Gå til innhold

Drivknute

Ranger emnet

bless

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om noen av dere er flink me drivknuter?

Har en audi A4 95 modell.

Å har kjørt me dårli drivknute på høyre side en go stund nå, men plutseli ville ikke bilen framover lengere. Akslingen går rundt men ikke hjulet.

Er det drivknuten som er knekt av da??

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyre siden som er drittsiden å skifte på hvertfall! Jeg fikk en kompis av meg som er mekaniker til å gjøre det, og betalte han noen kroner :)

Skal være fint mulig å få til hvis du har teknisk innsikt og riktig verktøy, og ikke minst god tid! Men vet at høyre siden er kjelkete, og venstre lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akslingen vil spinne rundt i et helvetes tempo på den siden hvor den har null motstand. Dette er IKKE sunt for diff og drivverk, la være å gjøre det. Jeg har kun gjort det på venstre, men hvorfor skal høyre være verre?

Det er nok en del timers arbeid, må få dritten av, få akslingen i en skrustikke, dra av gamle leddet, rengjøre skikkelig, ta alt på i rett rekkefølge, bruk rikelig med grease. Så på igjen.

Beste måten å få det av på er å løsne senterbolten, skru den litt inn igjen for å presse leddet bak, svinge helt til venstre (eller høyre, whatever), bruke noe greier for å vippe drivleddet ut (må nok bruke litt makt her gjerne). Litt stress om du har veldig tight understell, men med originalfjærer skal det gå å presse ned hjulopphenget litt for å få litt mer spillerom. Vanskelighetsgrad 3 av 5?

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker en halvtime på drivknute jeg, er ikke mye jobb :)

løsner bakre bærearm og så den ikke sitter i spindelen, og drivaksling, legge rom helt til høyre, dunker ut akslingen, så for å få av drivknuta, så tar du bolten som du må ta av for å løsne aksling fra spindelen, og kjører den helt inn med muttertrekker, da kommer drivknuta av som regel, kansje du må banke litt, så må du selvfølgelig huske de ringene som sitter inni der;)

om du forsto noe ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider