Gå til innhold

Praktiske spørsmål angående bruk av lakksprøyte

Ranger emnet


Holden2

Anbefalte innlegg

Kommer til å legge slipegrunning på et prosjekt jeg sysler med i løpet av uka. Har handlet inn proffsprøyta til Biltema, og slipegrunning D839 fra PPG pluss tynner og herder.

 

I databladet for slipegrunninga er det anbefalt følgende oppsett for påføring og avlufting:

 

Oppsett av sprøytepistol: 1,6-1,8mm

Antall lag: 2-3

Avlufting ved 20 C

-mellom lagene: 5-10 min

-Før ovnstørking: 10 min

 

For sprøyta har jeg følgende spesifikasjoner:

 

Dyse: 1.7 mm

Sprøtebredde: 150-180mm

Anbefalt arbeidstrykk: 2,0-3,5 bar

Maks arbeidstrykk; 3,5 bar

Luftforbruk: 120-200 l/min

 

 

Så til spørsmålene:

 

1. Det er tre justeringsmuligheter på sprøyta. Lakkmengde, luftmengde og sprøytebilde. Hva er riktig lakkmengde?

 

2. Jeg har kun trykkregulator på selve kompressoren. Hvis jeg setter den på 3.5 bar, vil trykket på sprøyta bli altfor lavt med tanke på trykkfall?

 

3. Har blitt anbefalt å legge 1 lag grunning, og så mellomslipe. Regnes de 2-3 strøkene/lagene i databladet til grunninga som 1 lag på fagspråket? Fyren hos Lakkspesialisten mente nemlig at jeg burde legge 3 strøk i slengen.

 

4. Hvis jeg så legger 3 lag, og venter 10 minutter mellom hvert. Må sprøyta og koppen rengjøres for hver gang, eller er det ikke lang nok tid for at det herder?

 

 

Setter pris på innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lakkmengden og sånt justerer du mens du tester mot noe, en papp-plate eller noe. Vet du hvordan sprøytebildet skal være?

 

2. Det skal nok funke helt fint med å justere på kompressoren, det er mulig du må sille litt ned også. Men husk at det er lurt å bruke vannutskiller, det får du på biltema.

 

3. Du mellomsliper ikke etter første laget. Det er jo slipegrunning, så legg 3 lag (Eller så mange som du mener/ser er nødvendig) så sliper du over den med P400 tørt, og så P800-P1200 vått.

 

4. Du trenger ikke vaske sprøyten mellom hvert lag. Du venter til du ser at fylleren blir matt, så legger du neste lag.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lakkmengden og sånt justerer du mens du tester mot noe, en papp-plate eller noe. Vet du hvordan sprøytebildet skal være?

 

2. Det skal nok funke helt fint med å justere på kompressoren, det er mulig du må sille litt ned også. Men husk at det er lurt å bruke vannutskiller, det får du på biltema.

 

3. Du mellomsliper ikke etter første laget. Det er jo slipegrunning, så legg 3 lag (Eller så mange som du mener/ser er nødvendig) så sliper du over den med P400 tørt, og så P800-P1200 vått.

 

4. Du trenger ikke vaske sprøyten mellom hvert lag. Du venter til du ser at fylleren blir matt, så legger du neste lag.

 

Takk for überkjapt svar!

 

1. Vet ikke hvordan sprøytebildet skal være. Får rundt ved å vri rattet til høyre, og vifteformet ved å vri til venstre. Er det noe spesielt som er anbefalt?

 

2. Har også investert i vannavskiller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår