Ibrahimy Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Hei, jeg vil gjerne bygge inn kasse i bilen min, men vet ikke hva slags treverk jeg skal bruke? Siter 2fast4snuten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Gulvspon er billig og fungerer helt greit, i hvertfall til relativt små kasser (<50 liter). MDF i tykkelser fra 19mm og oppover fungerer også bra og er nok det mest brukte, men kryssfiner er også helt supert til basskasser. Det eneste du bør unngå er vel strengt tatt heltre (har lett for å slå seg pga luft- og materialfuktighet). Det finnes masse høyttalere av heltre, men disse er strengt tatt laget av ganske heftige treslag og snekret av fagfolk med lang erfaring... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ibrahimy Skrevet November 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Men, er det mye å si hvor stort det er? for jeg vil ikke at det skal dekke hele bagasjerommet. Siter 2fast4snuten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Nå ble jeg litt usikker... Er det en slik kasse som dette du vil bygge? I så fall bestemmes størrelsen av elementene som skal i, det står som regel oppgitt i manualen eller på produsentens hjemmesider. Eller mener du en slik "kasse", med vegger og gulv og slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ibrahimy Skrevet November 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 det jeg mener er at jeg vil bygge kassa inn selv, sånn som det siste bilde Siter 2fast4snuten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Da ville jeg brukt Jackofoam eller andre former for stive, trykkfaste skumplater. For å gjøre dem mer motstandsdyktige mot slag, for eksempel på gulvet, kan du laminere dem med en kryssfinerplate på noen mm. Da veier det nesten ingenting, og ser fremdeles bra ut. Lett å forme er det også :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ibrahimy Skrevet November 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 men skal jeg skru det sammen eller må det limes? Siter 2fast4snuten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Lim er nok det beste, men det kommer jo an på applikasjonen. Noe må kanskje ikke henge like mye fast, andre ting står på plass av seg selv. Festemetodene er i hvert fall mange; borrelås, magneter, lim, teip (bred teip kan fint bli en ålreit hengsle), treplugger, osv osv. Skruer vil nok være et verre valg om du velger skum, det vil nok ikke gi skruene et like godt feste som i f.eks. tre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ibrahimy Skrevet November 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2009 okei, da skal jeg bruke jackofoam til å lage hele kassa? Siter 2fast4snuten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 3, 2009 Rapporter Share Skrevet November 3, 2009 Ikke selve basskassa, den bør være i tre med mindre vekt er et stort issue. Resten kan lages i skumplater, men jeg ville nok laminert med finerplater på utsatte steder som f.eks. gulvet. Jackofoam er forresten bare ett av veldig mange alternativer på markedet. Spør på nærmeste byggevare f.eks., så kan de (muligens) hjelpe. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ibrahimy Skrevet November 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2009 haha det blir gøy:D takk skal du ha:D Siter 2fast4snuten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg