lyngordon92 Skrevet November 1, 2009 Rapporter Share Skrevet November 1, 2009 Mulig dette er feil kategori but let go. Hei, går på vg2 kjøretøy å vi driver med et bilcross prosjekt så har jeg noen spørsmål angående planing av topp. Vi skal prøve å finne ut hvor mye effekt vi kan få ut av en Mazda motor (2,0Gti 120HK innsprøtning), så lurer jeg på om hvilke faktorer som inngår når man skal finne ut hvor mye effekt vi kan hente ut ved planing av topp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 1, 2009 Rapporter Share Skrevet November 1, 2009 Det er vel ikke så lett å finne ut hvor mye effekten øker med lett regning, men ved kompresjonsøkning øker jo forbrenningstrykket en del, komprimerer gassblandinga mer enn standard, så den får mere trøkk når det "smeller". Man må jo da prøve å finne ut hvor stor påvirkning dette har på forbrenningstrykket. Sitter med noe i hue om det, men få det skrivd ned var ikke like lett. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lyngordon92 Skrevet November 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2009 Takk for svar:) Ser det står i verkstedhåndboka at med forgasserutgaven er det 8,6 i kompresjon men ved innsprøytning er det 10:0. Det er jo ganske stor forskjell egentlig. Hvis noen flere har noe dem vil tilføye, skriv!:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet November 1, 2009 Rapporter Share Skrevet November 1, 2009 (endret) Tror du som en grunnregel kan regne 4% effektøkning pr hele prosent kompresjonsøkning hvis du ikke samtidig endrer noe annet (ifølge Corky Bell som har skrevet bl.a "Maximum Boost"). Dvs hvis dere øker kompresjonen fra 10:1 til 11:1 så vil dere antagelig øke effekten med ca 5hk... Ikke så mye å skryte av altså! Men økt kompresjon gir samtidig en mer frisk og villig motor, denne følelsen er viktig for at bilen skal føles bra. Og det er kanskje denne følelsen som gjør at folk som har slipt av toppen "tror" at bilen har blitt mye sprekere. Edit: Ser at dette gjelder en oppgave, fant noe mer teori på nettet, se bl.a tabelen nede på siden, den sier at ved å øke fra 10:1 til 11:1 så vil du bare øke effekten med 2,5%... Ellers en del snadder her: http://www.popularhotrodding.com/tech/0311_phr_compression_ratio_tech/index.html Endret November 1, 2009 av ian928 Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lyngordon92 Skrevet November 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2009 Tusen takk for svar ian928!:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vag 3 diesel purke Skrevet November 6, 2009 Rapporter Share Skrevet November 6, 2009 ville heller gått for porting av toppen å andre kammer Siter golf 3 tdk:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rennfahrer Skrevet November 6, 2009 Rapporter Share Skrevet November 6, 2009 ville heller gått for porting av toppen å andre kammer men da må man også oppgradere eksos og innsugssiden, samt bytte til større ventiler for å få noe som helst ut av dette. hjelper ikke stort med kvasse kammmer med masse overlapp når det ikke fløder mer guff inn på innsugstakten! Siter jenvey throttlebodies 40mm selges! adaptere for g60bremser til golf mk1 selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
munin Skrevet November 9, 2009 Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 Tror du som en grunnregel kan regne 4% effektøkning pr hele prosent kompresjonsøkning hvis du ikke samtidig endrer noe annet (ifølge Corky Bell som har skrevet bl.a "Maximum Boost"). Dvs hvis dere øker kompresjonen fra 10:1 til 11:1 så vil dere antagelig øke effekten med ca 5hk... skjønte ikke helt utregninga. 10:1 til 11:1 er da ca 10% mere komp? men 40% effektøkning hørtes aldeles ikke rett ut. Siter Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen_Rana Skrevet November 9, 2009 Rapporter Share Skrevet November 9, 2009 Mener de fleste bilfabrikanter kjører høy kompresjon pga bensinøkonomien. Altså at de får ut flere mil per liter :) Kan ikke backe dette opp på noen måte, men det er noe man bør diskutere litt. Porting kan så absolutt utføres uten å bytte både kammer og ventiler, og gir adskillig mere hester enn å plane :) Siden denne er innsprøytning på, hadde det vært litt morsomt om dere hadde bygd regnet ut og bygd ett nytt innsug med rette lengder og trakter og slikt, der lærer dere mye nyttig om dere gidder å følge med i timene :) henter fort ut 150 hester på å bygge denne rett ! Siter Volvo 245 78 mod Prosjekt Turbovogn Volvo 240GLE Prosjekt Bruksbil Volvo 242 76 Mod Bilcrossbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet November 10, 2009 Rapporter Share Skrevet November 10, 2009 skjønte ikke helt utregninga.10:1 til 11:1 er da ca 10% mere komp? men 40% effektøkning hørtes aldeles ikke rett ut. Du har rett, det er ikke riktig det jeg sier! Det er 4% hver hele forholdstall jeg mener. Altså en økning på 1 fra 10:1 til 11:1. Men som du ser av den tabellen på siden jeg linket til så er det ikke lineært så en økning til 11:1 (som antagelig er det høyeste de kan gå til på 98 oktan) så vil det gi fattige 2,5% (3hk) ekstra. Det er klart at bilfabrikantene vil ha høyest mulig kompresjon, det gir jo mer effekt uten at du bruker mer bensin. Og hadde det vært mulig å ta ut masse effekt ved å øke kompresjonen så hadde de brukt mye mer ressurser på dette. Vil bare si til slutt at det vi snakker om nå er teoretisk kompresjon og det er noe ganske annet enn reell kompresjon. Hvis du greier å få mer luft inn i sylinderen vil den reelle kompresjonen øke samtidig som du får inn mer luft og bensin, og dette gir selvfølgelig mer effekt enn bare å øke kompresjonen. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Apexy Skrevet Januar 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2010 eg har lurt litt på å porte min bil. holder på å skifte toppakning nå. har en audi 100 2.3E 91mod. men føler den høres mye råere ut en den faktisk er. er innsprøytnings motor. og 5 sylindre. men lurte på om noen har noe tips og triks angående portingen. har hørt at når man øker størrelsen på hullene inn i motoren gjerne litt for mye så kan det f.eks være olje kanaler eller lignende som man kan risikere at man greier å "åpne" opp og da er vel helvette laus hvis man gjør det. men hvordan kan man da vite hvor mye større man kan lage hullene ? takker for alle svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.