Gå til innhold

Grunnarbeid, hvor grunt?

Ranger emnet


Boombie

Anbefalte innlegg

Holder på å pusse opp en Volvo 144.

Dette er det første opppussingsprosjektet jeg holder på med, så erfaring er det ingenting av..

 

Så langt har jeg tatt den verste rusten helt ned til jarnet med 40 papir, samme med steinsprut og lignende som har satt dype spor, det har blitt pusset ned til jarnet med 40.. Har i etter tid gått over med 80 papir for å jevne ut de harde "stripene" etter 40 papiret, samtidig som jeg har mattet lakken en god del med 80 papiret.. Dette er sånn jeg har tenkt å gått over bilen i første omgang.

 

Hvor matt må lakken være for at grunninga skal sitte godt nok?

Jeg lurer på om dere som er mer efaren på området er enig?

Trenger lakken kun å være pusset matt for at grunningen skal sitte godt nok?

Eller må jeg pusse ned all lakk som gjort på bildet;

dsc0202l.th.jpg

 

Eller er det nok med en såpass matt farge som dere midt i bildet her?

dsc0203y.th.jpg

 

Etter som dette er første gangen jeg pusser opp en bil, forventer jeg ikke allverdens resultat, lurer kanskje på å la bilen få en mørkeblå farge àla denne:

dscn4285.th.jpg

 

 

Svar !! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakken kan du matte med 800 papir. Til glattere underlag, til bedre dybdeglans i lakken blir det etter lakkering. Så ikke matt med 80 papir i det hele tatt. Da får du bare ekstra jobb seinere.

Grunninga lakkerere bruker er 2K. Det vil si at herder blandes i. Derfor kan grunnarbeidet pusses veldig glatt med fint papir, fordi grunninga hefter godt på grunn av herderen. Det samme med lakken, blandes herder i den også.

 

Og å pusse helt ned til stålet som du har gjort, må du bare gjøre der det er helt nødvendig på grunn av rust. Fordi du får en masse ekstrajobb med å jevne ut grunnarbeidet ditt. Alle ujevnheter i grunnarbeidet blir godt synlig når du får på blank lakk.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste finishen kan du ta med 800 papir, eller enda finere også hvis du gidder. Til glattere underlag, til bedre dybdeglans i lakken blir det etter lakkering.

Grunninga lakkerere bruker er 2K. Det vil si at herder blandes i. Derfor kan grunnarbeidet pusses veldig glatt med fint papir, fordi grunninga hefter godt på grunn av herderen. Det samme med lakken, blandes herder i den også.

Så du mener jeg har dett matt nok på det ene bildet hvor du ser det hvite matte midt i bildet? :p Så skal jeg bare brukere finere papir oppå? Det er ikke nødvendig med den gråfargen over alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg har dett matt nok på det ene bildet hvor du ser det hvite matte midt i bildet? :p Så skal jeg bare brukere finere papir oppå? Det er ikke nødvendig med den gråfargen over alt?

 

Redigerte posten min litt mens du svarte).

 

Stemmer. Gråfargen som kommer fram er den originale grunninga fra fabrikk. Noe som betyr at du egentlig har mattet for mye. Matt bare ned den øverste lakken med ikke grovere enn 400 papir. Da unngår du å pusse for langt ned. Og bruk vann.

Ved å matte såpass mye som du har gjort får du ujevne flater. Noe som blir veldig godt synlig etter lakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigerte posten min litt mens du svarte).

 

Stemmer. Gråfargen som kommer fram er den originale grunninga fra fabrikk. Noe som betyr at du egentlig har mattet for mye. Matt bare ned den øverste lakken med ikke grovere enn 400 papir. Da unngår du å pusse for langt ned. Og bruk vann.

Ved å matte såpass mye som du har gjort får du ujevne flater. Noe som blir veldig godt synlig etter lakkering.

Så du er fornøyd med den hvite flekken i bildet med 40 og 80 papir? Også jevner jeg bare ut med papir med opp til 400 fra der av? :)

Og i hvilken sammenheng kommer vannet inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er fornøyd med den hvite flekken i bildet med 40 og 80 papir? Også jevner jeg bare ut med papir med opp til 400 fra der av? :)

Og i hvilken sammenheng kommer vannet inn?

 

Hehe.. nei, er ikke fornøyd med den hvite flekken. Du har mattet ned litt for mye når det hvite kommer fram. Betyr at du kommer ned på grunninga det. Bruk finere papir, 400-800 korning.

Og vann.. altså du vannpusser. Fyll ei bøtte med vann, åsså har du på vann på området du pusser med en svamp. Svampen i ene hånda og pussepapiret i andre hånda. Åsså vanner du med svampen etter behov som du pusser.

 

Er mer effektivt å pusse med vann når du bruker fint papir, og flatene du matter blir glattere og finere til lakkering. Så bruk kun 400-800 papir til vanlig matting.

Og jobb systematisk. Puss ferdig en og en karosseridel.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er fornøyd med den hvite flekken i bildet med 40 og 80 papir? Også jevner jeg bare ut med papir med opp til 400 fra der av? :)

Og i hvilken sammenheng kommer vannet inn?

 

kjøp deg en langkloss så høvler du litt over alt så det er gjevnt så avslutter du grunnarbeidet med 240 papir, så legger du grunning å fyller.

 

Deretter må de stedene du har klosset før fyller klosses litt igjen etter du har lagt fyllern, dette er for å få en jevn overfalte. Ikke grovere en 320, så går du over di stedene du har klosset med 400 så avslutter med 500. Dette gjøres TØRT. å pass på ikke slipe igjennom. viktig at du ikke trollsliper.

 

så kommer vannslipinga, først bruke du en slipepadd og matter alle gjørner, så går du på med 800 vann, sliper bort grunningskanter og merker etter tørrslipinga, bruk ei bøtte med vann som du hele tiden dupper papiret oppi for å "rense" det slik at det ikke kladder seg så mye. så går du over det du har slipet med 1000 papir. Så wollah, kan du lakkerer. Se over etter sår før du lakkerer å gjerne slipe litt mere eller legge i litt sparkel.

 

ikke hør på de andre, pm meg om du lurer på noe evt kan sette opp en slagplan for deg :)

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg en langkloss så høvler du litt over alt så det er gjevnt så avslutter du grunnarbeidet med 240 papir, så legger du grunning å fyller.

 

Deretter må de stedene du har klosset før fyller klosses litt igjen etter du har lagt fyllern, dette er for å få en jevn overfalte. Ikke grovere en 320, så går du over di stedene du har klosset med 400 så avslutter med 500. Dette gjøres TØRT. å pass på ikke slipe igjennom. viktig at du ikke trollsliper.

 

så kommer vannslipinga, først bruke du en slipepadd og matter alle gjørner, så går du på med 800 vann, sliper bort grunningskanter og merker etter tørrslipinga, bruk ei bøtte med vann som du hele tiden dupper papiret oppi for å "rense" det slik at det ikke kladder seg så mye. så går du over det du har slipet med 1000 papir. Så wollah, kan du lakkerer. Se over etter sår før du lakkerer å gjerne slipe litt mere eller legge i litt sparkel.

 

ikke hør på de andre, pm meg om du lurer på noe evt kan sette opp en slagplan for deg :)

Hallaa,

 

Hvilket papir vil du jeg skal begynne med på langklossen da?

Og hvordan vil du det skal se ut når jeg kan gå over til grunnarbeidet med 240 papir?

 

Også mener du jeg skal gnu på fyller på de stedene som pusset helt ned til jernet, for å få det på lik "høyde" med de områdene som bare er matte? Så skal jeg pusse områdene hvor fylleren ligger med 320, også 400 og 500 noen steder. Også kommer jeg til det steget hvor jeg kan begynne med vannslipingen?

 

Og grunninga og fylleren? Hva er den store forskjellen blant disse to? Sånne småe riper å sånt som du ser om du ser nok, bør jeg pusse ned disse til original grunning, eller bør jeg satse på at ny grunning/fyller fjerner de? :-s

 

Takker for svar. :)

Endret av Boombie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på å gå gradene med slipepapir, kan ikke hoppe rett fra 40-80 papir til P240,ikke gå over 100 korninger pr steg, f.eks 80-P180-P240, og pass på å slipe bort sliperiper fra foregående papir, ellers så kommer dei igjen som ettersynk senere etter at bilen er lakkert

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på å gå gradene med slipepapir, kan ikke hoppe rett fra 40-80 papir til P240,ikke gå over 100 korninger pr steg, f.eks 80-P180-P240, og pass på å slipe bort sliperiper fra foregående papir, ellers så kommer dei igjen som ettersynk senere etter at bilen er lakkert

Det er klart. :)

Noen som har flere svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også relativt fersk på dette, men har ståket ganske mye i sommer.

 

For det første:

 

Hvis du drar flathånda over plata på bilde #1. Føles de nedpussede områdene som ujevnheter, altså dumper? Hvis de er veldig markante må du kanskje vurdere en helsparkling på plata. Jeg vet rett og slett ikke hvor mye en fyller bygger når det kommer til ujevnheter. Men det verste bør sparkles.

 

Ser det er en del forskjellige meninger angående sparkling på bart metall eller ei. Virker som mange foretrekker å legge "syregrunning" på overflaten først, og så sparkle over

 

Hvis vi tar utgangspunkt i at du bør legge syregrunning, ville jeg gjort det slik:

 

1. Siden du har avslutta de bar-metallområdene med 80 papir, ville jeg kjøpt langkloss som nevnt, og slipt hele plata med 150 papir. Ta hele plata fordi flekkene er over alt, og du forsikrer deg om at det ikke ligger 80 striper igjen her og der.

 

2. Gjenta samme prosessen med 240 papir.

 

3. Så kan du legge syregrunning på de aktuelle områdene, evt hele plata?

 

4. Puss over med 240, slik at det er klart for fyller eller sparkel. Hvis sparkel: slip ned sparkelen med 80,150 og avslutt med 240.

 

5. Legg slipegrunning (fyller)

 

6. Vannslip slipegrunninga hvis alt ser slett ut.

 

Grunning har mange betydninger i denne lakkverdenen ser det ut som hehe. Etter det jeg har fått med meg er det to hovedtyper:

 

1. Grunning som legges på bart metall

2. Slipegrunning (fyller), som fungerer som forsegling, tar bort sliperiper, og bygger litt tykkelse.

 

 

Mine to cents. Folk må bare kommentere om jeg er ute på viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en av flere måter å gjøre det på som bør funke.

Ingen vits i å diskutere egentlig. sparkel på bart stål, eller grunning først blir ett fett, og kommer kun an på den enkeltes mening. Veit av erfaring at enkelte lakkerere sverger til det ene, og noen til det andre, så alle har sine metoder.

Men en ting er helt sikkert. Nemlig at god erfaring skal den personen ha for å pusse til de avbildede områdene, slik at det blir helt strøkent etter lakkering...

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår