter det releet som var nevnt her, det fant jeg ikke på denne bilen i hvertfall, ingen av dem var merket med 30.

 

Prøvde en gang til med startkabler, da startet den. Om det var elektrorensen som fikset problemet eller om det kun var helt tilfeldig vet jeg ikke.

 

I dag ringte eieren igjen, nå virket ikke vifta på radiatoren. og tempmåleren var 3/4 opp på måleren. Begynnte å svive igjen når jeg trykket på koblingen som ligger oppe på radiatoren, sånn ca midt i mellom venstre og høyre side på bilen.

 

Tror jeg skal kjøpe meg en ekstra boks med elektrorens og gå over alle eletriske plugger/koblinger i motorrommet. Ser ut som deg trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda. Bilen har stoppet enda en gang.

Denne gangen lot eieren den bare stå og gikk tilbake til bilen neste dag. Da startet den på første forsøk.

 

Synes symptomene ligner veldig på veivakselgiver

(slik det er på nyere Saab.Med defekt veivakselgiver så er bilen vrien å starte når den er varm, men når den har fått stått en stund starter den uten problmer. Har ikke hørt at bilen dør ut under kjøring ved slike feil på saab)

 

Tempem i motoren ligger for høyt, ligger opp mot 110 grader tror jeg, Knotet enda en gang med den kontakten til radiator viftene, og da begynnte det å svive igjen, så tror ikke det er relatert til motorstoppene.

 

Da motoren stoppet i går blinket det i oljelyset i dashbordet.

 

kan oljelyset gi feilkoder, eller er det for lavt oljetrykk som tenner lampen, Vet at på noen biler så lyser det ved lavt oljenivå, mens på andre biler lyser det ved lavt oljetrykk, tilfeldig, eller kan det være relatert til motorstoppene. Når motoren endelig starter så går den rent og fint uten ulyder eller andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

testet med vag com. to feilmeldinger en på hall sensor (fordi motoren ikke stod og gikk) forsvant da vi scannet en gang til mens vi dro motoren på starteren. og en på en regulator på gassspjeld. SPrayet koblingen og scannet på nytt, da var den vekke. Bilen får bensin men mangler gnist. Lurer på å teste med coil fra annen bil, men lurer på hvilke biler som har samme coil.

 

fant ut at det var en 1.4 liter, ikke en 1.3 som jeg hadde fått beskjed om at det var tidligere.

 

årsmodell er 93. Motorkoden har jeg ikke. men tilkoblingen på coil/tenningsmodul pakken er 3 polet, ikke 6 polet slik det kan være på enkelte andre golf 3, med større motor.

 

Hst også hørt at bakstykke på tenningslåsen kan forårsake at starteren får strømm men ikke coilen, dersom bakstykke er defekt.

 

Er det nok å bare sjekke strømtilførselen på coilen. Kan vel ikke måle ut spenningen på coil til fordeler. Denne er vel kanskje litt for heftig for vanlig multimeter eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hst også hørt at bakstykke på tenningslåsen kan forårsake at starteren får strømm men ikke coilen, dersom bakstykke er defekt.

 

Er det nok å bare sjekke strømtilførselen på coilen. Kan vel ikke måle ut spenningen på coil til fordeler. Denne er vel kanskje litt for heftig for vanlig multimeter eller?

 

Når du kjører motoren på starteren (eller så lenge tenningen er på) skal du alltid ha +12V på klemme 15 på coilen. Klemme 1 skal ha pulserende jord når motoren går.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår