Gå til innhold

Vangen: Saab 900 Turbo '85 T8 - Airflow

Ranger emnet


Vangen

Anbefalte innlegg

Da er jeg tilbake med nytt turboprosjekt, og denne gangen skal jeg ta det et hakk lengre en det forrige prosjektet. Har akkurat vært å hentet et kjempeeksemplar av en Saab 900 Turbo med så mange som 8 ventiler med komplett Airflow styling, den store vingen og aerofelger. Inni bilen sitter man komfortabelt på røde skinnseter, og blir det for varmt så kan man skru på Aircondition eller åpne den elektriske takluken. Ellers så finner man elektriske ruter og sentrallås på bilen. Med andre ord en av toppmodellene fra 1985. Pr. idag så er bilen noe nedplukket av forrige eier som har gjort en flott jobb med å fikse gammelt gugg på gulvet og lagt ny lydisolering. Påfølgende uke vil da bestå av å legge inn matter igjen å sette inn stoler og seter. Og da vil det også vanke med en liten photoshoot. Jeg har ikke helt planlagt enda hva bilen skal få gjennomgå fremover, men den skal iallefall settes istand til "mint-condition", så får man bynne med litt oppjustering av ymse ladetrykk med tiden og det som følger på. Så her kommer en liten teaser med hva som befinner seg på stuegulvet mitt, og flere bilder kommer etterhvert som kveldene løper på.

 

God helg! Mvh. Marius ;)

 

12935_326055190234_661975234_9634282_3864384_n.jpg

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

5 dørs er ikke min favoritt, men det går an å få de fin også! Har du fult airflow sett liggende?

Bli helten min, t8 med datasprut og fin turbo:D å org grenrør, det er så kul lyd!

 

Kjører på med fem-dørs siden det er litt spesielt med airflowkit på de. Er fult kit på bilen, bortsett fra frontleppen. Ellers så har jeg et sett til med airflow sideskjørt til 5-dørs liggende.

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem som jeg er litt usikker på hva jeg skal starte med å se på.

Før jeg begynte så måtte jeg trykke clutch-pedalen helt inn for å kunne sette bilen i gear. Og jeg kunne ikke slippe den noe serlig ut før det tok. Så jeg begynte å skulle lufte clutchen, men fikk bare ut luft når jeg fikk en til å trykke på pedale. Så jeg mistenker at den suger falskluft en eller annen plass. Hørte med gamlingen som bor langt unna om hva det kunne være, og han sa at jeg burde se på mastersylinderen om den var ødelagt. Er det noen som har andre forslag? Har nesten ikke jobbet med clutch på og900 annet en å bytte clutchplate og demontert slavesylinder.

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann. På tide med en liten update her. Jeg så meg nødt til å sette bort prosjektet pga. noe litt alvorlig sykdom, og måtte legge alle kreftene ned i skolebenken isteden for bilen. Men nå er jeg operert og klare for nye utfordringer. Bilen står pr. idag lagret under presening, og er "noe" nedfryst. Så om jeg får motet til meg før det blir noe varmere i været er usikkert. Men til jul fikk jeg Haynes reparasjonsmanual til Saab 900 og begynte å lese litt på den mellom studiene og har surfet litt rundt på nettet etter deler. Så jeg har tenkt å lage meg et lite topplokk prosjekt mens jeg venter på bedre vær. Har vært i kontakt med en som skal demontere en topp til meg å få sendt den nordover. Så ta skal jeg hive meg rundt og lære meg å overhale toppen og få det gjørt. Så blir spørsmålet hva jeg kan gjøre utover å overhale i form av trimming. Da tenker jeg på sterkere/større deler og port/polish. Så det står på planen fremover iallefall.

 

mvh. Marius Vangen

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

24829_10150165526490235_661975234_11798602_6960929_n.jpg

 

24829_10150165526495235_661975234_11798603_2431105_n.jpg

 

24829_10150165526500235_661975234_11798604_3148429_n.jpg

 

24829_10150165526505235_661975234_11798605_5707229_n.jpg

 

24829_10150165526510235_661975234_11798606_5976028_n.jpg

 

24829_10150165526520235_661975234_11798607_3782939_n.jpg

 

Da var toppen demontert og helt rengjort. Nå blir jeg å undersøke litt rundt om hvordan jeg eventuelt kan porte og polishe toppen for å få bedre flow i den. Kom gjerne med innspill vist du har gjort lignende selv og har innspill. Ellers ønsker jeg tips om hva jeg bør skaffe meg av ventiler og fjærer, da jeg har lyst på noe som er kraftigere en originalt.

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dagens fangst:

 

Dyser til K-jet:

26079_10150170523395235_661975234_11923228_2645370_n.jpg

 

Noen gamle blinklys fra første Saab'en. Skulle se om jeg kunne ta bort lakken og få et greit resultat.

26079_10150170523405235_661975234_11923229_4643600_n.jpg

 

Brytere fra første Saab'en som også har fått smake lakk. Blir ikke å prøve meg på interiørlakkering med det første igjen. ;)

26079_10150170523410235_661975234_11923230_2119468_n.jpg

 

Fikk bort det meste, så de tas vare på som reserve.

26079_10150170523420235_661975234_11923231_7338312_n.jpg

 

EGR-ventil med rør som jeg tok deler fra for å plugge igjen uttak i innsuget.

26079_10150170523430235_661975234_11923232_4009363_n.jpg

 

Sveising pågår.

26079_10150170523435235_661975234_11923233_3792130_n.jpg

 

Sveising av mutter.

26079_10150170523440235_661975234_11923234_4787860_n.jpg

 

Klargjøring av brakett.

26079_10150170523450235_661975234_11923235_7651703_n.jpg

 

Inspeksjon av styretrykksventil.

26079_10150170523460235_661975234_11923236_5708065_n.jpg

 

Ferdig rengjort.

26079_10150170523465235_661975234_11923237_1790196_n.jpg

 

Prøvemontering av brakett.

26079_10150170523470235_661975234_11923238_4503041_n.jpg

 

Prøvemontering av plugg.

26079_10150170523475235_661975234_11923239_7329462_n.jpg

 

Skitten K-Jetronic. Er litt usikker på det tekniske navnet på denne. Bruker bare å kalle den for "K-jetten".

26079_10150170523485235_661975234_11923240_1012218_n.jpg

 

Inspeksjon og rengjøring.

26079_10150170523490235_661975234_11923241_6044682_n.jpg

 

Demonterte også platen som løfter armen og polerte den i håp om at det ikke skal samle seg møkk på ny etter at den tas i bruk igjen.

26079_10150170523495235_661975234_11923242_1533138_n.jpg

 

Flere bilder av rengjøring.

26079_10150170523500235_661975234_11923243_2350684_n.jpg

 

Løsnet alle overganger, rengjorde dem og kontrollerte skivene med gummi-innlegg. Kan man egentlig få tak i slike ny, og isåfall hvor? Har ikke sett de i Speedpart sin katalog.

26079_10150170523505235_661975234_11923244_4404740_n.jpg

 

Montering av plate til løftearm. Merk at skruen som fester denne skal ha låsemiddel.

26079_10150170523515235_661975234_11923245_8292506_n.jpg

 

La på et lag med svartsilikon får å være sikker på at det skulle bli tett mellom korkpakning og delene.

26079_10150170523535235_661975234_11923246_5963074_n.jpg

 

Korkpakning montert.

26079_10150170523555235_661975234_11923247_2070795_n.jpg

 

Begynner å ligne på noe nå. ;)

26079_10150170523570235_661975234_11923248_3456517_n.jpg

 

Underside.

26079_10150170523595235_661975234_11923249_6612379_n.jpg

 

Ferdig montert K-jet med luftfilterboks.

26079_10150170523610235_661975234_11923250_5048170_n.jpg

 

Oppstart av innsug-prosjekt.

26079_10150170523615235_661975234_11923251_5566737_n.jpg

 

Startet med vinkelsliper.

26079_10150170523620235_661975234_11923252_4694762_n.jpg

 

Fortsatte med luftverktøy med sliperondell.

26079_10150170523625235_661975234_11923253_945_n.jpg

 

Så over på sandpapir med 240, 1000 og 2000 korn.

26079_10150170523630235_661975234_11923254_2577965_n.jpg

 

Men jeg ser at jeg skulle brukt flapdisc isteden for slipeskive da overflaten er veldig ujevn, på tross av at den er blank.

26079_10150170523640235_661975234_11923255_5249780_n.jpg

 

Oversikt over deler jeg har drevet med i dag.

26079_10150170523650235_661975234_11923256_2575572_n.jpg

 

Styretrykks ventil.

26079_10150170523660235_661975234_11923257_7389884_n.jpg

 

Ventil for tilsats luft.

26079_10150170523665235_661975234_11923258_8331374_n.jpg

 

Oversikt.

26079_10150170523680235_661975234_11923259_2942170_n.jpg

 

Kaldstartsdyse.

26079_10150170523685235_661975234_11923260_476344_n.jpg

 

 

Deilig å få kommet greit igang med prosjektet nå. Har også bestilt litt deler nå. 3" eksosanlegg hele veien fra turbo og bak er bestilt. Også pakninger slik at jeg kan få startet på portingen av toppen. Så er det bestilt repsett til slavesylinder. Har åpnet den å sett, og jeg tror den blir knallbra med nye o-ringer. Så det får bli alt ifra idag. Blir nok å fortsette på innsuget imorgen. God natt. ;)

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår