Gå til innhold

LES! problem med ford mondeo 2006 modell

comadore

Anbefalte innlegg

Heisann! har da vært ute og kjørt! Plutselig gikk varsellampen for glødeplugg på. Vi restartet motor og kjørte videre. Når jeg kjørte fra damen gikk denne på 2 ganger på vei hjem og plutselig gikk varsellampen for motor på også!(kan være den har vært på en liten stund også)

OG på vei opp en bakke ville ikke motor gi turtallet.. Den var på 3000i turtall og ga ikke faen noen ting!(what?) og bremsen var hardt som en STEIN! men ga seg i nedover bakke(virket også som om turtallet funket igjen)

Noen som vet hva problemet kan være? trenger sårt hjelp! Må inn på verksted og få sjekket på mandag desverre! Frykter at noe sånt som girkasse/noe viktig med motor er gåent?(er bare 18år og kan ikke betale en ny bil til mamma/pappa):S

Ford Orion 1990- Førstebilen:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt det at den ikke ga noen ting ved 3000 og at bremsen ble hard. Den går ikke varm? Styringa normal?. Vannpumpe, servopumpe og vakumpumpe drives av en ekstra reim i bakkant på motoren. Verdt å sjekke opp.

2006 modell så har du kanskje nybilgaranti enda. Ellers så er det jo fem års reklamasjonsrett

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det med 3000i turtall var at i oppover bakke så ga den nesten ingenting(og ville ikke gire virket det som)

og når jeg skulle bremse da(ca 40km/t) stoppet den med en gang, og jeg touched så vidt bremsen (bremsen var hard) Så jeg aner ikke hva det kan være desverre!

edit: nei motor temp viser som midt på:) Så skjønner ikke at motor skal være varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt noen skal fikse bilen har jeg vel? Trodde man kunne evt få tilbakemelding på et FORUM om noe er galt, og hva det kan være? gjør vel ikke noe å spørre?Jeg hadde ikke kunnet gjort noe uansett, jævla elektroniske nye ting lar ikke enhver gjøre noe sååå... Jeg spør bare hva det kan være og hva det er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke Mondeo svare deg er det faktisk liten sjans for at noen andre her kan svare deg, og jeg mente ikke å klage, du bare brukte en "tone" som fikk tråden til å virke som om du forventer at noen skalø fikse bilen for deg, beklager om du ikke likte det.

Men leste du det jeg skreiv, få lest feilkoder, og det er godt mulig det er garanti på bilen, så ikke tukle med det sjøl.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Styringsenheten i bilen din har nok oppdaget at det er en eller annen feil, og da har Ford forsøkt å lage det slik at bilen går i "sparemodus", systemet setter kraftig reduksjon i effekt uten at motoren stopper helt slik at du kan kjøre sakte hjem.

Dessverre skjer dette av et utall ulike årsaker, dvs. at det kan være mange grunner til at motorstyringen reagerer på denne måten.

I tillegg blir feilkodene som systemet setter nullstilt dersom bilen begynner å fungere normalt igjen før den får feildiagnostikk på et verksted.

Ford-verksteder kan også slite litt med kompetanse på denne type feil, og det kan derfor være lurt å høre med flere verksteder før man tar noen beslutning om å bytte dyre deler.

Fikk også inntrykk av at du hadde lånt bilen av din far, og føler deg skyldig for et eller annet. Dette er ikke din skyld, det er helt tilfeldig og skylden ligger hos ford.

:-)water

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styringsenheten i bilen din har nok oppdaget at det er en eller annen feil, og da har Ford forsøkt å lage det slik at bilen går i "sparemodus", systemet setter kraftig reduksjon i effekt uten at motoren stopper helt slik at du kan kjøre sakte hjem.

Dessverre skjer dette av et utall ulike årsaker, dvs. at det kan være mange grunner til at motorstyringen reagerer på denne måten.

I tillegg blir feilkodene som systemet setter nullstilt dersom bilen begynner å fungere normalt igjen før den får feildiagnostikk på et verksted.

Ford-verksteder kan også slite litt med kompetanse på denne type feil, og det kan derfor være lurt å høre med flere verksteder før man tar noen beslutning om å bytte dyre deler.

Fikk også inntrykk av at du hadde lånt bilen av din far, og føler deg skyldig for et eller annet. Dette er ikke din skyld, det er helt tilfeldig og skylden ligger hos ford.

:-)water

Og hvor har du lest deg til dette? Bare til en opplysning så lagres feilkoder til bilen har blitt startet 80 ggr uten at feilen er oppdaget.

Intressant å se at du mener Ford verkstedene sliter mer med kompetansen på Ford enn det andre verksteder gjør.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Og hvor har du lest deg til dette? Bare til en opplysning så lagres feilkoder til bilen har blitt startet 80 ggr uten at feilen er oppdaget.

Intressant å se at du mener Ford verkstedene sliter mer med kompetansen på Ford enn det andre verksteder gjør.

Dette var ikke noe jeg hadde lest noe sted. Har bare valgt å stole på uttalelsene til to ulike Ford-verksteder.

Kjøpte ny TDCi i 2003 som det var mye problemer med, det verste var at den stadig stoppet. Den var inne på to ulike verksteder flere ganger, det var i sammenheng med dette de sa at det ikke var noen feilkoder og at de nok var slettet etter at bilen startet igjen.

En gang kom jeg ikke ut av verkstedområdet før den stoppet etter "reparasjon"

Tror derfor det kunne ha vært svært nyttig om du deler din kunnskap, om at feilkodene lagres i lang tid, med verkstedene.

Jeg mener forøvrig ikke at Ford sliter mer med Ford-kompetanse enn andre verksteder.

Det jeg mener er at man med fordel kan henvende seg til flere ulike Ford-verksteder, dette fordi jeg tror det er store ulikheter på ulike Ford-verksteder.

Eks:

Problemene med min nye bil toppet seg da jeg var langt oppe på fjellet en Påske, bilen stoppet og ville ikke starte igjen. Ble da hentet av Viking som fraktet den til nærmeste Ford-verksted. De fikset feilen på 5 minutter, og bilen gikk mange 1000 km uten problemer etterpå. Dette var den feilen de to andre fordverksdedene ikke hadde greid å løse på gjentatte forsøk.

Har dessverre mange lignende saker med de to Ford-verkstedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror derfor det kunne ha vært svært nyttig om du deler din kunnskap, om at feilkodene lagres i lang tid, med verkstedene.

Jeg mener forøvrig ikke at Ford sliter mer med Ford-kompetanse enn andre verksteder.

Det jeg mener er at man med fordel kan henvende seg til flere ulike Ford-verksteder, dette fordi jeg tror det er store ulikheter på ulike Ford-verksteder.

Har dessverre mange lignende saker med de to Ford-verkstedene.

Nå er det vel på et Ford verksted jeg har tilegnet meg kunnskapen da, og så lenge alle verksteder driver butikk er det vel ikke så interessant å ringe rundt..

Selvfølgelig er det ulikheter på verkstedene, det er tross alt mennesker som jobber der. At roboter reparerer biler tror jeg ligger litt frem i tid, i hvertfall på 90% av jobbene

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Hei

Når du får en feilmelding på motoren vil glødelampa begynne å blinke, avhengig om feilkoden er alvorlig eller ikke kan motoren gå i nød modus. I dit tilfelle ville jeg startet bilen å skjekket om den ryker hvit, da er det garantert en glødeplugg som er dårlig. Hvis du har et multimeter kan du ohme pluggene, de skal da ligge på ca 0,1 ohm overstiger de 2-3 ohm er de ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider