random4k Skrevet Oktober 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2009 Ja, det er jo en av flere måter å gjøre det på som bør funke.Ingen vits i å diskutere egentlig. sparkel på bart stål, eller grunning først blir ett fett, og kommer kun an på den enkeltes mening. Veit av erfaring at enkelte lakkerere sverger til det ene, og noen til det andre, så alle har sine metoder. Men en ting er helt sikkert. Nemlig at god erfaring skal den personen ha for å pusse til de avbildede områdene, slik at det blir helt strøkent etter lakkering... sparkling på bart stål eller ikke, en sak som aldri vi blir enige om. MEN saken er at bilfabrikkene krever at vi(skadeverkstedene) har grunning under sparkelet. Dette er den eneste måten for å få jobben godkjent. Jeg vet at sparkelet sitter bedre på bart stål, men da er platen ubeskyttet om sparkelet skulle sprekke ved en senere anledning. Har det vært grunning under så har det vært "rustbeskyttet". Men ifølge læreboka så er regeln grunning under sparkel :) Siter Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Oktober 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2009 Ser det er en del forskjellige meninger angående sparkling på bart metall eller ei. Virker som mange foretrekker å legge "syregrunning" på overflaten først, og så sparkle over. Nå er der ingen av lakkprodusentene som anbefaler å sparkle direkte på syregrunning (wash/etch primer) så skal du legge grunning før sparkel, så legg en som er godkjent for å sparkles på, over syregrunningen, evt en grunning som kan sparkles på og som kan leges rett på bart metall uten syregrunning under Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Men hvor mange er det som grunner før sparkling da? ;) På merchedes jeg holder på med, fikses jo somoftes pga rust, legger jeg på grunning før sparkel. Men nå er jo dette ekstreme rust biler.. Har endel problmer ja, er det da sant som de sier, at stålet er for "rent"? Sorry litt off topic ;) Du kan ta en titt på denne tråden ;) http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri/152506-hellakkering-gjore-grunnarbeidet-selv-se.html Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boombie Skrevet November 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2009 Takker for svar, kommer tilbake til dette emnet litt senere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boombie Skrevet Januar 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2010 Huff, blir så forvirra av alle svarene, nesten så jeg bare pusser ned hele bilen til den originale grunninga..!?!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Januar 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2010 Hvorfor vil du slipe ned til den originale grunningen hvis det ikke er nødvendigt ? Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boombie Skrevet Januar 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2010 Si det, føler jeg ikke vet helt når lakken er matt nok liksom. :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.