Gå til innhold

neon lys o.l

Ranger emnet

Stephan

Anbefalte innlegg

:( Hva har folk hørt om regler på neonlys o.l utvendig? På biltilsynet sa de til meg at hvis jeg skulle montere lys på bilen måtte lyset være godkjent for gatebruk uansett om jeg hadde det på eller ikke. Alltså all form for neonlys eller ikke godkjente lys er ulovlig å ha på bilen. Så hvis du kommer kjørende med neonlys under bilen AVslått og du blir stoppet og politiet tillfeldigvis kikker under bilen din så får du beskjed om å fjærne det umiddelbart. Stemmer dette? Noen som vet?

Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Etter det jeg har fått opplyst, er neonlys kun lov når bilen står stille. Vet om tilfeller her i området hvor folk har blitt stoppa når de har kjørt rundt med neonlys.

Det er sikkert ikke så ulikt her som det er i England. Der sier veiparagrafene at neon er lov så lenge de har riktig farge, altså:

Forfra: Hvitt lys

Fra siden: Amber, eller det vi kaller oransje her i landet ;)

Bakfra: Rødt lys

Men dette ville jo selvfølgelig se helt forj*vlig ut, det sier seg selv. Men er ikke noe problem å begrense bruken til man står stille vel? :)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PurrPower

Etter det jeg har fått opplyst, er neonlys kun lov når bilen står stille. Vet om tilfeller her i området hvor folk har blitt stoppa når de har kjørt rundt med neonlys.

Det er sikkert ikke så ulikt her som det er i England. Der sier veiparagrafene at ekstra lysutstyr er lov så lenge de har riktig farge, altså:

Men dette ville jo selvfølgelig se helt forj*vlig ut, det sier seg selv. Men er ikke noe problem å begrense bruken til man står stille vel? :)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PurrPower

Det er sikkert ikke så ulikt her som det er i England. Der sier veiparagrafene at neon er lov så lenge de har riktig farge, altså:

Vet ikke om de lysene på den bilen er lovlig... vet heller ikke hva det vil si å begynne me prosjekt hvitt, rødt, og oransje lys. Men vet at det ikke er lov å ha ikke godkjente lys (neon o.l) på bilen uansett hvor på bilen, av eller på. uansett om bilen står stille så er det ikke lov. Lys montert på bilen skal funke og være godkjent. Skal du på show så er det bare å pakke neonlysene inn i bilen å montere på der bilen skal utstilles.... Slik har jeg blitt forklart det.. av alle biltillsyn folk, politi folk og andre som har hørt det samme. Står visst i loven, men har ikke sjekket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre fra biltilsynet (i 2002) at dersom jeg skulle montere neonlys til show-bruk, måtte disse kreve tilkobling av 230V slik at de bare kunne brukes på utstilling! Dette kunne jeg visstnok få godkjent og tillatelse til å ha montert også ved kjøring. Varierer sikkert på hvordan hver enkelt kontrollør tolker reglementet.

Dersom biltilsynet forespørres og lysene monteres i.h.t. de gitte retningslinjene slik at biltilsynet godkjenner installasjonen, burde det ikke oppstå problemer da skriftlig dokumentasjon på godkjenning kan framvises.

Lykke til med prosjektet!

ArcticRacing.net

Bruksbil: BMW 316i (E46)

Prosjektbil: BMW 320i (E36)

Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VW1300T

Fikk høre fra biltilsynet (i 2002) at dersom jeg skulle montere neonlys til show-bruk, måtte disse kreve tilkobling av 230V slik at de bare kunne brukes på utstilling! Dette kunne jeg visstnok få godkjent og tillatelse til å ha montert også ved kjøring. Varierer sikkert på hvordan hver enkelt kontrollør tolker reglementet.

Dersom biltilsynet forespørres og lysene monteres i.h.t. de gitte retningslinjene slik at biltilsynet godkjenner installasjonen, burde det ikke oppstå problemer da skriftlig dokumentasjon på godkjenning kan framvises.

Lykke til med prosjektet!

Om dette er tilfelle, så er vel de fleste neonlys 12V, og da må man trenge en transformator fra 220 til 12V, og da er det jo ingen umulighet og koble om dette(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know. Det e ikke noe problem å koble om dette. Hvordan dette praktisk skulle løse fra myndighetenes side vet jeg ikke.. Har ikke montert neon på bilen. Har lagt den ideen på hyllen inntil videre.

Hvos noen får til å montere neonlys på lovlig vis (med godkjenning) så vil jeg gjerne høre om dette.

ArcticRacing.net

Bruksbil: BMW 316i (E46)

Prosjektbil: BMW 320i (E36)

Veteranbil: VW 1300 / Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venter til etter russetida, spleisa med en russebuss som har skaffet seg et OK neon kit med 4 rør, rød farge. (matcher bilen min :cool: ) kosta meg jo 700 spenn mot at jeg skulle få det levert fint brukt etter russetida.

skal alikevel få papirer på bytte til turbomotor, senkefjærer og div småsnacks. skader ikke å ta med neon kitet da, så regner med at jeg kan gi et klart svar.

vet ikke dog om det gjelder å være frampå om at det kun skal brukes ved 'show' eller om jeg bare opplyser at jeg vet regler og at det ikke blir kjøring med neon. har hørt at det er mye rart ang. dette og at godkjenning kun gis om bilen faktisk er en showcar?

:rolleyes:

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

noen som har funnet ut noe mer om hvilke regler som gjelder for neonkit?

jeg fikk i går kveld pålagg av politiet om å møte på biltilsynet til full teknisk kontroll. politiet nevnte noe om en frist jeg hadde på å ringe til biltilsynet og bestille time, men det sto ikke noe om denne fristen på lappen jeg fikk. er det noen som vet hvor lang denne fristen er?

grunnen til at jeg fikk dette pålegget var at jeg stod parkert med neonlysene under bilen på... dette er jo iofs lovlig(?), og det inrømte også purken... det som ikke er lovlig er å kjøre med lysene på, og det gjorde jeg jo heller ikke... men hva hjelper vel det når de gir meg pålegg om å fjerne dem å møte til kontroll på biltilsynet? han skrev en slik lapp til meg, og jeg trodde han bare skrev neonlysene der, for det var det han sa, men etterpå oppdaget jeg at han også hadde skrevet at jeg skulle ha full teknisk kontroll! dette hadde han ikke nevnt med et ord! er det lov i grunn? noen som vet? sett at jeg hadde hatt dysleksi, da hadde jeg jo ikke vist hva jeg hadde fått pålegg om....!?!

oppdaget akkurat at på den lappen er det et felt der jeg skulle ha skrevet under på at jeg erkjente forholdet, dette ble jeg ikke bedt om, lappen med to kopier, så både jeg purken og biltilsynet får hver sin, men jeg skulle vel ha skrevet under denne for at den ska vere gyldig?

Image is nothing, boost is everything!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hønefoss har jeg fått beskjed om å skru av lysa inne i bilen min.. Men der TROR jeg politi tar feil.. jeg har 4x neon og en saftblander (INNE i bilen).. Som er lovlig ifølge motor? noen som vet no om dette?

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboTaf

noen som har funnet ut noe mer om hvilke regler som gjelder for neonkit?

jeg fikk i går kveld pålagg av politiet om å møte på biltilsynet til full teknisk kontroll. politiet nevnte noe om en frist jeg hadde på å ringe til biltilsynet og bestille time, men det sto ikke noe om denne fristen på lappen jeg fikk. er det noen som vet hvor lang denne fristen er?

grunnen til at jeg fikk dette pålegget var at jeg stod parkert med neonlysene under bilen på... dette er jo iofs lovlig(?), og det inrømte også purken... det som ikke er lovlig er å kjøre med lysene på, og det gjorde jeg jo heller ikke... men hva hjelper vel det når de gir meg pålegg om å fjerne dem å møte til kontroll på biltilsynet? han skrev en slik lapp til meg, og jeg trodde han bare skrev neonlysene der, for det var det han sa, men etterpå oppdaget jeg at han også hadde skrevet at jeg skulle ha full teknisk kontroll! dette hadde han ikke nevnt med et ord! er det lov i grunn? noen som vet? sett at jeg hadde hatt dysleksi, da hadde jeg jo ikke vist hva jeg hadde fått pålegg om....!?!

oppdaget akkurat at på den lappen er det et felt der jeg skulle ha skrevet under på at jeg erkjente forholdet, dette ble jeg ikke bedt om, lappen med to kopier, så både jeg purken og biltilsynet får hver sin, men jeg skulle vel ha skrevet under denne for at den ska vere gyldig?

var borti noko lignande men det var om senkesett.

fekk ein lapp der eg måtte inn til kontrol. da blei eg stoppa av biltilsynet. eg og fekk to lapper men den politiet to fra deg blir levert til biltilsynet og eg trur du har 1 måned frist på deg og vist du ikkje har vert inne i løpet av ein måned så havner du på klippelista. meiner det står på lappen. skal sjekke opp i dette på min lapp

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider