Gå til innhold

Instillinger på delefilter til Focal frontsett

Ranger emnet

Talker

Anbefalte innlegg

Det er jo da kurven på delingen...

Hvis du feks deler på 100hz høypass, så blir ikke alt under 100hz helt borte, men det blir 6/12 db lavere pr oktav.

En oktav er i musikken intervallet mellom to toner hvor den ene har dobbel så høy frekvens som den andre. En tone på 400 Hz ligger én oktav over en tone på 200 Hz, mens en tone på 800 Hz ligger to oktaver over 200 Hz.

Så hvis du feks skal dele mellom sub og frontsett ved feks 80hz, så får du en mere nøyaktig deling med 12db filteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir da delingen mellom mellomtone og diskant på frontsettet. vil jeg merke noe forskjell? anbefalt innstilling? ang. hjelpen på elutstyr, så er det mulig jeg missforsto. Men syns han sa at det var nivået på mellomtonen, sånn som man har på diskanten. men dette fikk jeg ikke til å stemme. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskanthøyttalerne vil dog tåle mer effekt delt med 12dB/oktav på 4200Hz, da de slipper unna noen flere mellomtonefrekvenser sammenlignet med 6dB/oktav på 3600Hz.

Merk at med et 12dB-filter vris fasen 180 grader ved delefrekvensen, så man bør bytte om på Pluss og Minus på diskant-tilkoblingen for å motvirke dette, om ikke det er regulert i delefilteret/koblinger allerede på en eller annen måte.

Ikke rug noe særlig på alt dette dog, det er nok av andre ting å tenke på i en bil ang. høyttalere og lyd som er viktigere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ;)

Driver å skal montere dette nå. Og lurer på om det er en stor fordel å få diskantene vinklet litt mot fører/passasjer?. Er absolutt enklest å få de montert så de peker rett opp mot frontruten pga plass. Og har jo mulighet til å stille +2dB på delefilteret også. Skal jeg gå for den enkleste løsningen, eller legge litt mer arbeid i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider