Gå til innhold

Volvo 240 B23e Utskifting til B230 ET

Ranger emnet


rel0ad

Anbefalte innlegg

Jeg har en B23e inspruts-motor stående i bilen nå, men har fått tilbud på en 1988-Volvo 740 B-230 ET motor med 531 topp. Er det en motor å satse på? har ikke tenkt å bruke astromiske summer på denne bilen. tenker på 200-250hk..

 

Er det mye som må gjøres med tanke på utskiftningen!?

 

 

Jeg har hørt at 1988 modelen 230ET motoren er svak? stemmer det?

Må vel ha med ny girkasse? har 4trins nå! hva anbefalles?

 

Hjelp til å lag en produktiv tråd med tips å triks rundt utbyttingen, osv

 

PS: DE SOM TROR, TRENGER IKKE Å SKRIVE NOE:)

 

Takker på forhånd!

------------------------------

Bmw 325 Nos, E30 Automote edition (selges)

Audi A4 1,8 Turbo

Mercedes 190 2.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller satsa på å sette turbo på den motoren som står i (B23E). På den motoren som du har er det 405 topp orginalt å den er forgjengeren til 531 toppen!! Du vil klare å klemme ut 200-250hk lett med den motoren som du har.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv heller i hele b230et-motoren:) Den har Motronic-sprut og det er saker det:) Den er enkel og billig å trimme til 210-220, men ikke gå noe lenger enn det (les nederst). Da bare bytter du chippen i styreenheten også justerer opp ladetrykket til ca 0,8- 0,9 bar. Pass på at den ikke banker når du gir flatt da.

 

b23e er ikke noe særlig å sette turbo på. Det sitter k-jetronic på den motoren, og det får man ikke hentet mye ut av. Da ville jeg heller flyttet motronic sprutet, innsug, turbo, svinghjulet og tilhørende elektronikk over på b23e motoren. Det enkleste er vel å ta ut b23e motoren og sette inn b230et.

 

Når det gjelder girkasse, så passer girkassa fra b23e på b230et, men på b230et sitter det 2 følere over svinghjulet, så du må nok lage plass til de i clutchhuset på girkassa, eller bruke ett clutchhus fra b230et.

 

Jeg vet at jeg heller burde sagt dette i kirka, men jeg tror at b23e bunnen er både bedre og dårligere enn b230et. Rådene tror jeg er bedre, men stemplene tror jeg er dårligere eller like bra. Vet ikke hvor grensa til b23e går, men b230et tåler maks 250hk.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo f.eks overhale B23 blokka med smidde stempler og råder (kanskje en langslagsveiv også?:)), etter at du har montert 230et'n. Da har du den i bakhånd ve et havari, og vil få en skuddsikker motor etter bytte.

Resten av b23e motoren får du sikkert solgt for noen lapper.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står jo en kasse i bilen ifra før, 4trins, er det noe å satse på når jeg skal ha neddi ET motoren? eller bør jeg bytte med en gang?? passer ledningsnettet rett på den nye motoren eller er det mye forskjell!???

------------------------------

Bmw 325 Nos, E30 Automote edition (selges)

Audi A4 1,8 Turbo

Mercedes 190 2.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Hiv heller i hele b230et-motoren:) Den har Motronic-sprut og det er saker det:) Den er enkel og billig å trimme til 210-220, men ikke gå noe lenger enn det (les nederst). Da bare bytter du chippen i styreenheten også justerer opp ladetrykket til ca 0,8- 0,9 bar. Pass på at den ikke banker når du gir flatt da.

 

 

Er ikke Motronic på B230ET, den har LH 2.2 Jetronic.

 

Er en del arbeid med bl.a ledningsnettet for å sette i denne i en bil som har K-jet.

 

B23ET har Motronic.

 

mvh,

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Erik_B

 

Er ikke Motronic på B230ET, den har LH 2.2 Jetronic.

 

Er en del arbeid med bl.a ledningsnettet for å sette i denne i en bil som har K-jet.

 

B23ET har Motronic.

 

mvh,

 

Erik

 

B23Et har k-jetronic

B230Et har motronic (ikke sikker på 89 utgaven)

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Erik_B

 

Du har rett ang. 230ET (er FT som har LH jet. )

 

Men B23ET har Motronic, ikke K-jet.

 

 

Erik

 

Edit:

Søkte litt mer på dette, fant opplysninger om både k-jet, motronic og Lh-jetronic på denne motoren???

 

Edit 2:

Sånn har jeg nå forstått det

B23Et -83 = K-jetronic

B23Et 84-85 = Motronic

B23Ft 83-85 = Lh-jetronic

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

 

Edit:

Søkte litt mer på dette, fant opplysninger om både k-jet, motronic og Lh-jetronic på denne motoren???

 

Edit 2:

Sånn har jeg nå forstått det

B23Et -83 = K-jetronic

B23Et 84-85 = Motronic

B23Ft 83-85 = Lh-jetronic

 

B23ET fantes kun i 760 Tic 1983 & 1984 årsmodeller, og de hadde en tidlig utgave av Motronic sprut.

B23FT var vel for export til USA , og hadde katalysator og LH 2.2 Jetronic, tror jeg.

 

K-jetronic & turbo ble kun levert i B19ET & B21ET/FT.

 

Gir meg ikke på dette :)

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår