Gå til innhold

Lys i dashbord og trekk til girspak.

Ranger emnet

Brånåsen_Racing

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig gått til innkjøp av en Audi A4 1.6L 1997 mod og har noen små spm.

Jeg trenger å bytte ut det røde orginallyset i dashbordet, kunne da tenkt meg blått lys i steden. Hvor mye må jeg ca ut med for å få byttet dette?

Lurer også på om noen vet om det er en smal sak å bytte trekket til girspaken da dette er ganske slitt, eventuelt sånn ca hvor mye dette vil koste meg på verksted?

Kanskje noen dumme spm for genuint bilintresert og med litt mer teknisk innsikt enn meg, men det er derfor vi har dette flotte forumet;)

C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girspaktrekket var ikke noe problem.

Men lys i dashbordet. Pærene er greit, men er det virkelig bare å plukke ut dasbordet og bytte pærer?

Har hørt det ikke er så veldig lett å bytte de?

Hvordan går jeg frem for å gjøre det?

Har søkt litt rundt, uten å finne noen god forklaring på hvordan jeg går frem.

Jeg har som sagt Audi A4 1.6 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pærene i instrumentpanelet (speedometer, turteller etc) du tenker på å bytte?

I så fall må du først sjekke om du har pærer som kan byttes, eller om det er fastmonterte dioder.

Hvis du bare kan bytte pærene så kan du jo ta en titt på hva jeg gjorde når jeg byttet til hvitt lys; Link

Hvis du har fastmonterte dioder så må disse loddes av, og nye med annen farge loddes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. har en rift i mitt trekk rundt girkula, er ikke store greierne, mye styr og bytte?

Skjønte ikke helt forklaringen :)

Hvor mye kostet det nye trekket ?

bilder? :)

Ta av girkula

Så bare vipper du ut posen nederst med en kniv eller flattrekker.

For å bytte trekket må du løsne 4 skruer under ramma og skru fast det nye trekket du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke byttet farge, om du er int i at ting faktisk matcher. Husk på innvendig sentrallås, elvinduer, lys inni sigarettenneruttak, osv. Og du må såklart bytte platen på speedometeret til en som ikke er rød.. går alltids an å lage en sjablong da, scann inn og rediger. Men det koster mer enn det smaker for å si det sånn.

Skinnet på spaken er knot å få på, spesielt om du har bra lær og ikke syltynt syntetisk slik som det er fra før. Anbefaler å kjøpe på ebay.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

En siste ting, hvordan er det å få byttet selve speedometernåla? pga synet mitt,(fargesvakhet) så er det ikke like lett å se den pga fargene (rødt på rødt)

Er det bare å ta av glasset, vippe den av, skru på ny, eller er det merkrangling enn det?

Bare å vippe den av. Ta en gaffel eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Husker eg ikke feil så heter det plasma skriver. Selges hos

Du får mye finere resultat av å bytte ut skrivene, da det er også vanskeligere å bytte ut (led) pærene.

Legger ved link til ebay oxo..

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-A3-8L-A4-B5-plasma-speedometer-dials-gauges-260_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem335267ba3eQQitemZ220425861694QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Endret av waqqi_88
Lenke til kommentar
Del på andre sider