Gå til innhold

Hvordan stille inn bass/diskant best mulig?

Ranger emnet

benzin

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips til dette? Pr. I dag har jeg spilleren på -8 i bass slik at jeg sender ut minst mulig bass til mellomtonene mine. Deretter har jeg justert opp opp volumet til basseren på forsterkeren, men er dette optimalt?

Noen som har noen gode låter de pleier justere etter?

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by benzin

Noen som har noen gode tips til dette? Pr. I dag har jeg spilleren på -8 i bass slik at jeg sender ut minst mulig bass til mellomtonene mine. Deretter har jeg justert opp opp volumet til basseren på forsterkeren, men er dette optimalt?

Noen som har noen gode låter de pleier justere etter?

takk på forhånd!

Jeg tror det er litt dumt å benytte minimum bass på spilleren fordi da påvirkes også subwooferne av dette, og når man da gainer opp de igjen så blir ikke det det samme som å ha bassen på 0 og senke gainen (som ville være bedre og gi mindre forsterkerstøy). Kanskje en ide å sette på et delefilter på mellomtonene isteden? Min erfaring er at equalizeren på spilleren bør være så "flat" som mulig for ikke å farge lyden. :)

Jeg pleier å justere basslyden etter Koto - Trans Europa express. Her skal bassen være stram uten sjenerende midbass og brumming. Har hørt mange "budsjett-bass-anlegg" som avslører seg som elendige på denne låta... Ellers er jo Brothers in arms-cd'en til Dire Straits fin å justere etter... Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har allerede et delefilter mellom diskantene og mellomtonene mine, men jeg opplever fortsatt at mellomtonene mine er det første som gir seg når jeg spiller veldig høyt.

Får forske meg litt frem, men er så utrolig flaut å stå utafor en bensinstasjon eller utafor heimen med anlegget på full guffe =)

Edit:

Har forresten et "MB quartz" frontsett, noe jeg ønsker å beholde, bare tenkte på hvordan jeg kunne stille anlegget mitt optimalt

Edit:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett alle innstillinger på cd-spillere`n på 0 eller "flat" eller hva det kalles på din..

Og start med å spill kun på frontsett, feks volum 40 på spilleren (etter hva du selv ønsker), så justerer du på forsterker, helt til frontsettet ikke gidder mer, da går du litt under det, også gjør du det samme med evt. bakhøytalere og basser, spill bare ett element av gangen til det ikke vil mer..Det jeg har best erfaring med ihvertfall..

Og juster minst mulig på spilleren pleier jeg å gjøre da, sikkert andre som gjør det anderledes men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sirsnare

Sett alle innstillinger på cd-spillere`n på 0 eller "flat" eller hva det kalles på din..

Og start med å spill kun på frontsett, feks volum 40 på spilleren (etter hva du selv ønsker), så justerer du på forsterker, helt til frontsettet ikke gidder mer, da går du litt under det, også gjør du det samme med evt. bakhøytalere og basser, spill bare ett element av gangen til det ikke vil mer..Det jeg har best erfaring med ihvertfall..

Og juster minst mulig på spilleren pleier jeg å gjøre da, sikkert andre som gjør det anderledes men..

Tror det her vil resultere i litt vel mye bass i forhold til hva frontsettet klarer.

Kan nok kanskje fungere i noen oppsett, men har inntrykk av at benzin har et frontsett som ikke helt greier å holde følge med bassen.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med et høypassfilter på si 100Hz, vil frontsettet hans være med litt lenger. Evnt. en forsterker, hvis han nå kjører dette på spilleren (fyfy). Tror han ville ha tips for å forbedre anlegget sitt, antakelig har han allerede funnet ut av begrensningene til hvert av komponentene sine.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste er å ha cdspillern på flat også la eventuelt eksterne equalizere eller aktive filtre justere dette pr høyttaler. Ved å for eksempel dempe bassen helt på cdspillern betyr at du må jusere opp betydelig på deler av systemet som må ha bass og det er da du får høyere distortion enn du kunne hatt.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, får vel komme med min mening også da :rolleyes:

Frontsettet ditt består av diskanter ,delefilter og mellombass , har jeg forstått deg rett. Delefiltet sender deler slik at de høye tonene går til diskanten og de lave til bassen , men så begrenser somregel ikke delefilteret bassen nedad , det vil si du spiller fra (alt etter frontsett da) ca 3500 hz -> 0 Hz på bassene dine. Frekvenser under 20 hz hører vi ikke , og forsterkeren bruker enorme krefter på å produsere frekvenser under ca 30-40 hz, frekvenser som en mellombass ikke hører hjemme å spille.

Finn ut hva frontsettet ditt er optimalisert for å spille (Står på pakken, bruksanvisningen o.l) , mest sannsynlig ned til 60-70 Hz en plass. Så stikker du til nærmeste bilstereosjappe (eller du kan kontakte eltek, de har skikkelig peiling på slikt og fører bare kvalitetsprodukter) og si du skal ha en kondensator på 60-70hz. Derretter klipper du pluss (+) kabelen som går til bassen (ETTER delefilteret og kobler på kondensatoren. Så kan du begynne å justere lyden. Synes du diskanten blir litt "hvass" eller litt skrikende , sjekk om du har en "-3dB" switch innebygd i delefilteret ditt , de fleste seriøse (som MB quart) har ofte en slik switch for å dempe diskanten når den står montert et stykke fra mellombassen.

Det hadde vært greit å fått greie på hva slags spiller du har. Mange av de dyrere spillerne har innebygged Highpass filter på linjeutgangene, det gjør saken mye enklere.

Men det er en annen historie... Lykke til! ;)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takker for alle svar, her er litt mer om oppsettet (i 10.000 kroners klassen)

Frontsett : MB quartz dsc216

Forsterker: RF 500x

Hovedenhet: Blaupunkt Skyline Los Angeles

Woofer element: RF 200W RMS punch element

Edit: ok, da har jeg missforstått litt, jeg trodde delefilteret også kutta de lave frekvensene til mellomtonene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider